Lerig hage

Hej! Tänkte se om det fanns någon kunnig person som har lust att hjälpa mig lite.
Jag har min häst i ett stall där hagen nu har blivit så pass lerig och söndertrampad att hovarna helt sjunker ner och hästarna står i princip på samma ställe hela dagen fram till insläpp då det inte finns det minsta grässtrå kvar i hagen. Jag har tagit upp detta med stallägaren och frågat om vi skulle kunna byta hage då det finns flera andra hagar som inte är alls lika söndertrampade, men detta har ägaren sagt nej till. När jag frågade varför fick jag svaret att det är för omständigt och att det ändå inte finns något att göra åt saken.

Både jag och övriga ägare till hästarna i hage tycker att detta inte är okej, då de 4 hästarna nu fått mugg och inte rör på sig alls ute i hagen. Är det någon som har en idé om vad vi kan göra åt saken?
Är ni fyra hästägare kanske ni kan gå ihop om en pall gräsarmering (googla P.Lindberg + gräsarmering). Den går att lägga på leran och sedan grusa ovanpå. Till våren/sommaren plockar ni upp armeringen och gör i ordning ordentligt. Flyttar ni från stallet tar ni med er gräsarmeringen till nästa ställe om inte stallägaren vill köpa gräsarmeringen av er :)
 
Är ni fyra hästägare kanske ni kan gå ihop om en pall gräsarmering (googla P.Lindberg + gräsarmering). Den går att lägga på leran och sedan grusa ovanpå. Till våren/sommaren plockar ni upp armeringen och gör i ordning ordentligt. Flyttar ni från stallet tar ni med er gräsarmeringen till nästa ställe om inte stallägaren vill köpa gräsarmeringen av er :)
Jag köpte några kvadrat för ett par tusenlappar att ha som nödlösning vid grinden och man måste ändå få bort leran först om det är mycket annars hamnar plattorna bara på snedden och känns som det blir en skaderisk.
 
Här i trakterna har flera stall fått hitta alternativa rastsätt, då de blivit förbjudna att använda hagarna när det varit som lerigast.

"Leriga hagar och små hagar. Många hagar blir periodvis väldigt leriga. Ibland kan det vara så att hela hagen är lerig. Hagmarken ska vara dränerad eller naturligt ha dränerande egenskaper för att klara av belastningen från det antal hästar som hålls i hagen. Detta är särskilt viktigt kring vatten och foderplatser, vid ingången till ligghallen eller vid in och utgången till hagen. Hästarna ska inte behöva sjunka ned i lera för att kunna dricka, äta eller nå sin torra liggplats. Det förekommer att hästar hålls i mycket små hagar eller inte släpps ut alls. Hästar ska dagligen få möjlighet att rörasig fritt i alla gångarter. Det innebär att hagen måste vara så stor att hästen kan galoppera åtminstone en kortare sträcka i hagen. Jordbruksverket rekommenderar 10x30 meter.
---
http://www.lansstyrelsen.se/Stockho...likationer/2016/tillstand-verksamhet-hast.pdf
 
Håll dig till korrekt benämning är du snäll. Djurförbud är kopplat till person och inte till anläggning/plats. Föreläggande att ordna underlaget kan däremot beslutas.
Håll dig själv till fakta, jag skrev inte något om djurförbud för en anläggning. Tror du att en djurägare inte har något ansvar eller kan få ett föreläggande avseende kvaliteten på underlaget i hagen där dennes hästarna vistas? Då har du inte förstått hur reglerna och djurskyddslagen fungerar. Finns det enligt länsstyrelsen brister i djurhållningen och dessa inte rättas till eller upprepas har länsstyrelsen regeln att vid tredje gången döms djurförbud ut för den som är ansvarig för djuren.

Regeln har använts vid flera tillfällen för bagatellartade försummelser, jag tror inte de kommer att försöka sig på något massdjurförbud när det gäller leriga hagar men det påvisar hur dåligt och godtyckligt länsstyrelserna använder reglerna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Frågan är om det ens är lönt.. känns som om gruset bara kommer försvinna ner i leran när det gått så långt. Är väl något man bör göra när det är torrt.
Jag grusade upp en liten ö vid ingången för att ha något att stå på, men den är som bortblåst nu. Inte ens lönt.
 
Vi har två hästar på lösdrift i en skogshage på ca 4 hektar. Utanför och runt vindskyddet och grinden har vi lagt markduk och grusat, hela framsidan är dränerad, det är ett stort tak över höhäcken och vi har lera överallt i år... Vad mer kan man göra? :crazy:
 
Håll dig själv till fakta, jag skrev inte något om djurförbud för en anläggning. Tror du att en djurägare inte har något ansvar eller kan få ett föreläggande avseende kvaliteten på underlaget i hagen där dennes hästarna vistas? Då har du inte förstått hur reglerna och djurskyddslagen fungerar. Finns det enligt länsstyrelsen brister i djurhållningen och dessa inte rättas till eller upprepas har länsstyrelsen regeln att vid tredje gången döms djurförbud ut för den som är ansvarig för djuren.

Regeln har använts vid flera tillfällen för bagatellartade försummelser, jag tror inte de kommer att försöka sig på något massdjurförbud när det gäller leriga hagar men det påvisar hur dåligt och godtyckligt länsstyrelserna använder reglerna.
Hoppsan vad du tog illa upp då. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag har bättre koll på regelverket än du verkar tro. Tycker bara att det är onödigt att skrämma folk att tro att de får djurförbud enbart om de har leriga hagar.
 
Hoppsan vad du tog illa upp då. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag har bättre koll på regelverket än du verkar tro. Tycker bara att det är onödigt att skrämma folk att tro att de får djurförbud enbart om de har leriga hagar.
Jag får nog be själv om ursäkt, jag tolkade ditt inlägg lite väl negativt delvis pga andra saker utom forumet, insåg detta men det var för sent att ändra :)
 
Det blir många djurförbud framöver för länsstyrelsen att döma ut, regeln är att tre gånger med lera ger djurförbud för all framtid.
Inte i år, inte i Skåne.. det är extremt lerigt överallt, då hade många stall varit i fara. Dessutom är djurförbud inte korrekt benämning.

Ett centralt beläget stall i Malmö hörde av sig till Länsstyrelsen och kollade vad som var viktigast efter att närboende klagat, att hästarna inte gick i lera eller att hästarna skulle ut. Hästarna skulle ut.
 
Hej! Tänkte se om det fanns någon kunnig person som har lust att hjälpa mig lite.
Jag har min häst i ett stall där hagen nu har blivit så pass lerig och söndertrampad att hovarna helt sjunker ner och hästarna står i princip på samma ställe hela dagen fram till insläpp då det inte finns det minsta grässtrå kvar i hagen. Jag har tagit upp detta med stallägaren och frågat om vi skulle kunna byta hage då det finns flera andra hagar som inte är alls lika söndertrampade, men detta har ägaren sagt nej till. När jag frågade varför fick jag svaret att det är för omständigt och att det ändå inte finns något att göra åt saken.

Både jag och övriga ägare till hästarna i hage tycker att detta inte är okej, då de 4 hästarna nu fått mugg och inte rör på sig alls ute i hagen. Är det någon som har en idé om vad vi kan göra åt saken?
Mitt råd är att du åker runt till andra ställen och ser om du hittar nåt bättre. Som andra tidigare skrivit är det inte så bra om alla hagar förstörs, då blir det knöligt när det fryser, alt så finns det inga hagar för bete till sommaren.

Jag har stall hemma och kommer så snart tillfälle ges köra bort jord och lägga på nåt dränerande lager och sedan asfaltsgrus högre än omgivande mark i en rätt så liten hage. Sedan ska jag försöka packa det för att kolla om det funkar som vinterhage. Inte jätteinbjudande men man får prova allt. Jag räknar med ett femtontal lass asfaltsgrus.
 
Alltså... Känns lite som pest eller kolera, hela den här grejen.
Ena alternativet är att låta hästarna vara ute rimlig tid, vilket leder till att hagarna blir mer söndertrampade och leriga. För mycket lera = inte okej enligt länsstyrelsen.
Andra alternativet är att ha hästarna inne 22 timmar om dygnet och ha dem i hage/på ridbanan 2 timmar. Hagarna kommer inte att bli söndertrampade och hästarna erbjuds möjlighet att röra sig fritt i alla gångarter = helt okej enligt länsstyrelsen.

Men alltså, vad är bäst egentligen? Känns som att det borde vara flexibelt ett år som det här, och som att reglerna kanske inte alltid är realistiska och för djurens bästa.
Jag har iallafall hellre mina ute i en lite för lerig hage, än har dem inne i stallet 22 timmar om dygnet. De mår definitivt bättre av att få vara ute.
 
Alltså... Känns lite som pest eller kolera, hela den här grejen.
Ena alternativet är att låta hästarna vara ute rimlig tid, vilket leder till att hagarna blir mer söndertrampade och leriga. För mycket lera = inte okej enligt länsstyrelsen.
Andra alternativet är att ha hästarna inne 22 timmar om dygnet och ha dem i hage/på ridbanan 2 timmar. Hagarna kommer inte att bli söndertrampade och hästarna erbjuds möjlighet att röra sig fritt i alla gångarter = helt okej enligt länsstyrelsen.

Men alltså, vad är bäst egentligen? Känns som att det borde vara flexibelt ett år som det här, och som att reglerna kanske inte alltid är realistiska och för djurens bästa.
Jag har iallafall hellre mina ute i en lite för lerig hage, än har dem inne i stallet 22 timmar om dygnet. De mår definitivt bättre av att få vara ute.

Nu har det här året varit extremt på många ställen förvisso, men leriga hagar är definitivt inte något ovanligt annars heller.

Som jag ser det så är alternativen följande: Antingen så stora hagar att det alltid finns en större del av hagen som håller trots idogt regnande och förstärkning vid utfodring, vatten och grindhål. Vi hade t ex en hage med delvis skog och delvis ängsmark på ca 10 ha för ett tiotal hästar. Grindhålen var leriga, men resten av hagen fungerade alltid bra. Men det förutsätter ju att man har råd och möjlighet att ha tillgång till en så stor hage vilket inte är så vanligt på dagens ridanläggningar. Många anläggningar tänker mer på ridhus och guldknoppar på boxarna än på att lägga energi på vettiga hagar tyvärr = man lägger krutet på fel sak. Som du säger så är hästen (eller bör vara) ute många timmar per dag och då borde man ju egentligen prioritera bra hagar egentligen.

Andra alternativet är grushagar som är uppbyggda på samma sätt som en ridbana med dränering, dikning, bärlager, duk och topplager. Mina går på ridbanan när det är som lerigast och då får jag leva med att de gräver rullgropar.
 
Nu har det här året varit extremt på många ställen förvisso, men leriga hagar är definitivt inte något ovanligt annars heller.

Som jag ser det så är alternativen följande: Antingen så stora hagar att det alltid finns en större del av hagen som håller trots idogt regnande och förstärkning vid utfodring, vatten och grindhål. Vi hade t ex en hage med delvis skog och delvis ängsmark på ca 10 ha för ett tiotal hästar. Grindhålen var leriga, men resten av hagen fungerade alltid bra. Men det förutsätter ju att man har råd och möjlighet att ha tillgång till en så stor hage vilket inte är så vanligt på dagens ridanläggningar. Många anläggningar tänker mer på ridhus och guldknoppar på boxarna än på att lägga energi på vettiga hagar tyvärr = man lägger krutet på fel sak. Som du säger så är hästen (eller bör vara) ute många timmar per dag och då borde man ju egentligen prioritera bra hagar egentligen.

Andra alternativet är grushagar som är uppbyggda på samma sätt som en ridbana med dränering, dikning, bärlager, duk och topplager. Mina går på ridbanan när det är som lerigast och då får jag leva med att de gräver rullgropar.

Ja, nu tänkte jag ju framförallt på de som har stora problem i år, men som inte brukar ha det så illa. Där ser man kanske inget behov av att dränera och bygga upp alla hagar, om det inte är ett problem vanligtvis mer än kanske någon vecka precis den lerigaste perioden på höst och vår.

Och står man inackorderad finns inte alltid så mycket att göra. Om det är ont om lediga platser i stall runtomkring, och/eller ännu värre hagar eller på andra sätt sämre djurhållning. Vad gör man då?
Det är ju tyvärr inte säkert att stallägaren vill bekosta att fixa upp hagarna heller, speciellt inte om behovet vanligtvis inte är så stort. Eller för all del även om man har eget stall, så har man kanske inte möjlighet att åtgärda hagarna i det akuta skedet.

Våra hagar har varit hemska i år, och så har det varit överallt. Inte ens på stora anläggningen med små grushagar har det varit bra. Hagen mina hästar går i har som värst varit ordentligt lerig halva hagen, andra halvan mjukt och löst på ytan men okej där under. Nu har vi tack och lov haft minusgrader ett tag, så nu är hagarna okej igen, men det har varit en lång plåga att se dem under hösten.
 
Problemet är ju egentligen väldigt enkelt. Vill ma hålla på med något (privat eller i näringsverksamhet) måste man hålla sig till de regler och lagar som finns. Och man har ett ansvar att förutsättningarna är sådana att man kan hålla sig till de regler och lagar som finns.

Ingen annan nisch kan skylla på att det regnar när de inte uppfyller givna kriterier.

Vill man driva verksamhet, får man se till att anläggningen motsvarar kraven. Vill man ha hästen hemma så krävs det att man kan hålla stall och hagar i skick.
 
Problemet är ju egentligen väldigt enkelt. Vill ma hålla på med något (privat eller i näringsverksamhet) måste man hålla sig till de regler och lagar som finns. Och man har ett ansvar att förutsättningarna är sådana att man kan hålla sig till de regler och lagar som finns.

Ingen annan nisch kan skylla på att det regnar när de inte uppfyller givna kriterier.

Vill man driva verksamhet, får man se till att anläggningen motsvarar kraven. Vill man ha hästen hemma så krävs det att man kan hålla stall och hagar i skick.

Menar du att alla som inte kan upprätthålla torra fina hagar under extremår som detta ska sälja hästarna eller avliva de som inte går att sälja snabbt? Nu finns det inget man kan göra för att göra hagarna bättre. Det går inte att göra något varaktigt (annat än att skrapa bort översta lagret med lera (om maskinerna inte kör fast) förrän det torkat upp. Vilket kommer dröja troligtvis ända till våren/sommaren. Och har man aldrig haft problem innan så har man inte kunnat förutse att det skulle bli ett sånt här extremt regnigt år. Förra året och i somras pratades det om vattenbrist.
 
Enligt dessa kartor har vi på hösten (augusti och frammåt) haft 2 månader med normal nederbörd och 3 månader med mellan 150 och 250% av vad som anses normalt. Det kan jag faktiskt tycka är ganska extremt. Hade det varit en månad som var onormalt mkt hade det varit ok, men inte när 3 av 5 varit mkt över det normala.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 194
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 531
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 342
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp