Lerig hage

Jag tänker att om man grusar upp och dränerar ordentligt där hästarna är mest (vid grinden och där de får mat tex) och sedan har en stoooor hage så borde det ju inte bli lerigt?
.

I en av våra största hagar går 1 häst på ca 2,5 hektar. Ca 150 kvadratmeter är dränerat och grusat enligt konstens alla regler. Både grusdelen och gräsdelen är helt blöta. Till och med där det är väldigt brant lutning, då det verkar som det översta lagret lera helt enkelt håller kvar vattnet.

Vanligtvis behöver vi stänga upp hästarna på grusdelen av hagarna någon månad på hösten och någon månad på våren., men i år är det galet blött. Det finns liksom ingenstans för vattnet att ta vägen, inte ens det dränerade vattnet. Det måste ju också 'försvinna' någonstans.
 
Hänger på övriga . Jag har full förståelse för att stallägaren inte vill offra några orörda /tomma hagar utifrån denna höst och hur illa det är på de flesta håll i södra Sverige pga vädret. Dessa kommer se likadana ut inom några dagar! Dessutom - om det är hagar med gräs i så är det stor risk att hästarna går och drar i sig halvruttet gräs och sand och skit om de ”betar” samtidigt som det blir lerigt, med kolik som ett brev på posten...

Men - ja - det är verkligen miserabelt i år :( säger som @fio vi har haft blött sen början av september (!) och vanligtvis går hästarna torrskodda iallafall oktober ut . Min häst går i en vinterhage som blir sjukt lerig vid grinden men sen håller sig helt ok då den lutar lite svagt åt alla håll så större delen av hagen bildar som en mjuk subtil ”kulle” . Utifrån det brukar den dränera sig helt ok och tillochmed finnas kvar lite grässtrån att plocka med vintern igenom och ingen lera ens upp över hoven nånstans utom vid grinden. I år är hela hagen precis söndertrampad och lerig .

Jag och en stallkompis har ridit ut nu i em och tog en väg vi inte ridit på månader. Den går via stallägarens vall där korna betat/vistats senast i slutet av augusti , sen helt orörd, och man korsar bara rakt över den för att komma ut på själva ridvägen. Var som gungfly. Hästarna sjönk ner och det blev djupa lerhål för varje hov för marken är så vattensjuk att grässvålen öht inte håller !

Det är ett helt miserabelt år men man får försöka stå ut och hoppas det fryser på iallafall januari-februari... vår stallägare brukar harva till hagarna då så de djupa groparna försvinner vid grindarna , men innan dess går det ju inte för maskinerna kör fast i geggan typ...

Att hästarna står och hänger tycker jag de tenderar göra mycket ändå såhär års. Jag försöker vara noga med att rida eftermiddag/kväll efter insläpp så de får röra på sig ordentligt då åtminstånde.

Har man mugg på hästen blir det ju väldigt besvärligt med leran. Då hade jag försökt ställa den i grusad sjukhage och mer innevistelse i kombo med att röra på den mer som kompensation för att få bukt med muggen.
Jag har aldrig fått mugg på någon häst pga lera i sak, mugg kan ju bero på en massa olika saker och det är sällan lera i sak som utlöser det. Men har man fått det oavsett anledning så är det ju definitivt inte bra att den står i fukt och blöta .... tråkigt läge :(
 
Senast ändrad:
Frågan är om det ens är lönt.. känns som om gruset bara kommer försvinna ner i leran när det gått så långt. Är väl något man bör göra när det är torrt.

Precis. Man behöver schakta bort lager med yta, lägga markduk (helst med dräneringsrör under optimalt) och sen på med grus samt topplager som även behöver sätta sig osv. Viss gräsväxt genom markduken över lite tid kan även bidra till att det blir stadigare/hållbart.

Men visst - det går att vräka ut grus som akutlösning men det håller inte utan allt äts upp av marken . Dvs dyr och kortsiktig lösning.
 
Hur dåliga märker har folk? Är det så illa så får man ju fixa innan man ställer dit hästarna.

Går det inte så får man ju flytta hästen.
Men det går ju inte att fixa när det redan har blivit så kladdigt. Maskinerna kör bara fast och så har man ännu större problem. Har man i normala fall inga problem ett år med normala regnmängder under höst/vinter är det inte konstigt att man inte har grusat förebyggande. Mina hagar är dränerade men har ändå blivit alldeles för kladdiga men inte en chans att det går att förbättra innan det torkat.
 
Min hage (lösdrift för två hästar) brukar bli lite lerig vid ingångar, mat och vatten. I år är den helt vidrig! Vi har kört bort ett helt gäng lass lera med traktor men mer än så kan jag inte göra förrän till våren/sommaren tyvärr. Mina hästar klarar sig ganska bra dock eftersom de står i någon av lösdrifterna största delen av tiden.
 
Hej! Tänkte se om det fanns någon kunnig person som har lust att hjälpa mig lite.
Jag har min häst i ett stall där hagen nu har blivit så pass lerig och söndertrampad att hovarna helt sjunker ner och hästarna står i princip på samma ställe hela dagen fram till insläpp då det inte finns det minsta grässtrå kvar i hagen. Jag har tagit upp detta med stallägaren och frågat om vi skulle kunna byta hage då det finns flera andra hagar som inte är alls lika söndertrampade, men detta har ägaren sagt nej till. När jag frågade varför fick jag svaret att det är för omständigt och att det ändå inte finns något att göra åt saken.

Både jag och övriga ägare till hästarna i hage tycker att detta inte är okej, då de 4 hästarna nu fått mugg och inte rör på sig alls ute i hagen. Är det någon som har en idé om vad vi kan göra åt saken?
Trist men finns inte så mycket att göra just nu utan då får man ju göra ordentligt då det inte är blött att dränera ordentligt och sen grus på.
Finns det inga mindre grusade hagar där de med mugg kan gå? Tycker det är dumt att ta en stor fin hage i detta läge när det ändå kommer resultera i samma resultat. Om det inte är så att det finns någon skogshage med torrare mark.
Men det går inte att tvinga stallägaren. Finns säkert en förklaring annat än att det är krångligt.
En provisorisk lösning är att grusa vid ingångarna. Det kan hålla några veckor möjligen sen lär marken ha slukat upp gruset igen.

Här är det fruset nu och varit det i runt en månad men tidigare var det betydligt lerigare än en mer normal höst.
 
Det blir många djurförbud framöver för länsstyrelsen att döma ut, regeln är att tre gånger med lera ger djurförbud för all framtid.
 
Alltså.

Vi har dränering (markduk, grovt grus+rör, finare grus, markduk igen och topplager). Det är lerigt ändå.

I år ÄR det hopplöst. Bara markduk behöver inte räcka.
låter som ni kanske lagt för mkt material ovan markduken?Vi har fått enorma mängder nederbörd,överallt annars vi inte dränerat medmarkduk är det väldigt lerigt.Det äräven lite lerigt på vissa delar av det grusade men inte alls som resten av hagen.Sen tycker jag peronligen länstyrelsen kunde ha lite dispens ett år som detta.Det är ju svårt och dränera nu, tom sambon som försökte schakta bort öite i ena hagen häromdagen körde fast med traktorgrävaren
 
Om stallägaren inte är intresserad av att göra något åt saken - byt stall. Djurskyddsmässigt är det inte okej att ha hästarna i djup lera, oavsett hur mycket man än vill skylla på vädret. Vi går mot tider med varmare väder och blötare vintrar.
Eftersom det är ett extremt år tycker jag länsstyrelsen kunde vara lite flexibel. Men det hindrar inte att många stall borde se över sina hagar alternativt minska ner på antalet hästar. Jag har 4 hektar bra betesmark till fyra mindre hästar och det är bara lerigt vid grindarna. Jag har också flera olika grindar vilket gör att det blir mindre söndertrampat vid var och en, och jag kan stängsla av de värsta områdena.. I sommar ska jag hårdgöra lite till, just nu är det dömt att misslyckas eftersom maskinerna skulle förstöra för mycket och sannolikt fastna.
 
Hej! Tänkte se om det fanns någon kunnig person som har lust att hjälpa mig lite.
Jag har min häst i ett stall där hagen nu har blivit så pass lerig och söndertrampad att hovarna helt sjunker ner och hästarna står i princip på samma ställe hela dagen fram till insläpp då det inte finns det minsta grässtrå kvar i hagen. Jag har tagit upp detta med stallägaren och frågat om vi skulle kunna byta hage då det finns flera andra hagar som inte är alls lika söndertrampade, men detta har ägaren sagt nej till. När jag frågade varför fick jag svaret att det är för omständigt och att det ändå inte finns något att göra åt saken.

Både jag och övriga ägare till hästarna i hage tycker att detta inte är okej, då de 4 hästarna nu fått mugg och inte rör på sig alls ute i hagen. Är det någon som har en idé om vad vi kan göra åt saken?
TS: Om 4 hästar fått mugg ungefär samtidigt skulle det kunna vara hovskabb.

Som @mackan skrev ovan är det jätteviktigt att se till så att hästarna rör sig för att undvika kolik om de bara står och hänger. Jag hade nog letat efter ett nytt stall om det finns de med bättre hagar, för att hästarna ska stå still i lera en stor del av året är inte ok.
 
Eftersom det är ett extremt år tycker jag länsstyrelsen kunde vara lite flexibel. Men det hindrar inte att många stall borde se över sina hagar alternativt minska ner på antalet hästar. Jag har 4 hektar bra betesmark till fyra mindre hästar och det är bara lerigt vid grindarna. Jag har också flera olika grindar vilket gör att det blir mindre söndertrampat vid var och en, och jag kan stängsla av de värsta områdena.. I sommar ska jag hårdgöra lite till, just nu är det dömt att misslyckas eftersom maskinerna skulle förstöra för mycket och sannolikt fastna.

Tycker inte det finns någon anledning att vara "flexibel". Vi har ingen djurskyddslag för "skojs skull". Hästarna tillbringar såpass många timmar i hagen, varför skulle det vara okej att de gör det under skadliga förhållanden pga dåligt förberedd stallägare?
 
Tycker inte det finns någon anledning att vara "flexibel". Vi har ingen djurskyddslag för "skojs skull". Hästarna tillbringar såpass många timmar i hagen, varför skulle det vara okej att de gör det under skadliga förhållanden pga dåligt förberedd stallägare?
Jag menar inte att det är ok att ha hästar i lera, men pga de extrema förhållandena i år kan även stallägare som i normala fall har fungerande hagar drabbas. Och eftersom det är näst intill omöjligt att hårdgöra just nu tycker jag det är tufft att kräva omedelbara åtgärder. Om så har skett, jag vet inte i detalj hur föreläggandena sett ut.
 
Tycker inte det finns någon anledning att vara "flexibel". Vi har ingen djurskyddslag för "skojs skull". Hästarna tillbringar såpass många timmar i hagen, varför skulle det vara okej att de gör det under skadliga förhållanden pga dåligt förberedd stallägare?

Ja, typ 90% av stallen skulle få djurförbud. De enda som skulle klara sig är där hästarna går i små grusade rutor utan gräs. Om dom sen får djurförbud för all framtid, så får då såklart kanske 70% av hästägarna slakta sina hästar, det finns helt enkelt inga stall att ställa dom i och därför kan inte nån köpa hästen. Låter som en helt korrekt konsekvens av att den här hösten har varit extrem. Eller?
 
Precis. Man behöver schakta bort lager med yta, lägga markduk (helst med dräneringsrör under optimalt) och sen på med grus samt topplager som även behöver sätta sig osv. Viss gräsväxt genom markduken över lite tid kan även bidra till att det blir stadigare/hållbart.

Men visst - det går att vräka ut grus som akutlösning men det håller inte utan allt äts upp av marken . Dvs dyr och kortsiktig lösning.

Man behöverinte ta bort översta lagret. Det går fint att lägga matta o grusa ovan på. Då blir den grusade ytan lite högre än marken intill och ytan står inte lika lätt under vatten.
Men är den grusade ytan mot hage så glöm inte att lägg ex byggtimmer eller liknade där gruset tar slut för att slippa att gruset dras med ut i hagen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 194
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 531
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 342
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp