less på dessa överpriser på hästar...

Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Go kväll...inte faan är någon som vissar något större intresse för de hästar som ligger ute för underpriser i alla fall.Tycker man borde bli ner rignd av spekulanter som vill ha. Väll uppfostrde unghästar med goda förutsättningar att nå minst mvs. Som starat i lätt klass..med god balans takt orädda och okomliserad..trygga och vänliga kelgisar U diplom ston i två led ...nänänäää jag gör fan hellre korv av dem, en lämnar ut på foder till o meriterad ryttare.....70,000 kr inte kan de va en fantasi summa för en seriös köpare?

Att det finns oseriösa spekulanter som försöker pruta/tittar på för dyra hästar, det kommer man nog inte ifrån varesig man skriver ut pris eller inte, rötägg finns tyvärr överallt...

Det tyckte jag va hårt skrivet
Jag va å titta på MASSA hästar innan jag hitta "rätt" och där hade jag snurrat ihop priset.:o Jag hade en viss summa att lägga på häst, men denna kostade x antal tusen mera vilket jag först fick reda på när jag va där och hade provridit med x antal andra spekulanter som visste om det ursprungliga priset och var beredda att betala det oxå.

MEN, ägaren valde att dra av några tusenlappar (några tusen till kunde jag skrapa ihop dock,och ge henne 3 veckor senare) för att jag skulle kunna köpa honom:love:
Hon tyckte vi passade så bra ihop och ansåg att han skulle få det bäst hemma hos oss:)
Jag är henne evigt tacksam för detta och vi har fortfarande en del kontakt och hon har sagt att hon är så gla att han kom till oss och inte ångrar dessa tusenlappar en sekund.
Där va hemmet mkt viktigare än att få ut det priset han FAKTISKt va värd:)

Så man kan ju säga att jag pruta, för jag minns hur jäkla pinsamt det va,och nervös jag va när jag stamma fram att jag tittat fel i annonsen, (mitt huvve snurrade av olika annonser i denna period:crazy:) och jag förstod om hon hellre säljer till ngn annan,men jag bad henne fundera på saken,och efter att jag vart ute 2 ggr till, hon hade besökt mitt stall och fått referenser så va han min:love:

Tack,till denna underbara säljare:bow:

/Magica,en hemskt jobbig köpare,som prutar och är ett rötägg:p

Jag kan bara hålla med dig...

Priser på alla hästar nu förtiden är höjda och då pratar inte jag bara om halvbloden..

Så jag skulle inte sätta alltför stor vikt på dagsbedömningen av en 3-åring. Är den i växtfas eller spänd kan det visa sig vara en riktig pärla trots att den för dagen inte visar vad den kan (och därmed får usla siffror)..

På en treåring JA. Detta handlade om en fyraåring som fått en ganska dålig bedömning vid kvalitéts. Treårsbedömningen anser jag mindre viktig. Jag vill se hästen hoppad och riden under ryttare. En häst som löshoppar fantastiskt behöver för de inte ha samma goda teknik under ryttare. Samma gäller för gångarterna. Därav värderar jag kvalitétspoängen högre än den som hästen fått vid treårstest (om hästen är fyra år..). Ridbarhet är A och O. Har hästen blivit tävlad och kvalad under året som fyraåring så kan jag värdera det ännu högre. Men just denna häst hade varken tävlat -kvalat (antar att det i sådanafall borde ha nämts i annonsen) eller fått någon lysande poäng från bedömningen vid kvaliéts. Ändå anser säljaren att hästen är värd 100.000 för att den 1,5 år tidigare fått diplom på treårs. Antar då också att priset anses ska stiga "i takt med utbildningen".

/S.

Nu var det ju inte riktigt så jag menade... Några tusenlappar är en sak tycker jag, och särskilt om det, som i ditt fall, berodde på en miss

/boccia, som själv gått ner 20.000 i pris på en häst utan att tveka för att jag ville att han skulle till just det hemmet (även om att jag är övertygad om att köparen hade kunnat ge mig det jag begärde också)

En häst som löshoppar fantastiskt behöver för de inte ha samma goda teknik under ryttare.

Och så finns det ju även hästar som hoppar jättebra under ryttare, men som inte kan löshoppa öht (har själv haft en sådan, han löshoppade inte ens en meter, men flög utan problem över 150-hinder under ryttare, även om han kom fel... (men jag är väl medveten om att sådana hästar tillhör undantagen ;))

Marknadsmässigt pris är det priset säljare får hästen såld för. Det är upp till var och en att värdera sin hästs olika talanger och sätta en prislapp på! Sen är det frågan om den blir såld eller inte för det priset, det är en annan sak.

BRA HÄSTAR finns det alltid köpare till och dessa blir också sålda;)

solskenshistora :)

kl

Sen tycker jag inte det är oseriöst att pruta heller..
Det råder lite delade meningar från säljare NÄR dom tycker
man kan pruta. Vissa tycker att det är fy skam att pruta innan man ens kollat på hästen, medans andra tycker att man slösar på deras tid när man gör det sen efteråt, då kunde man sagt redan från början vad man tänkt sig..
Så för mig är det svårt att avgöra.

Sen kan jag förstå om det står EJ PRUTBART i en annons och man ändå
försöker. (Eller som nån sa att priset höjs efter utbildningsnivån.)

Har själv prutat på en häst där det stod i annonsen (på ett ungefär)
"skräms inte av priset, rätt pris till rätt hem"
Tyckte det var jätte svårt att veta exakt hur mycket "rätt pris" var då :confused:

Men jag åkte upp och tittade på hästen,åkte ca 100 mil tur retur :p, hon sa redan när jag var där att hon gärna sålde till mig, men sen kom vi inte överens om priset i slutänden..

Jättefin häst så jag tyckte klart det var synd, men va gör man :)
Hoppas inte hon anser att jag var oseriös eller slösade på hennes tid.

All heder till henne iaf som var väldigt trevlig och ärlig!
Och önskar henne lycka till med sin guldklimp som hon
valde att behålla själv till sist :)

alltså.. har du inte råd att köpa en häst som du önskar ha så kan du ju inte beskylla folk för överpriser, det är säljaren som sätter priset och sedan får köparen rätta sig efter det, sedan så kan det ju vara så att säljaren hellre har hästen själv än skänker bort den för en spottstyver..

det här är precis samma sak som medryttartrådens ta betalt eller inte och isf hur mycket.. det är hästägaren som bestämmer.

alltså.. har du inte råd att köpa en häst som du önskar ha så kan du ju inte beskylla folk för överpriser, det är säljaren som sätter priset och sedan får köparen rätta sig efter det, sedan så kan det ju vara så att säljaren hellre har hästen själv än skänker bort den för en spottstyver..

det här är precis samma sak som medryttartrådens ta betalt eller inte och isf hur mycket.. det är hästägaren som bestämmer.

Det är alltid ägaren som bestämmer, det tror jag vi alla vet:)

Så som jag uppfattat det så HAR TS råd med en häst över 100 000 kr klassen, MEN hon förundrades över att en specifik häst kanske låg på säg 170 000kr men
att den enligt marknaden,utbildning etc kanske bara va värd 130 000.

TS ansåg att vissa säljare har för höga priser jämtemot va hästarna kan osv.
Att säljaren inte tänker realistiskt.
Så uppfattade jag det iaf.

Sen är jag beredd att hålla med om detta, iaf inom ponnyvärlden. Vet en hel del som satt överpriser på sina ponny`s och haft jätteproblem att få dem sålda,och i slutändan ändå varit tvungna att sänka priset dramatiskt mkt.
Och detta har alltså varit mkt bra ponnys, men i ägarnas ögon lite väl för bra:grin:
Sen vet jag att jag själv hade lite av seperationsångest från min första ponny trots att jag beslutat att sälja honom,så jag satte väl antagligen överpris och va jättekinkig. Men jag tog mig samman till slut och fick han såld

Det är alltid ägaren som bestämmer, det tror jag vi alla vet:)

Så som jag uppfattat det så HAR TS råd med en häst över 100 000 kr klassen, MEN hon förundrades över att en specifik häst kanske låg på säg 170 000kr men
att den enligt marknaden,utbildning etc kanske bara va värd 130 000.

TS ansåg att vissa säljare har för höga priser jämtemot va hästarna kan osv.
Att säljaren inte tänker realistiskt.
Så uppfattade jag det iaf.

Så uppfattar jag det också!

Grejen är väl att om man nu ska sälja så vill man såklart ha ut så mkt pengar som möjligt för det man säljer. Men det många verkar tro är att de alltid ska sälja för ett högre pris än vad hästen köptes/tillverkades för. Det är ju inte alltid det fungerar så, priset påverkas ju av prestation på tävlingsbanan, hästens ålder mm.

Jag tycker fortfarande att många hästar har ett för högt utgångspris - och ja, jag är en hemsk människa som prutat på hästar också. En enda gång har jag fått nej på prutandet, den hästen blev kvar hos sin ägare ytterligare ett år innan den såldes och jag har svårt att tro att de fick vad de ursprungligen begärde.

Jag tror även att många säljare lägger på en prutmån på sina hästar;)

Varför ska de ha heder? Lägg ner aveln i stället om den inte lönar sig. Jag bara fnissar faktiskt åt den typen av uträkningar för de är inte intressanta för någon annan utom uppfödaren. Som köpare bryr jag mig inte om dina kvitton, lika lite som jag förväntar mig när jag säljer hästen vidare, att den nya köparen ska betala vad jag har lagt ut för att hålla, rida och träna hästen under fyra år. Det är ju inte precis så att jag lämnar in en hög med fakturor och säger: det här är mina kostnader, täck dem!

Tillgång och efterfrågan...
Så enkelt är det.

Skulle aldrig sälja min ungis för under 100.000, jag vill ha betalt för den tid jag har lagt ner på utbildning samt det som kostat i och med uppstallning etc.
Fattar inte folk att det kostar pengar att få fram fina sporthästar så tycker jag att dessa gnällspikar kan vända sig till ridskolorna och se om det inte finns en häst till salu. De brukar sälja för runt 35.000 kronor...eller skänka bort om det är riktig kris.

Ha ha.. Så tror jag me :) Att man lägger till lite extra för prutandets skull :)

Tillägger att de klart inte är så alltid!

Tillgång och efterfrågan...
Så enkelt är det.

Skulle aldrig sälja min ungis för under 100.000, jag vill ha betalt för den tid jag har lagt ner på utbildning samt det som kostat i och med uppstallning etc.
Fattar inte folk att det kostar pengar att få fram fina sporthästar så tycker jag att dessa gnällspikar kan vända sig till ridskolorna och se om det inte finns en häst till salu. De brukar sälja för runt 35.000 kronor...eller skänka bort om det är riktig kris.

Det är ett väldigt själviskt synesätt, och det är hästarna som får lida i slutändan. Om bara folk som hade toppston avlade hade vi inte haft den situation vi har i dag, med för många hästar på marknaden som inte hittar köpare. Resultatet blir att friska hästar riskerar att slaktas eller säljas till olämpliga köpare. Och så vill väl ingen att det ska bli? Lägger man dessutom till konkurrensen från Tyskland, Holland och Danmark som är ett faktum i dag blir läget ännu mer grått - särskilt på halvblodssidan. Det är fakta, så kom inte dragandes med argument om att det gynnar halvblodsaveln med höga priser.

Så uppfattar jag det också!

Grejen är väl att om man nu ska sälja så vill man såklart ha ut så mkt pengar som möjligt för det man säljer. Men det många verkar tro är att de alltid ska sälja för ett högre pris än vad hästen köptes/tillverkades för. Det är ju inte alltid det fungerar så, priset påverkas ju av prestation på tävlingsbanan, hästens ålder mm.

Jag tycker fortfarande att många hästar har ett för högt utgångspris - och ja, jag är en hemsk människa som prutat på hästar också. En enda gång har jag fått nej på prutandet, den hästen blev kvar hos sin ägare ytterligare ett år innan den såldes och jag har svårt att tro att de fick vad de ursprungligen begärde.

Jag tror även att många säljare lägger på en prutmån på sina hästar;)

:bow: Håller med. Tycker många idag verkar ha storhetsvansinne, ALLA hästar är inte svårklassmaterial, ALLA hästar är inte värda över 100 000 så är det bara. Givetvis är det svårt att värdera en häst men det kanske är just där det brister i kunskapen hos säljarna, eller så hoppas dom på att få rejält betalt för sina dåliga hästar, för någon dum köpare kan dom väl alltid tuta i att den här hästen kommer nå toppen, nästa butterfly flip och all skit som står i annonserna.

:bow: Håller med. Tycker många idag verkar ha storhetsvansinne, ALLA hästar är inte svårklassmaterial, ALLA hästar är inte värda över 100 000 så är det bara. Givetvis är det svårt att värdera en häst men det kanske är just där det brister i kunskapen hos säljarna, eller så hoppas dom på att få rejält betalt för sina dåliga hästar, för någon dum köpare kan dom väl alltid tuta i att den här hästen kommer nå toppen, nästa butterfly flip och all skit som står i annonserna.

Jamen exakt! Dessa "aldrig-att-jag-säljer-under-XXXtusen" får i stället sitta med sina hästar i åtskilliga månader och år och gör en total brakförlust. Helt obegripligt! Jag har sett SÅ många superfina hästar för 70000 som jag GÄRNA hade ringt och bokat direkt, om jag letade häst. Några månader senare kommer i annonsen "måste bort-nu" och 20000 kronor lägre pris och man blir så ledsen. Varför inte sätta ett lägre pris från början och ha fler köpare att välja bland? Hur många av dessa "måste-bort-nu-ingen-stallplats"-hästar får ett bra hem efter försäljning?

Precis min åsik... Köpte min förra häst för ca, två år sedan och tyckte då att det ändå fanns en hel del hästar ute som helt klart var värd sina 75.000 vilket är en lagom prisklass för mig. Nu tittar jag på annonser för 100.000 - 130.000 och tycker verkligen att det är "skräp". Konstigt med tanke på den lågkonjunktur som vi har just nu...

Man får också tänka på att de som är spekulanter på dessa hästar och även var det tidigare, sannerligen inte fått det sämre, utan tvärtom. De är rikare än någonsin.

Hälsning Maja

KL
Vill bara inflika apropå marknadsläget och hästar att i den elitauktion som utlystes nyligen blev endast 15 procent av fölen sålda, och medianen hamnade på något skamligt bud på runt 40,000. Minimikravet för att vara med på den auktionen var minst 48 poäng (SWB). 40,000 är den summa som många uppfödare anser ska vara minimum för vilket halvbra föl som helst, med mer eller mindre halvbra föräldrar. Att mot denna bakgrund hävda att priserna på hästar är höga för tillfället går ju inte riktigt ihop. Alltså blir slutsatsen att uppfödare övervärderar sina hästar och överskattar efterfrågan.

knapplån

Jag anser mig själv vara en erfaren hästannons knarkare. Tittar på annonser nästan varje dag och har gjort det i några år nu. Jag tycker priserna har höjts hutlöst mycket på bara några månader!
Det gäller allt från svenska ridponnys, svenska halvblod, PRE till okända blandningar.

Jag tycker att höjningen på Nordsvenskar är bra!
Tycker också att omskolade travare och shettisar nog kan gå upp i pris lite, känns lite löjligt att man kan få tre hästar för priset av en Whippet!

Men att ta 65-70 tusen för en "grundutbildad"(sutten på) 4 årig okänd bland avlad d-ponny är LITE väl!

Hästintresset ska kunna vara för fler än höginkomsttagare!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka