Leva med liten inkomst, hur gör man?

Är det helt omöjligt att få bygglov då?
Bygglov behövs som sagt inte för att rusta upp och det är bara att gödsla med pengar som behövs till byggmaterial. Eftersom jag bor utanför stadsplanerat område och ute på landet och detta tidigare varit jordbruksfastighet så är det inte så väldans noga. Dessutom har både kommunen och vägverket sponsrat mig med diverse, bla. en "liten" grushög som ska användas för att planera det som är kvar av tomten som är på en hektar.

Medveten prioritering skulle jag säga är nyckeln.
Alltid veta exakt vilka ramar man har. Inga köpbeslut alls (inte ens godis för fem kronor) ska ske på impuls. Utan vara ett val man gjort framför de andra alternativ man kan tänkas behöva pengarna till.

Inte bara titta efter det billigaste, utan vad som faktiskt är mest prisvärt - optimera vad du får ut av de pengar du använder. (gäller speciellt för mat och kläder; och viktigare ju längre tid man ska leva på låg inkomst)

Är det omställningen med att växla ned de fasta kostnaderna du behöver hjälp med?
Det mentala med nya tankemönster om vad som är "normalt" att kunna köpa/göra?
Konkreta råd om bästa valen t.ex. i fråga om mat?

Bygglov behövs som sagt inte för att rusta upp och det är bara att gödsla med pengar som behövs till byggmaterial. Eftersom jag bor utanför stadsplanerat område och ute på landet och detta tidigare varit jordbruksfastighet så är det inte så väldans noga. Dessutom har både kommunen och vägverket sponsrat mig med diverse, bla. en "liten" grushög som ska användas för att planera det som är kvar av tomten som är på en hektar.

Sverige, angiveriets högborg... :down:

Lycka till med huset! Har du några fler bra spartips att dela med dig av? :)

Mitt spartips är att inte ha djur... Det är väldigt svårt att spara in på det djuren behöver. Dessutom tenderar de att bli sjuka, och även om man har försäkring (som också kostar massor) får man alltid betala en självrisk. Djuren är min klart största utgift och varje gång jag sparat ihop pengar är det garanterat någon som behöver åka till veterinären.

I övrigt sparar man endel på att alltid baka eget bröd/bullar, använda billiga råvaror som potatis, ris och rotfrukter, vara vegetarian, endast dricka kranvatten. Använda bilen så lite som möjligt, kanske dela den med någon familjemedlem eller kompis. Om du bor i stan behöver du inte ha bil.

Som rubriken säger kort och rakt; Hur lever man med en liten inkomst? Hur gjorde DU?

Det mesta har redan skrivits:

Billig mat - rotfrukter, potatis, linser, bönor, ärter, olika kålsorter, etc, köp efter säsong och på rea. Gör storkok av grytor / soppor / linsbiffar, frys in i portioner och ät under veckan. Undvik kött och halvfabrikat,

Boende - har du en tvåa eller större, så hyr ut ett rum till student / veckopendlare / annan bostadssökande. Genom delat boende kan du få in 3- till 5000 i månaden beroende på var du bor.

Socialt - ät inte ute, umgås hemma hos folk eller på gratis utställningar/happenings/föreläsningar...

Hobby - har du djur? Inkludera alla djurutgifter i din budget och skär ned på det icke livsviktiga. Häst - skaffa betalande medryttare. En katt leker lika gärna med en bit papp som med den dyra pingelbollen. En hund går hellre långpromenad varje dag än får en extra pipleksak.

Shopping - alltid second hand för både möbler och kläder. 20 spänn för ett par jeans på loppis, eller 800 spänn för jeans på JC? Svaret är givet. Den modige hämtar även kasserad mat i containern bakom ICA / Konsum / Lidl.

Stipendier/fonder - kolla i länsstyrelsens databas, med kommunen, kuratorn på VC, och kyrkan där du bor. Det finns vanligen mängder med fonder att söka för mindre bemedlade personer. Du kan få någon tusenlapp eller mer som ramlar in här eller där.

Jag har levt både snålt och relativt generöst. CSN på min tid var 7 000 någonting i månaden, det gick det också. Men de stackars jäklarna som får aktivitetsstöd på dryga 3000 kr och sedan försörjningsstöd resten... det är ingen rolig situation.

"I övrigt sparar man endel på att alltid baka eget bröd/bullar, använda billiga råvaror som potatis, ris och rotfrukter, vara vegetarian, endast dricka kranvatten."

Mitt egetbakade bröd blir alltid dyrare än det på ICA, om jag slår ut det på kostnad per limpa. Fast jag vill ha nötter och russin och annat gott i brödet iofs. Det är väl därför. Har inte sparat något direkt på att baka eget... utöver hälsa och välbefinnande. :D

Jag känner 2 bygglovsinspektörer här, den ena har varit här och fikat och jag fick rådet,,,,,,bygg. Skyddsriva får man göra utan lov och ena delen av kåken är snart där, en snövinter och taket kollapsar samt att det är mögel i kåken och delvis långt gången röta som lagades med "bilhandlarpanel" innan jag köpte stället så det SÅG ju fräscht ut. Det finns dock inga krav på att man måste återuppbygga det som skyddsrivs och eftersom nuvarande källaren använts som bostad en gång så ändras ju inget mera än att överjordsdelen försvinner och källarvåningen rustas upp, dräneras och tilläggsisoleras samt fuktplomberas och förstärks. Sånt får man göra utan bygglov. :up:

Säg att det är hussvamp då kan du elda upp kåken.
:D

"I övrigt sparar man endel på att alltid baka eget bröd/bullar, använda billiga råvaror som potatis, ris och rotfrukter, vara vegetarian, endast dricka kranvatten."

Mitt egetbakade bröd blir alltid dyrare än det på ICA, om jag slår ut det på kostnad per limpa. Fast jag vill ha nötter och russin och annat gott i brödet iofs. Det är väl därför. Har inte sparat något direkt på att baka eget... utöver hälsa och välbefinnande. :D

Mitt bröd är bara mjöl, salt, olja, jäst och vatten. Gott och enkelt. Ingredienser till fyra bröd kostar mig ca 12 kr, endast 3 kr per bröd. Bullar är dyrare att baka pga mjölk och smör, men ändå mycket billigare än att köpa dem färdiga på ica.
Nötter är svindyrt! Det har man inte råd med om man ska leva sparsamt.

Säg att det är hussvamp då kan du elda upp kåken.
:D
Det behöver jag inte fejka för det finns också. :up: Fast ska jag elda upp kåken som i "majbrasa där den står " så kommer både såghus, loge, verkstad, magasin mm. att följa med för dom ligger för nära men eldas ska den fast kontrollerat i pannan och generera värme. :)

Mitt bröd är bara mjöl, salt, olja, jäst och vatten. Gott och enkelt. Ingredienser till fyra bröd kostar mig ca 12 kr, endast 3 kr per bröd. Bullar är dyrare att baka pga mjölk och smör, men ändå mycket billigare än att köpa dem färdiga på ica.
Nötter är svindyrt! Det har man inte råd med om man ska leva sparsamt.

Jag prioriterar russinen och nötterna och snålar in på annat. ;) Bakat bröd i fler år nu och har testat lite olika varianter. Morötter och potatis funkar jättebra i bröd också, liksom rödbeta även om oväntat "blodbröd" skrämmer slag på gäster.

Ärter med, tänk ärtsoppa i brödet - blir faktiskt inte så dumt.

Går att dryga ut med när man gör köttbullar med. Som färdiga är de dyra trotts att ingredienserna kostar skit och ingenting även om man betalar för dem.

Nja, visst är nötter dyra men jag äter det flera dagar i veckan och folk brukar anse att min matkostnad är låg.

Jag håller med. Nötter är väldigt energitätt och därmed inte alls särskilt dyrt. I lösvikt kan jag köpa hundra gram blandade nötter (cirka 600 kcal) för tretton kronor. En ganska billig lunch tycker jag!

Vi har levt på två studiebidrag (totalt knappt 7000:-) och några tusenlappar från extrajobb varje månad, då vi vill undvika studielån. Vi har ett barn. Vi har väldigt få fasta utgifter. Hade relativt billig hyra, ingen bil, inget tv-abonnemang (utöver det standardutbud som ingår i hyran), mobilabonnemang för 69:- respektive 99:- per månad (inga smartphones). Mycket frysta grönsaker i stället för färska, havregryn i storpack i stället för müsli och liknande. Låga fasta månadskostnader var dock det som främst medgav att vi kunde leva så billigt som vi gjorde!

Ackurat, antingen för att man är elak eller avundsjuk. Om angiveri och angivare tycker jag såhär,,,,, :yuck: :turd: :turd:

Dumpstra, mitt matkonto ligger fortfarande på c:a 100:- i veckan. :)
Hur gör man rent praktiskt när man dumpstrar? Smyger till containrar på natten? Är det lagligt dvs behöver man vara rädd att åka fast? Slängs allt i stora containers?

Jag tror vissa människor har betydligt lättare att leva billigt än andra, jag är en som har lätt att leva billigt.
Dels mat , jag lagar mycket från grunden och dricker alltid vatten till lunch och The till kvällen, äter ingen frukost (sambon äter havregrynsgröt )

Jag köper aldrig läsk,cigg, fikar mycket sällan.
Mina hobbys är att gåi skogen med hundarna och träna , inga kurser utan tränar själv, medlemskapet är billigt.
Köper koppel och leksaker på Biltema.
Foder direkt från frysbilar.
Jag har ett gymkort för trehundra i månaden och jag rider och hjälper till med andras hästar lika med noll kostnad för mig.

Jag avskyr att shoppa och har i vardagen fulkläder, finkläderna slits inget då de används sällan.
Likaså smink är nöjd med mitt utseende och sminkar mig bara för fest.
Hårprodukter inga dyra samt tvätt av hår en gång i veckan,
Resor ,någon gång om året för killen mina skull och han betalar det.

tycker det som kostar är all småhandlingshets för folk med dålig ekonomi, de som hela tiden fikar, måste handla med sig något nytt varje gång de går förbi hm , måste ha dyraste mobilen osv osv.
Finns en del som handlar bara av ren tristess, som springe på stan hela helgerna för de inte har annat för sig.
Tycker det är förjävligt inte bara ekonomiskt utan mot världen !

Hur gör man rent praktiskt när man dumpstrar? Smyger till containrar på natten? Är det lagligt dvs behöver man vara rädd att åka fast? Slängs allt i stora containers?
En helt vanlig måndagspåfyllning, jag sätter mig i bilen och kommer till första stoppet 45 minuter efter stängningsdags för då har även vaktbolaget lämnat stället och vi brukar mötas och blinka åt varann (dom känner igen bilen, vet var jag bor och vad jag gör men bryr sig inte) :p och sen är det bara att shoppa loss på det som finns, lyfta på locken och plocka, där det är container kliver jag helt sonika ner och plockar det som ligger i översta lagret då det är nyslängt om det inte gäller torrvaror, godis, chips, dricka, folköl, kaffe mm. mm.

Tänk dig att fylla kasse på kasse med tex. ostbågar (den gången fyllde jag hela bilen, en 855 combi) :banana:eller ha öl för en hel sommar tillsammans med grillkött av varierande sorter. Imorse hade jag Flora med smör på det stenugnsbakade brödet och rökt renstek som pålägg. :d
Man kan hitta PRECIS vad som helst och behöver jag säga att skåpen här är proppfulla av sånt som går att lagra? :D

Jag är fattig men lever i överflöd, snacka om motsägelsefullt, och det blir till slut en livsstil. :)

Vissa ställen har låst sin container då tiggarna svinat ner och förstört för alla (jävla patrask :rage: ) men det finns fortfarande öppna tunnor och containrar och jag klipper absolut inga lås för då begår jag ett brott.

En helt vanlig måndagspåfyllning, jag sätter mig i bilen och kommer till första stoppet 45 minuter efter stängningsdags för då har även vaktbolaget lämnat stället och vi brukar mötas och blinka åt varann (dom känner igen bilen, vet var jag bor och vad jag gör men bryr sig inte) :p och sen är det bara att shoppa loss på det som finns, lyfta på locken och plocka, där det är container kliver jag helt sonika ner och plockar det som ligger i översta lagret då det är nyslängt om det inte gäller torrvaror, godis, chips, dricka, folköl, kaffe mm. mm.

Tänk dig att fylla kasse på kasse med tex. ostbågar (den gången fyllde jag hela bilen, en 855 combi) :banana:eller ha öl för en hel sommar tillsammans med grillkött av varierande sorter. Imorse hade jag Flora med smör på det stenugnsbakade brödet och rökt renstek som pålägg. :d
Man kan hitta PRECIS vad som helst och behöver jag säga att skåpen här är proppfulla av sånt som går att lagra? :D

Jag är fattig men lever i överflöd, snacka om motsägelsefullt, och det blir till slut en livsstil. :)

Vissa ställen har låst sin container då tiggarna svinat ner och förstört för alla (jävla patrask :rage: ) men det finns fortfarande öppna tunnor och containrar och jag klipper absolut inga lås för då begår jag ett brott.
Låter nästan för bra för att vara sant! Jag tror inte att jag är riktigt mogen för att prova än men jag kommer nästan garanterat prova nån gång! Är lite nojig för att åka fast för något bara!

Låter nästan för bra för att vara sant! Jag tror inte att jag är riktigt mogen för att prova än men jag kommer nästan garanterat prova nån gång! Är lite nojig för att åka fast för något bara!
Klippa lås = olagligt.
Smita in under staket på inhägnat låst område = olagligt.
Leka tvättbjörn i öppna containrar och sopkärl = gråzon där ingen bryr sig bara man inte skräpar ner för då blir det olagligt.

Det värsta som kan hända är att vakt eller polis kollar vad du gör och ber dig gå därifrån men är man bara trevlig och glad smittar det av sig och då kan dom tom. tänka sig att åka en sväng medan du stuvar in fyndet i bilen och åker därifrån.

Jag har stått i en container när en i personalen kom ut och skulle röka (dom hade inventering vilket jag inte visste) och det slutade med att vi skämtade med varann och hon tog emot korgarna jag skulle ha som vedkorgar och lastade in dom i min bil. :D
Jag är inte speciellt orolig och dom är ju bara människor dom också. :)

Till er alla som har svarat: Mycket intressant att läsa!

Till er som undrar om det är jag som har problemet med liten inkomst. Svar: Både ok. Utan att outa ut mig för mycket så, visst lever jag på liten inkomst pga. nuvarande läge. Men jag har som tur är en stor buffert att ta av om/när det skulle krisa. Så djuren som jag har är fullförsäkrade plus att det finns buffert till dom att ta av om de skulle behöva veterinärvård osv. Även bilen har jag buffert till att ta av om den skulle bli gå sönder etc.

Varför jag ställde frågan är att jag blev nyfiken på hur resten av befolkningen får det att gå runt på liten inkomst. Tex. studenter, pensionärer och sjukskrivna etc.

Tipsen jag har fått här, har jag läst tidigare, men desto viktigare att komma ihåg nu när man har liten inkomst att röra sig med. Så tack för tipsen! Fortsätt gärna tipsa! Kanske det finns fler därute som behöver tipsen också!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 300
Senast: fio
·
Skola & Jobb Studerar på universitetet och hittar inget sommarjobb. Vilket såklart innebär att jag inte har någon inkomst i sommar. Funderar på att...
Svar
10
· Visningar
980
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
857
Senast: Guldaskig
·
Juridik & Ekonomi Kan någon förklara för mig hur detta går ihop. (Jag fick beskedet från min revisor - eller vad det kallas). Jag har en enskild firma på... 2
Svar
39
· Visningar
2 925
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka