Leva på mindre än 10 000 kr i månaden, klarar du det?

Tack för svar!

Det var bra gjort! Lever du själv med eget boende? Hur gör du?
Mamma sa en gång i tiden under min uppväxt att det inte är inkomsten man blir rik på, utan utgifterna. Så har så gott jag kan minskat på utgifterna, nu behöver jag inte snåla överdrivet mycket.
Det som påverkar mig mest är matköpen, där kan ja spara pengar om ja handlar rätt.
Köpte mat för ca 400kr som räckte hela helgen och även fått agera matlåda för 2 personer den här veckan, där är nog det största stället jag kan spara in pengar på.
 
Nix. Bara stallhyran går på 8 600 kronor. Sen behöver ju jag och dottern bo någonstans också :p
Det skulle faktiskt inte gå ens om vi säljer ponnyerna. Vet inte riktigt vad boendet kostar totalt med ränta, amortering, el, värme, vatten, sophämtning, TV och bredband men gissar på ett snitt på 8'. Sen två tankar bensin = ca 150 liter.
Redan där är det kört.
 
Mamma sa en gång i tiden under min uppväxt att det inte är inkomsten man blir rik på, utan utgifterna. Så har så gott jag kan minskat på utgifterna, nu behöver jag inte snåla överdrivet mycket.
Det som påverkar mig mest är matköpen, där kan ja spara pengar om ja handlar rätt.
Köpte mat för ca 400kr som räckte hela helgen och även fått agera matlåda för 2 personer den här veckan, där är nog det största stället jag kan spara in pengar på.
Bra talesätt där👍
tycker det är svårt med matkostnader, brukar nu för tiden Swish över en liten summa till mamma när hon handlar. Men den är blygsam. Lär få en chock om jag flyttar till eget.

Ja, folk brukar säga att det är maten som går att dra in men inte enkelt jämt kan jag tänka mig.
 
Jag har gjort det i perioder och skulle kunna göra det igen. Just nu tangerar jag 10000-kronors gränsen, men så har jag hästar och katt samt lite projekt som kräver större engångskostnader. Har tur med mycket billigt boende.
 
Nej, inte som det ser ut nu. Det är typ min boendekostnad 😅 men då har vi i dagsläget dubbelt boende och en mindre djurfarm så visst skulle det gå att skala ner en hel del om det behövdes.
 
Ja, som sagt skulle du klara av det i dagen samhälle? Tänk mer som ett långsiktigt lösning och inte kortvarigt. Hur skulle du göra då? Hur skulle du lägga upp ekonomin?

Nej det hade krävts någon tusenlapp till.

6500kr dras varje månad för huslån/försäkringar/a-kassa/fack/spar till sonen. Sen har jag runt 800kr för tv/bredband, 250 mobilabonnemang, elnät 700, el 300, fritids 500, och drivmedel 3-600kr, vatten/avfall 700kr Då kommer vi upp i runt 3700 till ca, alltså är dom där 10.000kr slut nu och jag har ingenting till mat! 🙈😂 13.000-14.000 är nog min smärtgräns.
 
Nej, inte som det ser ut nu. Det är typ min boendekostnad 😅 men då har vi i dagsläget dubbelt boende och en mindre djurfarm så visst skulle det gå att skala ner en hel del om det behövdes.
Förstår att det blir mycket kostnader med dubbelboende o djurfarm. Men måste bo någonstans ju. 👍
 
Nej det hade krävts någon tusenlapp till.

6500kr dras varje månad för huslån/försäkringar/a-kassa/fack/spar till sonen. Sen har jag runt 800kr för tv/bredband, 250 mobilabonnemang, elnät 700, el 300, fritids 500, och drivmedel 3-600kr, vatten/avfall 700kr Då kommer vi upp i runt 3700 till ca, alltså är dom där 10.000kr slut nu och jag har ingenting till mat! 🙈😂 13.000-14.000 är nog min smärtgräns.
Tack för svar!
oj , vilken bra koll du hade! 👌 själv har jag mobil på nästan 600kr ej avbetalning. Utan abonnemang. Någon som vet hur mycket gb man behöver?
 
OM jag blev tvungen att leva på 10.000 i månaden (utan att ha hemmaboende barn och en make som betalar resten av utgifterna) så skulle jag se till att hitta ett billigt boende och sen skulle det inte vara några större problem. Jag är van vid att leva snålt.
 
Ja, som sagt skulle du klara av det i dagen samhälle? Tänk mer som ett långsiktigt lösning och inte kortvarigt. Hur skulle du göra då? Hur skulle du lägga upp ekonomin?

Skulle gå om jag hittade en billig lägenhet och slutade rida. Har ingen bil utan årskort på kollektivtrafiken och har stått i bostadskön i mer än 20 år så är ganska övertygad om att det skulle gå att hitta något billigt.

Sen är det inte speciellt troligt att jag skulle hamna i den situationen då vi har en lägenhet som är bostadsrätt i centrala stan och bara belånad till 45 procent av värdet. Skulle vi behöva flytta av någon anledning skulle vi få ut en rejäl summa i kontanter såvida inte bostadsrättsföreningen går i konkurs vilket inget tyder på
 
Skulle gå om jag hittade en billig lägenhet och slutade rida. Har ingen bil utan årskort på kollektivtrafiken och har stått i bostadskön i mer än 20 år så är ganska övertygad om att det skulle gå att hitta något billigt.

Sen är det inte speciellt troligt att jag skulle hamna i den situationen då vi har en lägenhet som är bostadsrätt i centrala stan och bara belånad till 45 procent av värdet. Skulle vi behöva flytta av någon anledning skulle vi få ut en rejäl summa i kontanter såvida inte bostadsrättsföreningen går i konkurs vilket inget tyder på
Tack för svar!
hur funkar det utan bil för dig? Tycker det är svårt. Har social fobi o kan ej åka buss. Får hjälp med skjuts av föräldrarna när det går.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 756
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 928
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 816
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 243
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp