Leva på mindre än 10 000 kr i månaden, klarar du det?

Tack för svar!
oj , vilken bra koll du hade! 👌 själv har jag mobil på nästan 600kr ej avbetalning. Utan abonnemang. Någon som vet hur mycket gb man behöver?

Ja, jag fick lov att skaffa mig stenkoll när jag i december förlorade min brukare som jag jobbat åt i 12 år..😔
Hade ett heltidsjobb och pengarna rullade in, till att börja springa som timvikarie och inte ha någon aning om hur mycket jag skulle få jobba varje månad. Nu styrde det tack och lov upp sig ganska snabbt med jobb, men det är egentligen bara ett vikariat det också i grund och botten än så länge, så jag försöker spara undan allt jag kan om det är så att jag står utan en vacker dag.
Jag bor ju själv så jag har ingen att luta mig emot alls med inkomsten.

Nu ingår jag i ”omsorgslyftet” så jag jobbar 50% och studerar 50%, men kommunen betalar för både jobb och studier så får en heltidslön. Verkar dock väldigt oklart om hur det fungerar, men jag hoppas jag har samma premisser hela studietiden, i sånt fall så är jag säkrad minst 1,5 år till iallafall.
 
Tack för svar, bra gjort!👍
hur gör du?
Hyra 3100
El ca 300
Telefon 99
Internet 235
Mat 1000 (kommer eventuellt börja lägga lite mer här dock, vill inte gå in i butiker nu, så handlar online på Maxi, vilket märks i matkassen gentemot förr när jag handlade på Lidl och Willys)

Sen tillkommer lite typ bensin (har inte egen bil vilket ju drar ner mina kostnader rejält, utan menar om jag åker iväg på nåt med nån), nöjen, frisören ibland, anmälningar till lopp, träningskläder och andra klädesplagg ibland och sånt.

Jag fyller i allt jag köper, men har faktiskt inte räknat ihop de senaste månaderna. Men jag brukar nog landa på runt 7000:- nånstans typ.
 
Idag går det inte, bor för dyrt. Vi har cirka 15-20k i fasta utgifter skulle jag gissa. Men jag har nog levt på den summan tidigare, inklusive 1-2 hästar. Men då hade jag även riktigt billig stallhyra och en förälder att låna av om det var sämre en månad. Kommer ihåg att jag var sjukskriven i 10v och fick 3000kr i månaden. Det gick också i 2,5 månader (utan någon större buffert).
 
Jo det skulle jag kunna göra precis, men matkontot får man snåla på och skulle inte få i princip någon krona över. Skulle det vara långsiktigt skulle jag säga upp något abonnemang och se om det går att kapa någon ytterligare kostnad. Jag är student just nu så får in drygt 10’ i månaden, men tänker mig att jag kommer nalla från sparkontot för att livet ska gå ihop sig
 
Ja, under rådande omständigheter skulle jag det med nöd och näppe - men då delar jag alltså alla fasta kostnader med min sambo. På så vis kostar min del av huslånet, räkningar, försäkringar och mat "bara" 9800 kr per månad och det innefattar då även "onödiga" saker som Netflix, abonnemang till mobilen, träningskort och donationer till välgörenhet.
 
Hyra 3100
El ca 300
Telefon 99
Internet 235
Mat 1000 (kommer eventuellt börja lägga lite mer här dock, vill inte gå in i butiker nu, så handlar online på Maxi, vilket märks i matkassen gentemot förr när jag handlade på Lidl och Willys)

Sen tillkommer lite typ bensin (har inte egen bil vilket ju drar ner mina kostnader rejält, utan menar om jag åker iväg på nåt med nån), nöjen, frisören ibland, anmälningar till lopp, träningskläder och andra klädesplagg ibland och sånt.

Jag fyller i allt jag köper, men har faktiskt inte räknat ihop de senaste månaderna. Men jag brukar nog landa på runt 7000:- nånstans typ.

Willys har ju också onlineshopping, jag köper alltid därifrån!
 
Jag har gjort det när det bara var jag och min hund. Nu, med två barn, skulle det nog vara knepigt. Skulle definitivt få sälja hästar och förmodligen inte ha djur, alternativt få ta bort om det skulle hända tex katten nåt. Och skulle behöva flytta så jag bodde mer centralt, dvs kunna gå/cykla istället för bil till affären.
 
Jag tror jag skulle klara det under en begränsad period. Har hyfsat låg boendekostnad 5000kr och jobbet står för telefon och gymkort. Hade dock fått skippa tävla med hunden för där går en startavgift på 450-480 kr och sen tillkommer bilkostnader.
 
Jag fixar det. Bor billigt i eget hus och är van att snåla och planera.
Väldigt många pensionärer har mindre än så.
 
Det hade inte räckt med 10.000 kr om jag ska fortsätta leva så som jag gör nu med bostadsrätt nära tullarna, tre hundar, tre marsvin, bil, ridskola…
 
Inte med nuvarande leverne och omkostnader
Men visst, säljer man hästen, fordon, köper ngt boende med låg driftskostnad och äter billigare sorts mat, billigare kläder etc kan det gå.
Jag gjorde det som yngre och långtidssjukskriven direkt efter gymnasiet med obefintlig SGI.
Fick förvisso en del extra lyx betalt av föräldrar.
 
Vi har hyra på 8.500, el på ca 600 och är två vuxna och en bebis, så det hade blivit svårt.
Är ni två borde ju ni ha 20000 med tanke på att de andra svarat för sig själva som singlar :-p

För egen del. Med två barn, bil, häst och hund hade det aldrig gått. Skär vi in på allt och struntar i de lån jag har hade det kanske funkat. Tveksamt och blir ett fruktansvärt tråkigt liv men kanske.
 
Inte så som jag lever nu med bostadsrätt, djur, bil och massa god mat. Jag hade behövt flytta till billigare boende alternativt dra ner på allting annat förutom den mest nödvändiga maten. Jag har boendekostnader på ca 7500 så det hade gått men det hade känts extremt snålt och jag hade inte kunnat göra någonting annat än att bo och äta.
 
Inte med nuvarande utgifter men måste man så måste man, då hade jag fått planera om. Har levt på mindre under mina år som student.
 
Jag skulle lätt klara det. Under finanskrisen 2008-09 insåg jag hur ömtåligt systemet är och la om mitt liv till att funka på lågbudget. Lånen betalades av, även stugan så nu bor jag nästan gratis. Lite fastighetsavgift och en billig elräkning bara. Och när man slipper den stora budgetposten för boendet är det lätt att komma under 10k. Just nu är min största månadskostnad bränsle till bilen, men det slipper man ju om man inte jobbar.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 756
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 936
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 818
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 246
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp