Levad - hur gör ni?

Det är helt rätt fler som har ifrågasatt trådskrivarens intentioner, till exempel ditt inlägg ifrågasatte men var ändå konstruktivt. Gasts inlägg har en helt annan ton, en ton som jag tycker är synnerligen tråkig, därför min reaktion.

Och nej, det skulle inte falla mig in att skriva dylika inlägg under falskt nick...
 
Gast, var gärna ifrågasättande, men tänk på att varken kroppsspråk eller tonfall syns i ett skrivet meddelande. Med din lilla djävulssmiley kunde jag inte se annat än att du bara ville vara elak med ditt inlägg. Smileys används ju för att ge just det där lilla djupet som ofta behövs, hade du t.ex. lagt till en till smiley, t.ex. :smirk: eller ;) hade jag sannolikt tolkat ditt inlägg annorlunda och inte sett anledning att kommentera.

Jag tycker verkligen inte du ska sluta vara med och diskutera bara för att jag blir tvär i just det här fallet, på't igen bara!

Ta till exempel ditt ifrågasättande av trådskrivaren - utveckla din åsikt!

Du får gärna fråga mig hur jag gör capriole - mitt svar blir enkelt att det gör jag inte... Jag fuskar lite med levaden, d.v.s. jag försöker ibland få till en levad och har jag en jäkla tur så gör han rätt och då står han i hela ½ sekund - vilket gör att man kan tvivla på om det egentligen var en levad. De bilder som finns på oss när vi står på bakbenen är faktiskt just det - en häst som står på bakbenen, om än med relativt bra balans.

Min ridmässiga nivå ligger på piaff och terre-a-terre, jag kan inte se att jag utger mig för något annat. För att kunna komma vidare och ytterligare utveckla min ridning på befintlig nivå försöker jag lära mig samt förstå de nästkommande stegen i trappan, men min teoretiska kunskapsnivå är inte densamma som den praktiska.
 
Så ser jag det också - frågan kan vara äkta eller falsk, men förhoppningvis har trådskrivaren fått svar på sin fråga och den diskussion som följt är erhört givande!

Nu vet jag inte vilken bok det är du tänker på? Han har ju två, båda med levadbilder på.

Sen tror jag man ska skilja på den ideala levaden och den praktiska, den ideala kanske är oupnåelig, men genom att ha den som ideal ser man till att i alla fall inte fara iväg och tillåta direkt felaktigheter som t.ex. att backa in i levaden eller inte försöka förbättra en väldigt breddad levad.
 
Nä, dags för eftertanke en stund. Ideal låter fint men kan bli så fel. Tänk om några hundra år när dom ser våra tecknade kvinnoideal och tror att så såg kvinnsen ut på 2000 talet.
Vi ska inte göra det misstaget att ta en förskönad målning som ideal och sen göra vad som helst för att få det så. När det inte finns mer än i fantasin.
Ärligare är att bara göra så gott som tex. Nuno gjorde.
http://w1.472.telia.com/~u47203237/Nuno%20levad.jpg
http://w1.472.telia.com/~u47203237/Nuno%20levad2.jpg
 
Det där är två trevliga levader tycker jag!

Men jag tror att Nuños strävan efter ett ideal var det som fick honom att bli så skicklig och erkänd.

Nästa fråga blir väl liksom vad som är idealet, och det är kanske det som är den springande punkten för oss i den här diskussionen?
 
Det var ju exempel på levader med både häst och ryttare i balans :)
Hästen har balansen över bakdelen så den kan stå kvar där och ryttaren sitter balanserat och inte klamrar sig krampaktigt fast som man ser på många "levadbilder". Det är inte perfekt i Sveas ögon, men jag gillar helhetsintrycket :smirk:
 
Jag har fått svar på min fråga och lärt mig en hel del som jag inte visste förut. Min fråga var seriös från början, jag har aldrig utgett mig för att vara expert då hade jag aldrig ställt frågan. Det har varit en intressant diskussion att följa, jag är imponerad över att det finns så mycket kunskap om hur den ultimata levaden ser ut (detta är inte menat som en sarkasm utan jag menar det faktiskt). Själv tycker jag det är roligt att ha en häst och pröva mig fram, sedan om det är rätt eller fel det är jag inte rätt man att avgöra. Man ska inte ta livet och hästeriet så allvarligt, så länge man inte skadar sin häst eller sig själv så tycker jag det är OK att rida och njuta av det. Tack för en givande diskussion! :banana:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 793
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 615
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 631
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp