Bukefalos 28 år!

Ligger högt i energi o protein,faller ur (?)

Leeelot

Trådstartare
Känner mig lite lost....Vår halvårsnya häst får inte bli smalare Enl foderstatprogram ligger foderstaten högt både i MJ o protein---men eftersom hon fallit ur lite ( eller: hon är perfekt nu,får dock inte bli smalare...),
så vad ska jag öka? MJ eller protein,eller båda?
 
Vad är det för häst, vad gör den, vad får den i sig idag
Det är ett 8 årigt SWB sto, stor - väger ca 620 kg. Går 6 dagar/v, blandat. Ingen superhård träning...
Hon får ca 13 kg hö, som har ganska hög MJ o för lite protein, får Krafft Muskel för o komma upp i proteinet, Betfiber mix, mineraler. På denna foderstat ( enl progr), ligger proteinet på det hon ska ha, MJ ligger på ca 120%.
 
Öka energin. Ge protein så att det täcker behovet, inte mer. Det går åt energi att bryta ner protein.
Öka den ännu mer, trots "
Öka energin. Ge protein så att det täcker behovet, inte mer. Det går åt energi att bryta ner protein.
Hon får protein nu som täcker behovet, något mer kanske....MJ ligger på ca 120% (om inte mer, har inte siffrorna här), men när jag suttit om räknat har det varit jättesvårt att få upp proteinet (som är för lite i höet), utan att MJ går i topp...men det kanske det ska...
 
Det är ett 8 årigt SWB sto, stor - väger ca 620 kg. Går 6 dagar/v, blandat. Ingen superhård träning...
Hon får ca 13 kg hö, som har ganska hög MJ o för lite protein, får Krafft Muskel för o komma upp i proteinet, Betfiber mix, mineraler. På denna foderstat ( enl progr), ligger proteinet på det hon ska ha, MJ ligger på ca 120%.

Då behöver den kanske lite mer än 120%. Tabellvärdena är snittet man kan börja på. Sen justerar man upp eller ner tills det ger det resultat man vill ha, räknar hur mycket den får i sig med justerad foderstat och så vet man hästens individuella behov framöver när man ska räkna ny foderstat på nästa höanalys. :)
 
Öka den ännu mer, trots "

Hon får protein nu som täcker behovet, något mer kanske....MJ ligger på ca 120% (om inte mer, har inte siffrorna här), men när jag suttit om räknat har det varit jättesvårt att få upp proteinet (som är för lite i höet), utan att MJ går i topp...men det kanske det ska...

Ja håller hästen inte hull på nuvarande foderstat så får man öka energin mer. Höj Mj med 10% i taget och utvärdera efter några veckor. Alla hästar är inte tabellhästar utan man får lägga på mer. Tabellerna är uträknade på snitthästen och de utgår man ifrån när man ska räkna första gången för att kunna starta någonstans och sedan får man höja/sänka utefter hästens verkliga behov. Höj alltid grovfodret i första hand och tänk på att du då kan sänka proteinet från kraftfodret i motsvarande mån som intaget av protein från grovfodret höjs.
 
Känner mig lite lost....Vår halvårsnya häst får inte bli smalare Enl foderstatprogram ligger foderstaten högt både i MJ o protein---men eftersom hon fallit ur lite ( eller: hon är perfekt nu,får dock inte bli smalare...),
så vad ska jag öka? MJ eller protein,eller båda?

Är tänderna gjorda nyligen av någon som verkligen är bra?
Den har inte mask?

Utöver de svar du redan fått..
 
Ja håller hästen inte hull på nuvarande foderstat så får man öka energin mer. Höj Mj med 10% i taget och utvärdera efter några veckor. Alla hästar är inte tabellhästar utan man får lägga på mer. Tabellerna är uträknade på snitthästen och de utgår man ifrån när man ska räkna första gången för att kunna starta någonstans och sedan får man höja/sänka utefter hästens verkliga behov. Höj alltid grovfodret i första hand och tänk på att du då kan sänka proteinet från kraftfodret i motsvarande mån som intaget av protein från grovfodret höjs.
 
Hur mkt börjar man med? O vad är en "nomaldos" för en stor häst?

Olja och övriga kraftfoder är sådant man får ta till när hästen inte äter tillräckligt med grovfoder för att fylla sina behov. Öka alltid grovfodret först tills hästen inte äter mer innan du lägger till annat. Enda undantaget är om proteininnehållet i grovfodret är så lågt att hästen blir överviktig av den mängd grovfoder hen skulle behöva äta för att få i sig tillräckligt med protein men även då tar man till lucern (som också är ett grovfoder) i första hand. Hästen mår bäst av att slippa kraftfoder i onödan.

Man kan ge max 75 gram olja/100 kg häst och dag och oljan bör delas upp i så många mål som möjligt eftersom hästen inte kan ta upp några större mängder. Meningarna är fortfarande delade om hästar ens kan tillgodogöra sig olja. Det finns inget sådant som normaldos utan det finns ett maxtak, i övrigt går man på hästens behov.
 
Ingen av de hästar jag haft under åren har klarat sig på det som "tabellerna" säger. Ponnyn låg rätt nära. 20% extra är inte särskilt mycket.
Vår nya har jag slutat räkna på... Hon får fri tillgång på silage av god kvalité (hade för hennes del varit bättre med högre energi dock) och plussar på med kraftfoder, det blev mer och mer... Men nu går hon upp fint i vikt, pälsen är glansig och fin.
Har inte räknat på hur mycket % över hon ligger men det är nog massor....
 
Det är ett 8 årigt SWB sto, stor - väger ca 620 kg. Går 6 dagar/v, blandat. Ingen superhård träning...
Hon får ca 13 kg hö, som har ganska hög MJ o för lite protein, får Krafft Muskel för o komma upp i proteinet, Betfiber mix, mineraler. På denna foderstat ( enl progr), ligger proteinet på det hon ska ha, MJ ligger på ca 120%.
Det här säger mig ingenting. Vad är det för värde på höet? mj/smrp? Fritidsrids alltså ca 6dagar/v? en del foderstatsprogram räknar tokigt/tar inte hänsyn till vissa grejer. därav frågan.
 
Det här säger mig ingenting. Vad är det för värde på höet? mj/smrp? Fritidsrids alltså ca 6dagar/v? en del foderstatsprogram räknar tokigt/tar inte hänsyn till vissa grejer. därav frågan.

Höet: Torrsubstans 91%, Smrp 36 MJ 8,7(dessa två g/kg vara) Ca 2.1, P 2,0, Mg1,0 (g/kg TS) Ja, hon fritidsrids 6 dagar/v (med hoppträning varje vecka o dressyrträning varannan vecka för tränare)
 
Sen blir jag något fundersam på vad behovet är på en "tabellhäst". Ett gratis foderstatsprogram säger för min häst (600kg) med arbetstillägg 78MJ o 468 g smb rp, ett annat 73MJ, 432 g smb rp (ganska likt), men en annan sida 67 MJ underhåll o 50% arbetstillägg, dvs 102MJ o ca 600 g smb rp....ganska stor skillnad... Nu har jag iaf ökat höet med 2 kg (plus det är lite gräs i hagen, o det blir sommarhage snart), hon får lite linfröolja, tror jag ska köpa lusernpellets med, för hon gillar inte Betfiber mixen längre, o behöver nåt att blanda mineraler o olja i....
 
Ett gratis foderstatsprogram säger för min häst (600kg) med arbetstillägg 78MJ o 468 g smb rp, ett annat 73MJ, 432 g smb rp (ganska likt), men en annan sida 67 MJ underhåll o 50% arbetstillägg, dvs 102MJ o ca 600 g smb rp....ganska stor skillnad...
Som annan ref, vår nya stora (175 cm) häst har jag fått gå upp till 170 mj för att det skulle hända något. Hoppas väl kunna sänka något senare, minskade några veckor men tyckte (inbillade mig hoppas jag) hon tappade.
Kvoten blir nu ungefär 7, dvs en stort överskott i protein. Men hon är kinkig på vad som går att äta så det har varit svårt att bara höja energin.

Hon har från mitten januari gått får tunn till nu lagom slimmad häst.
Har ganska hög andel fullblod, är kollad och avmaskad i vintras. Skall ta nya prover snart. Jättefin och glansig i pälsen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 611
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 353
Senast: Bee
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 761
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp