Bukefalos 28 år!

Ligger högt i energi o protein,faller ur (?)

Som annan ref, vår nya stora (175 cm) häst har jag fått gå upp till 170 mj för att det skulle hända något. Hoppas väl kunna sänka något senare, minskade några veckor men tyckte (inbillade mig hoppas jag) hon tappade.
Kvoten blir nu ungefär 7, dvs en stort överskott i protein. Men hon är kinkig på vad som går att äta så det har varit svårt att bara höja energin.

Hon har från mitten januari gått får tunn till nu lagom slimmad häst.
Har ganska hög andel fullblod, är kollad och avmaskad i vintras. Skall ta nya prover snart. Jättefin och glansig i pälsen.

Tack, alltid kul att jämföra! Just nu ligger foderstaten på 120MJ o 605 g smb rp, men får ju öka på.... Vad ger du din för mat? Min verkar inte gilla Betfibermixen (eller något som är iblandat), iaf inte på morgonen, då lämnar hon (pillar ut Krafft muskeln o morötterna ;) )
 
Min 160 cm dam har legat på 120-130 MJ och proteinöverskott (kvot 7) sen i feb för att hålla ett acceptabelt hull. Tabellerna minns jag inte vad det sa man hon har legat på långt över 120%. Snarare närmare 200%

Blev jättefin i hullet. Sen kom gräset. Nu börjar hon bli trind ;)

Så har du möjlighet till bete är det super. I övrigt så vissa svårfödda behöver högt över på både MJ och protein. Andra behöver högt MJ men normalt protein. Så det första jag skulle göra är öka MJ och kolla så protein är enligt tabell om den tidigare legat högt, och omvänt om den tidigare legat lågt i protein.
 
Hon får nu Hippo Top Champ och Top One. Har försökt med olja på och det ratar hon. Olja går ner om den serveras i mycket betfor, men för att maska lämplig mängd olja blir det för stora mängder, tyckte det blev att hon åt grovfodret sämre. Hade hoppats att hon skulle vänja sig vid smaken men blir det för oljigt struntar hon i det.
Insåg när jag kollade exakt vad hon får att jag missat ta bort olja i mitt exelark när jag kollade tidigare.(skippar nu betfor/olja till förmån för mer kraftfoder) . Så nu får hon 160 MJ/1200 smbrp, får 15 kg silage men äter nog bara 13 kg.

I början när vi började operation viktuppgång hade hon även fri tillgång på lusernstrå. Åt kanske 2 kg om dagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 611
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 353
Senast: Bee
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 761
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp