Bukefalos 28 år!

Hjälp en halmnybörjare

Sv: Hjälp en halmnybörjare

Vad bra att du testade, då ska jag nog testa det istället. Smart att lämna en bit av de gamla tänderna!
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

*knapplån*

Det är en konst att få en bra halmbädd, om man har en vispig häst. Vi gjorde så att vi började med kalk, därefter rejält med spån. Denna bädd fick sätta sig en vecka, bara mocka ut högarna. När den låg fast, lade vi på rejält med halm och sedan behandlade vi det hela som en permanentbädd. Emellanåt fick vi ta lite längre ner i halmlagret, om det grävts och blivit lite vall, men det var ytterst sällan.

Just den här kamelen var ett blötdjur, och utan rätt bädd blev det svajigt, blött och grisigt. Jättesvårt att ha växelströbädd, för det blev blött där också, oavsett hur mycket vi la in när vi mockat.

Detta system fungerade utmärkt, tyvärr var vi en vinter tvingade att bryta bädden då vattenkoppen sprang läck. Det var inte roligt att behöva göra om det hela mitt i vintern :(

Själv har jag mockat halm sedan jag var 7 år (nu 41), och föredrar en fyrtandad grep. Tar med ett lager halm under högen, tippar av högen och slänger tillbaka den rena halmen. Ska det sorteras gör jag likadant, ser till att få med halm under kotten och lyfter ut den och tippar av den, slänger tillbaka den rena halmen.

Den använda halmen som återvinns har ofta den överlägset bästa sugförmågan, mycket bättre än den nyströdda halmen. Därför är det viktigt att lära sig bädda rätt för varje häst.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Hugger sista:

Jag testade kapa yttersta tredjedelen av varannan tand - med tanke på min teknik tordes jag inte ta bort mer - och till att börja med var det lite bökigt men helt plötsligt kunde jag mocka på ett helt annat sätt och kombinationen kändes helt suverän. Jag kunde skumpa av majoriteten av skitarna och sedan lyfta med resten av halmen framåt och den hängde kvar på grepen när jag vickade av skitarna. Med järngrepen har halmen också ramlat av om jag inte hållit fast den. Det gick fortare att skumpa ut skitarna eftersom grepen kom längre in, och jag fick ut skiten på färre greptag. Jag var mycket lycklig tills jag kom till "skithästen". Där fungerar det alldeles utmärkt på de enstaka högar han lagt i renhalvan av boxen men på favoritplatsen är det varvat platt-trampade skitar och pisshalm i lager på lager om vartannat. Jag rensade så gott det gick runt omkring och hade sedan egentligen att välja på att halma ovanpå alltihop och be till gudarna att ponnyn inte ruttnar upp nedifrån, eller att ta järngrepen och ta ut hela översta lagret av halmen igen. Jag valde det senare, men lade elakt tillbaka mycket av den blöta halmen och har sedan halmat med ytterligare en ny bal halm ovanpå alltihop. Igår lade jag höet på ett annat ställe för att få honom att stå någon annanstans och sedan han ätit i 20 minuter gjorde han helt om och lade en hög på resten av maten. Jag stod i en annan box och mockade (vad annars?) och tänkte först att han hade väl ätit upp alltihop men näe då, det fanns mat kvar. I morse fanns skithögen kvar orörd men han hade nog dragit fram varenda strå silage som den landat på för jag såg inte till några ratade rester när jag mockade.

Jag tror egentligen att alla bäddar ändå fungerar någorlunda som det är tänkt. Inte ens i skithästens box stinker det utan det luktar mest bara vatten, och det brukar lukta i hans box. Så lite glad är jag fortfarande i alla fall ändå!
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Ja jag är mer än nöjd med min "nya" grep efter att ha mockat med den en runda idag också undrar mest varför jag inte tänkt på detta innan.
Blir det inte knöligt att ha så mkt kvar av de avsågade pinnarna ? Måste ju köra fast i halmen är ju just det som är problemet med spångrep i halm att man inte kan köra in den i halmen som en vanlig grep utan den kör fast för att pinnarna sitter för tätt.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Det är nog inte omöjligt att jag kommer att kapa bort mer om ett tag, ville mest slippa ytterligare en inlärningsperiod... sedan har jag ju små ponnyer också med små skitar så där är vartannat-avståndet faktiskt så stort att skitarna ramlar emellan och då är det bra att slippa byta grep. Men, som sagt, det är inte omöjligt att jag kapar bort mer vartefter.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Lånar tråden lite! Ska snart stalla in hästen på ett ställe där de har halm som strö, innan har vi haft torvbädd med halmpellets vilket funkat bra, men tycker det verkar så mysigt med halm och eftersom att det finns så tillgängligt så jag tänkte anlägga en halmbädd. Nu till min fråga! Vad tror ni om att man tar "torra halmpellets" och lägger det underst tillsammans med stalosan, sedan lägger på halmkakor tätt och sedan lägger ett par påsar uppblöta halmpellets ovanpå och sist uppruskat halm. Alltså: halmpellets-stalosan-halmkakor-halmpellets-löst halm. Tror ni att det kan blir en bra bädd? Är det någon som testat halmpellets+halm, är lite rädd att det kommer bli för hårt?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
627
Senast: tanten
·
Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 371
Senast: mackan
·
  • Låst
Hästmänniskan Hejsan! Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 407
Senast: morgaine
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 553
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp