Bukefalos 28 år!

Liniment och lindor, farligt?

Sv: Liniment och lindor, farligt?

Djurjouren skrev:
Jag har träffat massor, har jobbat hos olika proffstränare i 10 år och det är rätt vanligt.

som sagt aldrig märkt.. och då har jag haft väldigt många och olika hästar..
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Tror inte att det är farligt, eller det kanske beror på vilka liniment och hur ofta man gör det? Jag lägger alltid arnika-bandage på min häst när han är svullen i benen eller efter hårdare träningspass, aldrig har jag haft problem med det!

Arnika-indränkt örngott och så stallbandage över detta om någon undrar :D
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Det är väl risken för blistring antar jag. Jag lindar aldrig med Radital-linimentet/kylgelén och inte heller med Eclipse Ice Gel. Använder sällan Radital eftersom att jag lindar varje natt men däremot så tycker jag att Liniment Blue, Arnika och 4S är jättebra under lindor, har aldrig märkt något annat än positiv effekt av de.
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Det står ju på flaskorna också. Om man har Blue Lotion kan man massera två min utan lindor och en min om man ska ha lindor. Arnika är väl bara att köra på och Isbalsam får man absolut inte övertäcka.
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Det är stor chans för blistring om man har linement under lindorna för att lindorna rör på sig...fast yterst lite så det syns inte men då skapas en "friktion" under och då kan dom få blistskador.
En av mina hästar har haft det men det var för att jag hade linement under natten och lindor och då hon som skulle ta ut glömde ta av lindorna så han gick med dom ute och då fick ha blistskador.
Annars under nätterna någon gång ibland gör det nog ingenting.
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

*knapplån*

Förlåt en dumm fråga (jag är inte svensk) men vad är blistra/ blistskada för något? Undrar eftersom veterinär rekommenderade att vi ska smörja ponnyns ben med hästlinement och lindra (dag och natt). Liniment som jag har använt ät : liniment bleu och 4S liniment. Detta då under lindor. Ponnyn har en gaffelbansskada och vi ska hålla benet varm för ökad blodcikrulation.

Hoppas nån kan svara på detta. Blir lite orolig nu när jag läser att det inte är så bra med liniment+lindor. Har gjort detta nu i nästan 4 veckor och ska göra det i 3 veckor till (ÅB då).

Mvh Jacky
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Blister är ett starkt liniment som ofta används inom travsporten, det gnuggas "in" i lederna för att öka cirkulationen. Om man får en reaktion på blistringen så svullnar benet, vilket inte är farligt svullnaden går ner efter någon dag. Vad som menas med blisterskador vet jag inte riktigt, jag kan tänka mig att man menar "skorvet" som blir i pälsen efter en blistring, skorvet försvinner efter ett tag. OM man inte vet hur man blistrar ska man inte använda det. Hoppas du blev lite klokare. :)

Om veterinären sagt att du ska ha liniment + lindor så ska du ha det, tänk på att det ska icke elastiska lindor och paddar av tyg matreal o inte dom som är av gummi liknande matreal(kommer inte på i skrivadets stund vad matrealet heter) Linimenten du använder är inte särskilt starka så dom ska man kunna linda med. Men är du osäker så ring o prata med veterinären.
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Tack Worre! Blev klokare av ditt svar:) Jag använder fleecelindor och de paddar som du menar (alltså dem man "ska" använda).

Hälsning jacky
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 888
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 183
Senast: Madalitso
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 978
Senast: Enya
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 908
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp