Sv: Linjeavel

När jag köpte min häst för en massa år sen kände jag inte alls till det här med linjeavel. Blev alldeles snurrig när jag läste stamtavlan.

morfars morfar är samma häst som mormors morfar

morfars farfar och mormors farfar

:confused: :confused: :confused: Det gäller att ha tungan rätt i mun
 
Sv: Linjeavel

Häpp! :crazy: Jag hade nog också känt mig förvirrad i det läget! :D
 
Sv: Linjeavel

orientalkatten skrev:
all avel på husdjur är baserad på in/linjeavel för att få fram den önskade egenskapen som är önskvärd för människan.
det innebär att även genetiska sjukdomar nedärvs i högre grad.
dom egenskaper som ej prioriteras tas ingen hänsyn till.
hållbara och robusta urhästar som kan ridas länge är inte lika intressanta som högresta bensprattlande krutpaket att avla på.
all avel bygger på att hela tiden bli alltmer extrem då det ger bäst resultat på det just människan har bestämt är viktigt för just den rasen.
vad det kommer att ge i framtiden kan man bara spekulera om.
att katter, hundar och kor inte kan föda längre på normalt sätt är inte ovanligt idag.
många kattraser är ju framavlade på genetiska defekter.
om man tittar på boxer så har ju svansen inte prioriterats ur avelsynpunkt. den har ju varit helt ointressant då den ändå skall klippas bort på valpen.

Japp och renodlingen av genetiska anlag innebär samtidigt en utresning av andra och alltså minskar den genetiska mångfalden. Finns ett vilt djur som tack vare den höga graden av inavel har flera genetiska defekter och man befarar därför att den kommer att dö ut mycket snart. En sjukdom som slår hårt mot just de generna kan slå ut hela populationen! Jag talar om geparden.

Engelsk bulldog måste pga den extrema aveln förlösas med kejsarsnitt liksom belgian blue-korna. Många renrasiga hundar lider av genetiska defekter, tamsvinen har problem med ryggen (man har avlat lååång rygg för att få många kotletter) osv. Så jag gillar inte att av vårt hingstmaterial är nästan alla besläktade med ett fåtal hingstar. Och blup-resonemanget gynnar en ökad andel inavel eftersom det är de som är efter de kända hingstarna som får hög blup och eftersom man anser dessa mer värda så satsas det heller extra pengar och träning på en hög-bluphingst än på en hingst med udda härstamning som kanske egentiligen är mer talangfull eller har egenskaper som lämpar sig bättre för att producera viktbärande, snälla och lättridna fritidshästar. Målet är ju bra tävlingshästar idag! Jag gillar varken inavel eller incest! Jag tror mer på det som nämndes i texten marijaa skrev; "Även om linjeavel ibland fortfarande tillämpas, finns det effektivare metoder, som bygger på direkt egenskapsurval och parningssystem som undviker inavel." Det är så jag resonerar i mitt avelsarbete. Jag går efter individ och stamtavlan använder jag mest för att utesluta inavel! :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Linjeavel

Sveipur skrev:
När jag köpte min häst för en massa år sen kände jag inte alls till det här med linjeavel. Blev alldeles snurrig när jag läste stamtavlan.

morfars morfar är samma häst som mormors morfar

morfars farfar och mormors farfar

:confused: :confused: :confused: Det gäller att ha tungan rätt i mun

Blev visst lite rörigt. Kommer inte ihåg hur man gör när man redigerar tidigare inlägg.

morfars morfar och mormors morfar heter Freyr frá Árbae

morfars farfar och mormors farfar heter Nökkvi frá Hólmi
 
Sv: Linjeavel

Men då tycker inte jag det är så farligt i alla fall. Din häst är förvisso linjeavlad på två hingstar men inte inavlad. Släktskapet ligger långt tillbaka och jag skulle inte oroa mig för det, men jag skulle inte linjeavla igen på samma individer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp