Sv: Linjeavel

Eftersom både Terna och Trostan har lämnat fina avkommor kanske dom ville testa vad det var av dom tillsammans? Men jag har inte hört så mycket om avkomman, Tvifari frá Kjartasstödum. Har för mej att han har ungefär 11 avkommor.
 
Sv: Linjeavel

Det stod iallafall det i ngn bok ngn stans :p
Iochförsig ska man kanske inte lita på allt man läser?
(Islandshästar av Åse Ericsson, Rebecka Frey och Lena Lenartsson)

Det handlade iallafall om hästar som gick fritt på Island
 
Sv: Linjeavel

Det kan ju vara av olika anledningar man väljer att göra incest.
 
Sv: Linjeavel

Poplan skrev:
Det kan ju vara av olika anledningar man väljer att göra incest.
VA?
Vad menar du nu?
Man väljer väl inte att göra incest om man inte är knäpp?(förlåt)
 
Sv: Linjeavel

Det kan ju antigen vara som du sa att man låter hästarna går lösa som du sa ovan. Eller att man helt enkelt väljer att betäcka mamman med dens barn.
 
Sv: Linjeavel

Varför skulle man göra det?
(hej jag låter elak)
 
Sv: Linjeavel

Jag vet inte, fråga islänningarna :d.
Man kanske vet att båda två ger mycket bra avkommor
och vill se vad det blir om man betäcker dom med varandra?
 
Sv: Linjeavel

Det är ju som att en mamma skulle få barn med sin son! :eek:
(dummaste svaret ever?)
 
Sv: Linjeavel

Det förekommer även i Sverige, t ex har Flipi från Österåker och hans mamma Von frá Vindheimum en avkomma.
 
Sv: Linjeavel

Von-Stjarna avlivades pga skada, vill minnas att det var något benproblem.

Har för mig att även Hrimnir från Ödmården betäckt sin mor, men tror inte det blev något föl av det.
 
Sv: Linjeavel

Svíþjóð skrev:
För mig är Inavel typ helsyskon med helsyskon medans linjeavel kan vara halvsyskon / halvsyskon.
Det är jättesvårt att förklara.
Egentligen är alla islandshästar mer eller mindre inavlade med tanke på alla hästar (island) som dog under ngt vulkanutbrott, överlevarna har ju blivit grunden till det "nnya" hästarna.
Somsagt, läs gärna Islandshästen II.
Det gjorde det mkt klarare för mig.

Halvsyskonparning är också inavel. Linjeavel kan man kalla det om man hittar samma individ i tredje led eller längre tillbaka i stamtavlan men inte i första eller andra, då är det inavel! Det är i alla fall den definition jag lärt mig i husdjursgeniken och den definition som används inom hundaveln. Det var en artikel om det i SKK:s tidning för några år sedan och det har också stått i Dansk-svenska gårdshundsklubbens tidning. I båda fall betecknade man halvsyskonparning som inavel, vilket det faktiskt räknas som bland människor också. Därför får inte halvsyskon gifta sig men däremot kusiner...
 
Sv: Linjeavel

Källa: ne.se
linjeavel, inom husdjursaveln en mild men systematisk form av avel där besläktade djur paras med varandra. Om djuren är nära besläktade är det fråga om inavel. Betydelsen av linjeavel och ibland t.o.m. inavel var särskilt stor i ett skede av husdjursaveln då man önskade göra djuren inom en ras så homogena som möjligt. Inom djurarter där man eftersträvar att utnyttja korsningseffekter, heterosis, får man som regel störst effekt om de korsade stammarna först linjeavlats eller inavlats. Även om linjeavel ibland fortfarande tillämpas, finns det effektivare metoder, som bygger på direkt egenskapsurval och parningssystem som undviker inavel.

Inavel inom husdjursaveln
Historiskt har inaveln haft stor betydelse för utvecklingen av olika djurarter och raser. De viktigaste skälen till detta är att man dels fått fram mer likartade djur i en population eller ras, dels att metoden inneburit att den aktuella populationen under urvalets lopp rensats från en rad skadliga anlag.

Inaveln innebär att nära besläktade djur paras med varandra. Ju närmare släktskapsparning som tillämpas, desto större blir andelen homozygota anlagspar. En stor likhet kommer därför att uppstå mellan djur i en inavlad population. Detta var oftast en eftersträvansvärd situation då man bildade olika husdjursraser under främst 1800-talet.
 
Sv: Linjeavel

:bow: :bow: :bow: Tackar för den texten! Det var en mycket bra förklaring med bra kommentarer tycker jag.
 
Sv: Linjeavel

ang skrev:
Von-Stjarna avlivades pga skada, vill minnas att det var något benproblem.

Jaha, jag trodde det var för att den var avlad som den var (incest)
 
Sv: Linjeavel

all avel på husdjur är baserad på in/linjeavel för att få fram den önskade egenskapen som är önskvärd för människan.
det innebär att även genetiska sjukdomar nedärvs i högre grad.
dom egenskaper som ej prioriteras tas ingen hänsyn till.
hållbara och robusta urhästar som kan ridas länge är inte lika intressanta som högresta bensprattlande krutpaket att avla på.
all avel bygger på att hela tiden bli alltmer extrem då det ger bäst resultat på det just människan har bestämt är viktigt för just den rasen.
vad det kommer att ge i framtiden kan man bara spekulera om.
att katter, hundar och kor inte kan föda längre på normalt sätt är inte ovanligt idag.
många kattraser är ju framavlade på genetiska defekter.
om man tittar på boxer så har ju svansen inte prioriterats ur avelsynpunkt. den har ju varit helt ointressant då den ändå skall klippas bort på valpen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Den siarlösa ulvleken
  • Flyga långt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp