Linjeavel???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 761

kicket

Trådstartare
Under en fölvak natt så låg jag o funderade på vårt arabsto o vår arabhingst.
Hon är av det kraftigare slaget med bra typ o bra rörelser.Fått mycket bra på int utställning.
Hon skulle i min mening behöva en hingst av det lättare slaget ,gärna med bra typ, hals,ben o rörelser.
När jag mitt i tröttheten fick en liten tanke....hmmm....vår hingst har det som jag vill ha till henne.

Men ta honom då kanske ni tänker....
Till saken hör att han är hennes morbror.
Saldara-Saltomortal-
Saldara-Sakaia-Sulana-

Saldara är efter en lysande hingst.
Alla dessa hästar har ett bra temperament.Sakaia har blivit lika högt belönad på utställning som sin dotter o Saldara har fått mycket bra avkommor.
Är detta vansinne??
Är det för nära?
Detta är bara en fundering o stoet är på seminstation för seminering med hbl hingst i dagsläget.
Tanken dök upp när jag funderade på att jag gärna skulle vilja ha en renrasig avkomma e hingsten men inte köpa mig ett arabsto till.
Har rådfrågat "expert" på arabstammar om hon ser något hinder i detta, men väntar svar....
Ha gärna synpunkter...
Linjeavel eller inavel?

Sv: Linjeavel???

Under en fölvak natt så låg jag o funderade på vårt arabsto o vår arabhingst.
Hon är av det kraftigare slaget med bra typ o bra rörelser.Fått mycket bra på int utställning.
Hon skulle i min mening behöva en hingst av det lättare slaget ,gärna med bra typ, hals,ben o rörelser.
När jag mitt i tröttheten fick en liten tanke....hmmm....vår hingst har det som jag vill ha till henne.

Men ta honom då kanske ni tänker....
Till saken hör att han är hennes morbror.
Saldara-Saltomortal-
Saldara-Sakaia-Sulana-

Saldara är efter en lysande hingst.
Alla dessa hästar har ett bra temperament.Sakaia har blivit lika högt belönad på utställning som sin dotter o Saldara har fått mycket bra avkommor.
Är detta vansinne??
Är det för nära?
Detta är bara en fundering o stoet är på seminstation för seminering med hbl hingst i dagsläget.
Tanken dök upp när jag funderade på att jag gärna skulle vilja ha en renrasig avkomma e hingsten men inte köpa mig ett arabsto till.
Har rådfrågat "expert" på arabstammar om hon ser något hinder i detta, men väntar svar....
Ha gärna synpunkter...
Linjeavel eller inavel?

Linjeavel har man alltid hållit på med när det gäller särskilt arabaveln, det är egentligen inget fel, så länge man vet vilka individer man linjeavlar på.
Du får individernas alla goda egenskaper dubbelt men också de negativa. Och fölungen som du får kan då givetvis få en tex alldeles för kort hals osv.
Gå du igenom de individer som du vill linjeavla på ordentligt, och bilda dig en egen uppfattning om risken.

Tack för ditt svar.
Väntar som sagt på "expertsvar" som kan denna stam utan o innan.
Men jag tror att det skulle kunna bli bra.

Tack för ditt svar.
Väntar som sagt på "expertsvar" som kan denna stam utan o innan.
Men jag tror att det skulle kunna bli bra.
Jag har pratat med "experten" och det är inget att rekommendera i det här fallet. Dardir är inget problem, men det finns en del i stolinjen man inte vill dubbla. Som sagt, det krävs kunskap om individerna.

Carina på Silver Arabians

Låt oss andra gärna ta del av vad som är fel med den stofamiljen?

Låt oss andra gärna ta del av vad som är fel med den stofamiljen?
Låt gärna oss andra ta del av vem du är...

Det finns inget generellt fel med stofamiljen, men i kickets hästars stolinje finns individer med vissa egenskaper som det är onödigt att dubbla så "tidigt". Det innebär inte att stolinjen är olämplig att avla på i sig. Tvärtom, det är en erkänt bra stolinje.

För min del anser jag att ska man dubbla en individ så nära i stamtavlorna, så ska man vara helt säker på att det är i det närmaste en perfekt individ. Det är det få som är och det är få förunnat att ha så djupa kunskaper om enskilda individer. Alltså; bäst att låta bli...

Senast ändrad:

tack. Som sagt jag skulle inte göra det om jag inte talat med någon som har ordentlig kunskap om familjen först.
Men pm:a gärna o förklara närmre.

Jag känner också till stammen på dina hästar men absolut inte så väl som Carina gör men jag ser faktiskt inget hinder i att betäcka med din hingst trots att det ligger nära.
Nu tycker vi ju alla olika om linjeavel och det ska respekteras, det viktigaste är som Carina sa att se på individerna.
Vi har betäckt lika nära släktmässigt som du många gånger och är mycket nöjda med våra resultat, det har varje gång blivit bättre än föräldrarna och det är väl målet med avel!?
För vår del har ganska tät linjeavel fungerat fin fint men nu har vi nått gränsen och behöver riktigt bra blod utifrån, det gäller att veta när man ska stoppa också.

En gång kan det ju alltid vara försöket värt, det kan ju faktiskt bli kanon. Blir det inte det så har du kanske upptäckt vilka egenskaper du skulle ha sökt istället.
Lycka till

Tack. Vill bara förtydliga att det inte var Carina som rekommenderade att avstå utan den jag så fint döpt till experten. Carina framförde bara vad experten sagt. Jag pratade själv med "experten" idag o fick förklarat vad det gällde. Inget som avskräckte mig till 100%.
Men som sagt..detta ligger i fantasin o stoet står för seminering med hbl hingst i år o jag har även planerat rp föl på henne.
Ville höra lite vad folk anser om det här med linjeavel...
Precis som du säger så tycker jag att ett försök kan allt vara värt.

Låt gärna oss andra ta del av vem du är...

Det finns inget generellt fel med stofamiljen, men i kickets hästars stolinje finns individer med vissa egenskaper som det är onödigt att dubbla så "tidigt". Det innebär inte att stolinjen är olämplig att avla på i sig. Tvärtom, det är en erkänt bra stolinje.

Vilken typ av egenskaper är det? Undrar bara för att få veta vad erfarna uppfödare anser som dåliga egenskaper i detta sammanhang.

Vilken typ av egenskaper är det? Undrar bara för att få veta vad erfarna uppfödare anser som dåliga egenskaper i detta sammanhang.
Jag vill inte gå in på detaljer i just det här fallet, men för min del gäller det ungefär vad som helst som kan nedärvas och som inte är önskvärt. Både sådant som påverkar bruksegenskaperna, men även sådant som bara har med det estetiska att göra. T ex ett för tufft temperament, inkorrekta ben, fel ansatt eller grov hals, bettfel, ett tråkigt huvud, dåligt kors eller rygg, mm, mm... Listan kan göras lång.

Om man dubblar en icke önskvärd egenskap, t ex skeva ben, så ökar ju risken att det förs vidare till avkomman. Det behöver ju inte bara ske genom linjeavel utan det kan lika gärna ske genom två ej besläktade individer med samma fel.

Efter en stunds tänkande så insåg jag att jag inte riktigt svarade på rätt sätt.

Om jag skulle rekommendera att inte linjeavla så handlar det självklart inte om banala "icke önskvärda" egenskaper som för små ögon eller felplacerade öron. Då handlar det om mer allvarliga fel som påverkar hästens bruksegenskaper, typ tufft psyke (fast det är nog mer en smaksak) eller krokiga ben.

En bra exteriör tar generationer att avla tillbaka om man mist den, medan ett sött huvud kan man fixa med en betäckning...

Jag vill inte gå in på detaljer i just det här fallet, men för min del gäller det ungefär vad som helst som kan nedärvas och som inte är önskvärt. Både sådant som påverkar bruksegenskaperna, men även sådant som bara har med det estetiska att göra. T ex ett för tufft temperament, inkorrekta ben, fel ansatt eller grov hals, bettfel, ett tråkigt huvud, dåligt kors eller rygg, mm, mm... Listan kan göras lång.

Om man dubblar en icke önskvärd egenskap, t ex skeva ben, så ökar ju risken att det förs vidare till avkomman. Det behöver ju inte bara ske genom linjeavel utan det kan lika gärna ske genom två ej besläktade individer med samma fel.

Som sagt - jag fattar fullkomligt vad Carina menar.
Man bör anses i det närmaste expert för att få bemyndas med linjeavel tycker jag. Alla gör ju självklart som dom vill, men saker och ting går bra mycket djupare än "dubbla Dardir" eller "trippel Exelsjor".

Sedan är det ju faktiskt så att en defekt ABSOLUT inte behöver visa sig i direkt led - alltså kan den komma upp på senare individer.
Då är det inte många som tittar bakåt utan kanske till och med "skyller" på den aktuella hingsten som är far till fölet.

Neh, alltså vaaaa...gör som ni vill såklart, jag ska aldrig säga aldrig. Men jag har i alla tider resonerat att "det finns så många andra - varför använda sig ur gamla högen när man kan plocka ur en ny"...

Jag skulle inte våga mig på att gissa att saker skulle bli bra, det finns många som är supermega duktiga.
Återigen: mitt tips är - maila eller ring Anette eller kanske Britta Fahlgren.

Mvh Li

Efter en stunds tänkande så insåg jag att jag inte riktigt svarade på rätt sätt.

Om jag skulle rekommendera att inte linjeavla så handlar det självklart inte om banala "icke önskvärda" egenskaper som för små ögon eller felplacerade öron. Då handlar det om mer allvarliga fel som påverkar hästens bruksegenskaper, typ tufft psyke (fast det är nog mer en smaksak) eller krokiga ben.

En bra exteriör tar generationer att avla tillbaka om man mist den, medan ett sött huvud kan man fixa med en betäckning...

Ok, då fattar jag lite mer. Kul att höra vad mer erfarna uppfödare ser som allvarliga respektive icke-allvarliga fel! :) Vet exempelvis shetlandsuppfödare som är petnoga med att inte få in krokigt bakställ i sitt avelsmaterial, eftersom det är svårt att bli av med.

?? Är detta en intern stridighet, eller? För de flesta här är ju anonyma.

Nej absolut inte alls.
Alla har rätt att vara anonyma - helt klart.
Ibland skulle man själv vilja vara det, men då låter jag bli att skriva det jag inte kans stå för.

Arabvärlden är liten och i en annan tråd har vi gjort så att för att tråden ska verka seriös, och åstadkomma ngt har vi presenterat oss. Det är inget fel i det tycker jag.
Det är ju tyvärr så att många sitter och "tycker" och är otrevliga - bara för att dom ÄR anonyma. Det är ju inte heller meningen?
Det är inte ens säkert att människan skulle kunna stå för det i riktiga livet.

Jag, Kicket och Carina är dom vi är, och står för det vi skriver.
Tänk om alla på buke kunde göra likadant - vad TREVLIGT och ärligt allt skulle bli då ;) Sen kanske inte alla tycker lika, men det är ju det som är vitsen med ett forum! ;)

MVH Li

Inget illa menat om alla er anonyma, men det är bara en önskan som JAG har.

Jo, om det bara vore ett hästforum, men eftersom åtminstone jag i de andra forumen ibland diskuterar mer personliga ämnen, så vill jag gärna inte gå ut med namn.

Äh, det skulle bara sluta med att jag blandade ihop nicken till allmänt åtlöje.;) Folk brukar inte vara nådiga när ett dubbelnick avslöjas!

Liknande trådar

Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har... 2
Svar
27
· Visningar
4 321
Senast: pastejja
·
Avel Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto. Mina tankar är att stoet ska... 2
Svar
21
· Visningar
4 023
Senast: SiZo
·
Avel Jag har funderat 300 varv på hingstar till denna damen nu och hittar varje dag nya spännande intressanta hingstar men nu känner jag mig...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: QuickStar
·
Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka