Ett Dilemma + Hingstval.

Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Nej tyvärr så har jag inte kunnat bestämma mig för någon hingst.
Så vi får se hur det blir, men antagligen så blir det ingen betäckning i år eftersom att jag inte kan välja :p
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Men det är klart du ska betäcka. Stella är jättefin och väntar du till nästa år blir det svårare att få henne dräktig och då får "vi" kanske ingen liten Stellabebis...
Jag tycker inte alls att det är fel med B-ponnywelsh: welsh kompletterar nog henne fint och B+D blir nog C eller D, storleken brukar bli mer som stoets än hingsten och då har du ju lättare att sälja den än om det blir nåt maxat som växer över. Tycker att du ska vara försiktig när du inte vet vad hon har bakom sig.
Så sätt dig nu kolla internet, läs i Ridsport, kontakta avelsföreningarna och gör upp listor som du kortar ned tills du har kanske 2-3 bra alternativ och då kan vi kanske vara med och rösta.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Ja men det är ju så svårt :p Ingen av de svenska ridponnyhingstarna tilltalar mig, i alla fall inte dem som passar ihop med Stella.

Har dock hittat en liten Welsh ponny, Simberg Superman RW 113 som har 98789= 41 p.
Den ser trevlig ut, men har ingen aning om hur den kan tänkas röra sig och så.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Ja Simberg Superman är fin! Var det kanske jag som tipsade dig om honom? Hur som helst så när vi letade hingst till båda våra ponnyston åkte vi runt och tittade på hingstarna hemma. På den tiden fanns det inte så mycket filmer o så på internet och dessutom vill man ju se själv hur de är att hantera etc. vi åkte runt hela Skåne... fast Simberg Superman kanske står i Skåne förresten o du bor i Sthlmstrakten... Men du kanske kan ringa o be dem lägga upp eller skicka en liten film när han rör sig.

Superman har på premiering fått följande omdömen där det också står hur han rör sig:
Premieringsresultat Simberg Superman RW 113

Avelsvärdering 2002:
Välutvecklad, långlinjerad hingst av mycket bra rastyp. Vackert huvud, ännu något rak hals, bra bog, välutvecklat kors. Välbenad från sidan, tät fram, något tåvid. Lång vägvinnande skritt. Lätt, ganska bogfri trav.
88798=40 poäng. Avelsvärdesklass G

Avelsvärdering hösten 2003:
Elegant hingst av utmärkt rastyp. Vackert huvud, naturlig resning, välansatt hals, öppen bål, rastypiskt kors. Gracil, vinklad has. Framåtgripande skritt. Bogfri trav med bra bakbensarbete.
98789=41 poäng, ridprov 6767=6,5. Avelsvärdesklass GII

En avkomma
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Ridprov på bara 6or och 7or är kanske då inget för oss, vill ju ha en mycket ridbar avkomma :d

Tack för hjälpen!

Det är svårt med ponny hingstar, lättare med stora hästar :p
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag gillar Speyksbosch Diablo, ädel med bra gång, vacker och med vad som ser ut att vara ett mycket bra temprament.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Tack för svaret, det är en vacker hingst, men jag vill ha ännu mer gång, alá Dont worry eller Champion de luxe.
Tyvärr är de två hingstarna ganska stora, så det blir svårt att använda sig utav dem, utan att riskera en för stor avkomma.

Champion De luxe är min absoluta favorit, men han har ju stor häst i sig.
Länk till film
 
Senast ändrad:
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Har hittat hingsten FS Mr. Mobility med, född 2004, 143 hög, fux med bläs och fyra vita ben, ser
väldigt snygg ut, precis my cup of tea :d Har bara sett travfilmer via hand men den är gudomlig!
Någon som vet något om den? undrar om man kan få beställa så att man kan få en avkomma efter
en sådan hingst, som inte är godkänd som ponny hingst i Sverige.

Liten filmsnutt jag hittade LÄNK
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Men att se en häst visas för hand med en piskförare bakom säger ändå inte mycket om hur ponnyn sedan ser ut med ryttare på. Två helt olika saker.....
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Men att se en häst visas för hand med en piskförare bakom säger ändå inte mycket om hur ponnyn sedan ser ut med ryttare på. Två helt olika saker.....

Ja självklart. Har inte sagt något annat heller! Om den blir aktuell så blir det till att leta reda på andra filmer osv.
Har sett bilder på den under sadeln och det är inte mycket att klaga på.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Haha, det var hemskt vad du var velig. Det finns ingen hingst som är perfekt. Man får ju tänka att den ska fylla ut de negativa bitarna.

Men dagens ädla ponnyer med stor gång är ponnyer med stor häst i sig. Dessutom är jag alldeles övertygad att de hingstarna vi har i sverige har mer gång i sig, men vi har inte beridare/goda ryttare runt varje hörn som kan ta fram detta. Att sätta ett sto i avla handlar lite om att ta risker. "you never know what you're gonna' get"

Vita Novas Hanassie är en riktigt bra ponnyhingst, med bra stam/avkommor/mankhöjd/exteriör...

...och Speyksbosch Diablo är liten
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Ja jag tycker om att överanalysera och tänka om och om igen :d

I år blir det nog ingen betäckning, kan jag inte hitta en hingst som faller mig i smaken så kommer jag att
ångra mig att jag betäckte och riskerade Stella för att få en avkomma med en hingst som jag inte är hundra
procent säker på att jag ville använda! Men man får tacka för alla svar från alla, får eventuellt återkomma nästa år :D
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Ja som sagt i inlägget innan! Jag återkommer nästa år och här är jag, veliga jag.
Tänkte använda mig av min gamla tråd, hoppas på svar här trots att tråden är lång.
Annars kanske jag får skapa en ny tråd istället. :)

Jag beslutade mig såklart att inte betäcka och för att tävla ett sista år innan hon skulle betäckas... men

Nästan hela 2009 var min ponny skadad, hon gjorde illa sig i hagen. Jag skulle ha betäckt henne ;)
Inget ärftligt, (enligt två veterinärer, finns inget på röntgen osv.) men frågan är om hon kommer
att hålla för dressyr på högre nivå igen.

Hon är under igångsättning och det har gått bra hitills. Men, vi ligger inte på någon högre nivå just nu, så det
vore konstigt om hon blev halt av att utföra LB-LA rörelser. Men nu ska vi öka på belastningen litet mer, och
kommer därmed att få veta den närmsta tiden om hon är helt hundra, vilket betyder att det kommer att bestämmas
inom 2-3 veckor.

Plan A är att hon ska kunna fungera bra igen, men hon gjorde illa en sena i hagen ganska rejält,
och det blev tråkiga konsekvenser av att hon hade en senskada. (Inflammationer i båda senorna fram
samt i senfästena och ligamenten i hovarna.)

Men veterinärerna som behandlade och som har tittat på henne sa rid igång och prova om det går. Går det
inte så är det bara att betäcka. (Jag frågade specifikt om ärftlighet.)

Plan B är därmed att betäcka och låta henne bli mamma och gå och mysa resten av sitt liv, hos mig
med promenadridning och bara ha det riktigt gott.


Men nu återkommer jag med en fråga om ett annat hingsförslag,
är det någon som kan rekomendera en hingst - som är över ponnymåttet till mitt ponnysto?

Jag vill hellre ha en avkomma med en riktigt fin hästpappa över ponnymåttet än en övervuxen
avkomma med ponnypappa.

Men om det ska vara en hästhingst, så bör den inte vara allt för stor och inte lämna superstort.
Den ska vara av mycket god typ, kort rygg och bra hals, och röra sig bra.

Sedan så, har jag letat efter lite stam på henne,
har inte gått något vidare, förr förra ägarna vägrar svara på mail, ska prova att ringa dem dock!
Men just nu är det mest troligt att hon är av rasen New Forest, även om de flesta gissar på haflinger.

Då jag, när jag tittade igenom hennes papper, såg att hon är försäkrad som just en New Forest!

Behöver inte vara ett halvblod till hingst, så länge hingsten är av bra modell och har bra ridbarhet.
Jag vill ha mer front på avkomman och mer luft fram.
Skulle något spanskt kunna vara aktuellt?

Har sett en trevlig New Forest/PRE avkomma inne på dressyr som till och med är av ponnymått.

Mitt sto har väldigt bra bakben, bakbenen i galoppen är suveräna, hon har dock svårare med sin front.

Såhär ser mitt sto ut numera, kapade ben på bilderna, men bilder på benen kan ordnas om så önskas. :)


Stella-22.jpg


Stella1-22.jpg


Och så en bild under ryttare.

fc613c0f042417e859a43abb962b1e0a.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag betäckte många år sen mitt ponnysto men halvblodshingsten Warsteiner avkomman blev ca 160. Hon hade tidigare haft ett föl som höll ponnymått (pappa okänd). Nu är jag inte insatt i dressyraveln så jag kan tyvärr inte ge tips. Hade jag haft dressyrhäst att betäcka hade det nog blivit Don Romantic men jag är en sucker för stora hästar :D
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Ja den är flott! Har tittat lite på hingstar med liknande "blod" i sig.
Den unge hingsten Shooting Star är ju fantastisk.
Men man bör ju helst lägga en beprövad hingst på ett sto som mitt.

Hur blev resultatet på din avkomma? Blev den som du hade tänkt dig? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Nu vet jag inte om det går att få tag på fryst efter Vermont, men honom hade nog varit mitt förstaval om jag skulle avla på ponny. PRE hade säkert kunna bli bra-men jag har hittills inte sett någon PRE-hingst med önskvärd ryggverksamhet. Tycker att de för det mesta är väldigt stumma i ryggen, även om benen kan fladdra på bra.

En liten hbl-hingst som jag tycker är rätt fin är Flash Dancer IM. Bra stam och härlig mjukhet i kroppen.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Vermont går inte, den hingsten har samma "fel" på sina ben som mitt sto,
och lämnar avkommor med liknande fel på benen. Annars hade det varit mitt förstaval med.

Har inte heller sett så mycket PRE hästar, som rör sig igenom ryggen, men tänkte om någon
visste om det fanns en flott PRE hingst som rör sig igenom hela kroppen, så vore det inte så dumt!

Flash Dancer är väldigt vacker, mjuk och har bra gång, men har för mig att den har lite sämre typ?

Tack för tipsen!
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag sålde avkomman som föl. Men lånade henne en sommar och har ridit henne lite granna. Hon är en käck rörlig häst ädlare och bättre modell än sin halvsyster. Har tyvärr inte gjort något direkt på grund av ägaren. :)
6369_159306231000_750946000_3718071_7866998_n.jpg

Ignorera sits och sadel då sadeln inte passade mig. :o
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Tror att Flash Dancers 7:a på typen dels hade med dagsform att göra samt att han just är liten. Detta är hans exteriöra utlåtande från bruks:
Liten, ädel, ännu outvecklad. Uttrycksfullt huvud, lång, rak, något omusklad hals, djup bog och bål, omusklad i rygg och länd. Tät, något gracil med korrekta rörelser. Avspänd, rörlig och vägvinnande skritt. Lätt, elastisk, rörlig och välbalanserad trav. 78889=40p
 

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 775
Senast: Novali01
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 446
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 078
Senast: pastejja
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 099
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp