Ett Dilemma + Hingstval.

Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Vilken näpen liten häst! Ser ju ut som ett halvblod trots ponnymamma!


Fiorano, tack så mycket :bow:
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag lyckas bara hitta massor med hingstar i åldern 3-4 år :o
Dock med mycket bra stam bakom.

Vågar man chansa?

Cashmir är ju också en underbar hingst, och den är 166 hög, så inte monster stor + att den har
en del fullblod i sig längre bak. Exteriört, 9 9 8 7 9 = 42 och gångarter 7,5 9 8. Vilket passar bra då
Stellas bästa gångart är skritt och galopp, traven behöver bli bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Är Don Primero för lågställd?

Annars är han ju en fantastisk hingst som ger avkommor med väldigt bra rörelser och oftast inte så stora.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Hon är jätterar. Mamman var av ridponnytyp. Har tyvärr inga bilder inscannade.
Värt att nämna är att jag är 175. :)
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Som sagts tidigare i tråden så tror jag att Verona's Gerswin RP 136 skulle kunna vara något. Mkt trevlig ponnyhingst som lämnat avkommor som har gjort mkt bra ifrån sig och varit högt bedömda i stort sett allt de deltagit i. Och kontaktar du Maria, ägaren, så tror jag att hon utan tvekar skickar en film till dig ;)

Och varför inte nygodkända läckra Geld MW som har Verona's Gerswin som pappa och en mkt trevlig isabellefärgad dressyrponny som mamma? :) Geld själv har också en väldigt fin färg ;) Kanske något stor hingst? 145 cm.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Det är ju en flott hingst, liten är han väl också? Många fina avkommor har han ju!
Men möjligen att han kanske blir för lågställd. Ska titta närmare på honom! Tack för tipset. :bow:
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Tack för dina tips angående ponnyhingstar! :D
Men just nu är jag mer inne på att betäcka med en storhäst. Kanske borde skapat en ny tråd
så att man förstår det på en gång? Men tack i alla fall.

Geld är underbar dock! Undrar vad det hade blivit för färg med den hingsten? :)
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Ja hon ser rar ut!

Då måste hon alltså svälja mycket ryttare. Jag själv har dock inte det behovet, det är jag som rider
på bilden där min ponny är under ryttare. Jag är nog runt 170 och behöver inte bamsing till häst senare.
Rider en del hästar på 170 nu, käner mig som en liten fluga. :o
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag har sett både honom och många ungar efter honom:love:

Enda negativa jag har att säga om dem är att vissa ungar kan vara åt det lågställda hållet, men det är inte alltid de man tror ska bli det (d v s de med gammal svensk lågställd halvblodsstam på mödernet)

Men tittar du på hans blup har han 128 på typ, 156, 152 och 161 på skritt, trav och galopp! -0,9 på mankhöjd.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/5170-don-primero
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag har absolut ingen koll på blup. :o Men de stooora gröna staplarna säger mig att hans blup är bra. ;)

Jag har också träffat fina ungar efter honom. Hade han varit något bättre i typen hade han
nog varit ett självklart val till ett sto som mitt!
 
Senast ändrad:
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

:)Läser ditt inlägg och känner igen mig, Har ett halvblodsto som jag vill ha en liten Halvblodshingst till med gång och har varit ut på massor av hemsidor och fann film på Tullstorp och är helt såld på Flash Dancer IM, poängen på typ borde han fått i och med mankhöjden. Vet inte om du sett filmen?

Har sedan ett Welsh cobsto (mamma cob-pappa welsh-b) mitt sto 145 cm , jag har siktat in mig på Veronas Gersvins avkomman Gasque 133 cm, mamman är 147 cm och e Urbono-Landru XX-Kålltorps Primus (welsh), han är helbror med Pondus 139 cm godkänd hingst. Gasque blev bruksprovsetta och årets hingst 2009 med 987788 dressyr 999 och hopp 999 10 ,

PRE har jag några kompisar som har väldigt speciella hästar i typ och gång
var inne på det själv ett tag på att betäcka med sådan men känns inte helt rätt för mig i och med att dessa jag sett inte ser ut att trava genom ryggen .
Skulle kanske vara helt såld om man hade provat rida en sådan vem vet
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag har sett filmen på Flash Dancer IM, tycker att han ser lite, lite tråkig ut i modellen på uppställningsbilderna,
men det syns inte när han är under ryttare. Men jag är mer förtjust i Cashmir! ;)

Gasque låter som ett bra val till ditt sto! Liten och ser ut, på poängen att röra sig och hoppa riktigt, riktigt bra!
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Är plan B att du skall ta flera föl efter ditt sto ?

Jag har ju också ett D-ponnysto med okänd stam som jag nu har betäckt (kanske står om det nånstans i tråden). Men strategi har iaf varit att först få ett föl för att se hur hon ger i storlek (någorlunda iallafall). Sen utifrån det välja hingst - ponny om hon verkar ge litet - häst om hon verkar ge stort. Så första betäckningen är med en ren Welshhingst (för att ha en konsoliderad stam/strl bakåt). Resultatet av denna betäckning väntas i Juni. Nästa betäckning har jag inte planerat förrän 2011.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Plan B är först att få en avkomma, blir den avkomman bra så får jag se
om jag ska ta en avkomma till, det är lurigt när hon inte har stam. Hon är 16 i år dock.

Har tänkt att behålla avkomman själv och vill därför gärna ha något som jag
själv kan rida på, den får alltså inte bli för liten. :)

Vad är det för ett sto som du har?


Måste bara skriva;
Jag är bara glad att jag inte blir lynchad här. :rofl: ;)
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Nu har jag inte läst hela tråden så ursäkta om jag missförstår dig, men du vill alltså ha en storhäst hingst, fast inte en alltför stor? I så fall tycker jag att Hermes kan vara något att titta på. Han är lätt, nätt men ser inte pluttig ut på något sätt. Han har verkligen utvecklats otroligt på senare år, det skall bli kul att se vad de kan åstadkomma i år.

Jag tycker ditt sto är jättefint och på det vi har fått se på buke verkar hon ha riktigt trevliga gångarter (fast det kan ju vara ryttarens förtjänst också ;)), så tillsammans med Hermes kan det ju bli jättetrevligt på dressyrbanan. :)
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Du har förstått helt rätt! Ska titta på Hermes!

Tack så mycket! Dock tror jag att hon är bättre än mig,
idag så lyckades jag få någon annan att sitta på henne.
En duktig dressyrryttare, och oj så fint hon gick. :love:

Är inte så många som vill rida henne, de tycker att hon är för svår, vilket hon inte
är, hon kräver bara sin ryttare och att man gör rätt så att hon förstår.
Min tränare brukar "låna" henne när elever ska lära sig att hålla i yttertygeln :rofl:
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Kan bara hålla med Jerseyite om Hermes och hans utveckling! Dessutom kommer han från en otroligt stark stostam med syskon som gjort fina resultat i årgångschampionaten. Hans helbror Lemonero vann riksföl och började bruks i år men fick tyvärr strykas efter att han slagit på sig.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Ahh, jag förstår.

Jag har en D-ponny som hoppar :-)

Jag tror att hon egentligen är konsoliderad ridponny, alt första korsning fbl/welsh eller möjligen en KWPN som är född tvilling och därför så liten. Hon ser ut som en storhäst men i format 146 cm. Nästan alltid när vi har varit på tävling och döttrarna ridit så har jag hört kommentarer från läktaren att "det där kan ju inte vara en ponny". Ingen ponnylook nånstans.

Vore jag dig och vill avla en stor häst så skulle jag ta en hingst som ger så stort som möjligt - som jag "vågade" för stoets skull - även om fölen anpassar sig i magen. Mest för att slippa en 155 avkomma. Eller en hingst som du känner är klockrent rätt ! Ditt förslag med Cashmir gillar jag.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Låter som ett trevligt sto!


Jag är lite mesig angående storleken på hingsten.
Men enligt vet. så är min ponny som en stor häst med korta ben. ;)
Jag själv gissar på att hon kommer att ge större än sig själv,
hon har ingen manke och är 147 cm. Hade hon haft en manke hade hon varit storhäst.

Men Cashmir tycker jag extremt mycket om.
Underbar typ, väldigt vacker och rör sig riktigt, riktigt bra, långbent var den
också och så har den ju bra hästar bakom sig.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Ta honom !

Vi hade ett ponnysto på gården som utan problem har fått avkommor som slutat på +170 cm.
inga som helst problem med fölningarna.
 

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 713
Senast: Novali01
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 390
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 022
Senast: pastejja
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 081
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp