Linjeavel???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 761
Sv: Linjeavel???

Äh, det skulle bara sluta med att jag blandade ihop nicken till allmänt åtlöje.;) Folk brukar inte vara nådiga när ett dubbelnick avslöjas!
Nej, det ska man nog passa sig för... Bättre att låta bli de intima detaljerna. :rofl:

Carina på Silver Arabians

Vissa äldre hästar har man ju upptäckt kan ge rätt specifika problem om man linjeavlar på dem (och det är inte lika känsligt att prata om heller).

Mitt arabsto har t ex Hadban Enzahi x 2 en bit bak. Han var/är bl a känd för att ha lämnat en del pigmentproblem. Nu har inte stoet det själv, men jag kommer undvika det blodet när jag letar hingst i framtiden.

Mitt arabsto har t ex Hadban Enzahi x 2 en bit bak. Han var/är bl a känd för att ha lämnat en del pigmentproblem. Nu har inte stoet det själv, men jag kommer undvika det blodet när jag letar hingst i framtiden.

Pigmentproblem?:confused: Vad innebär det? Stora tecken, eller vad?

Som sagt - jag fattar fullkomligt vad Carina menar.
Man bör anses i det närmaste expert för att få bemyndas med linjeavel tycker jag. Alla gör ju självklart som dom vill, men saker och ting går bra mycket djupare än "dubbla Dardir" eller "trippel Exelsjor".

Sedan är det ju faktiskt så att en defekt ABSOLUT inte behöver visa sig i direkt led - alltså kan den komma upp på senare individer.
Då är det inte många som tittar bakåt utan kanske till och med "skyller" på den aktuella hingsten som är far till fölet.

Neh, alltså vaaaa...gör som ni vill såklart, jag ska aldrig säga aldrig. Men jag har i alla tider resonerat att "det finns så många andra - varför använda sig ur gamla högen när man kan plocka ur en ny"...

Jag skulle inte våga mig på att gissa att saker skulle bli bra, det finns många som är supermega duktiga.
Återigen: mitt tips är - maila eller ring Anette eller kanske Britta Fahlgren.

Mvh Li

Pratat med Anette.

Man tror ju att det kan finnas lite olika orsaker bakom. Ärftlighet, mutationer och mineralbrist är väl de vanligaste teorierna (och det är inte bara skimmlar som drabbas).

Men många som avlar helegyptiskt linjeavlar ju hårt och då tror jag risken att något sånt här poppar upp är mkt större.

tackar för svaret. Det hade jag helt missat att det fanns. Intressant. Är det något som ställer till besvär, eller är det "bara" utseendemässigt?
U

Electro blev sådan runt ena ögat när jag gick på Flyinge. Eventuell E-vitaminbrist talades det om då.

Det är ju besvärligt sommartid med all den känsliga rosa huden. Så jag tycker inte att det är ett rent skönhetsfel.

Kopparbrist lär också kunna ge pigmentförändringar. Inte nödvändigtvis rosa hud, men att färgen blir "blaskig".

Kopparbrist lär också kunna ge pigmentförändringar. Inte nödvändigtvis rosa hud, men att färgen blir "blaskig".

Jag tycker det är skitfult...*s*
Kopparbrist har jag åxå hört. Svarta solrosfrön gör susen på blaskiga färger har jag hört. Ska tydligen vara bra.

Li

Ja, men det hade jag ju glömt. Nu när du säger det så.. Ingen av hans avkommor fick väl det?
U

Jag gillar inte heller rosa hud rent estetiskt. Vita tecken ja, rosa hud nej. :p Lite rosa nere på mulen är ok, men sen är det bra.

Vi hade ett welshsto med lykta förr och det var ett himla styr med Helosan Sol om sommaren (och det var ju ändå bara mulen).

Liknande trådar

Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har... 2
Svar
27
· Visningar
4 320
Senast: pastejja
·
Avel Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto. Mina tankar är att stoet ska... 2
Svar
21
· Visningar
4 023
Senast: SiZo
·
Avel Jag har funderat 300 varv på hingstar till denna damen nu och hittar varje dag nya spännande intressanta hingstar men nu känner jag mig...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: QuickStar
·
Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka