Lite frågor för en "dressyrdebutant"

Olympus

Trådstartare
Fast debutant är jag egentligen inte, men just med denna hästen är jag det.
Ska tävla en lite lokal dressyr och undrar tre saker
Får man ha nackskydd i fårskin på tränset?
Vad är ett diskret smyckat pannband egentligen? Får man ha ett helblingat pannband med läder grund (det syns inget läder förutom på sidorna då)
Ser många här på forumet som ha såna men för mig är inte det diskret...
Får man ha sadelgjord med magplatta? (jag kommer rida i hoppsadel och har ingen vanlig sadelgjord)

Jag har läst TR, men jag blir ändå lite osäker så hoppas att ngn vänlig själ kan hjälpa mig.

Senast ändrad:
Sv: Lite frågor för en "dressyrdebutant"

Ang. pannbandet så är det upp till överdommaren på just den tävlingen som kan säga om det är godkänt eller inte, eftersom det är en bedömningsfråga. Vad är diskret lixom?? :crazy: Jag har aldrig varit med om att dommare påpekat något om de pannbanden du beskriver och har sett många ha dem. Så länge man har lädergrund så är man rätt säkert ute.
Fårskinnet på tränset är jag lite tveksam till. Har aldrig sett någon på tävling ha det och eftersom det inte nämns som tillåtet i TR så brukar det automatiskt betyda att man inte får ha det.
Sadelgjordsplattan borde du få rida med, det ju är en sadelgjord, men du kan maila till ridsportförbundet och fråga.

Lycka till på tävlingen. :D

min kompis tävla med fårskinn, men då var det samma regler som för flughuva sa dom :) mejla och fråga *är även lite intresserad av vad dom säger om sadelgjorden*

Överlag är det tillåtet att blinga på hur mycket man vill så länge det är läder mot häste sas.
Sadelgjord med magplatta är tillåtet.

Liknande trådar

Dressyr Utdrag från Dressyr TR 2009 Sadling Sadeln skall vara av engelsk typ (se bild), försedd med stigläder, stigbyglar och sadelgjord...
Svar
4
· Visningar
1 097
Senast: Immer
·
Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
23 988
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka