Lite frågor om arabiskt fullblod

Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

Jag måste protestera där, ryssarna har precis som polackerna tagit in egyptiskt blod som utkorsning men basen i den ryska araben är engelskt och polskt med en splash franskt galoppblod.

Weil grundades på ökenimporter (dvs inte specifikt egyptiskt blod) och det var senare när stuteriet flyttats till Marbach som man tog in mer och mer egyptiskt blod som utkorsning för de i de flesta fallen starkt inavlade Weil-hästarna. En stor anledning till att man använde Gharib var för att ge mer pigment, Marbach-skimlarna hade en tendens att tappa pigment runt ögonen och mulen (mycket pga Hadban Enzahi).
 
Kanske en definitionsfråga. Tekniskt sett är Crabbet (de engelska blod du nämner som importerades till Ryssland) ofta minst 50% egyptiskt och ibland ännu mer, alltså linjer som ligger nära ett gemensamt ursprung med just sk Straight Egyptians. En del Crabbet hästar fungerar det fakto fortfarande under definitonen för en sk straight egyptian. Aswans avtryck och uppskattning i Rysk avel går knappast att se som något annat än en hörnsten, enligt min tolkning alltså enhetlig under begreppet bas. Kanske är det fråga om hur man definierar begreppet bas i detta fall.

De ökenimporter som Weil grundades på övernstämmer också med definitionen för en sk Straight Egyptian (och asil), så vad menar du med inte specifikt egyptiskt blod? En Straight Egyptian behöver inte vara en häst med rötter enbart i landet Egypten. Jag pratar om Straight Egyptians i allmänhet och inte linjer specifika i landet Egypten. I modern tid är den grund som dominerat aveln på Marbach Egyptisk även enligt stuteriet själva. Jag inser att jag kanske är otydlig när jag skriver egyptiska linjer men allmänt menar straight egyptians.

Glad påsk
 
@Adiqa:

Ja, det är definitionfråga. De flesta skulle inte kalla de ursprungliga Weilhästarna SE utan asil. De flesta definitionerna "ägs" av organisationer (Asil Club, Pyramid Society osv) och används mycket som ett marknadsföringstrick.

Hur det än är så gillar vi människor att dela upp saker i kategorier och gör man det så måste man dra linjen någonstans. Är man inte inom någon av dessa marknadsföringsorganisationer brukar det vara enklast att säga Crabbet, SE, polskt, ryskt osv. Hur det än är så kommer man tillbaka till den arabiska halvön med omgivande länder när det gäller arabhästar, dvs desert bred.
 
Jag kan skakafram nån snutt på honom, men självklart rör han sig inte som ett halvblod. Shaheen är en mindre kille, 150 ungefär.
Jag vill ju ha mer rörelser uppåt, mer bärighet, jag vet inte om det är halvblodslikt eller inte, men det är så jag vill ha mina hästar :)
 
@Adiqa:

Ja, det är definitionfråga. De flesta skulle inte kalla de ursprungliga Weilhästarna SE utan asil. De flesta definitionerna "ägs" av organisationer (Asil Club, Pyramid Society osv) och används mycket som ett marknadsföringstrick.

Hur det än är så gillar vi människor att dela upp saker i kategorier och gör man det så måste man dra linjen någonstans. Är man inte inom någon av dessa marknadsföringsorganisationer brukar det vara enklast att säga Crabbet, SE, polskt, ryskt osv. Hur det än är så kommer man tillbaka till den arabiska halvön med omgivande länder när det gäller arabhästar, dvs desert bred.

Där håller jag med dig, i det mesta. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp