Lite frågor om tävling/licens

Pinkilly

Trådstartare
Här kommer några frågor från en som håller på å lära sig om kör-tävlingar!

Sitter och läser bla TR men hittar inte vissa saker.

1. Licens, kusken måste ju ha licens, men när man läser om licenser så står ju bara lokal, regional osv som det är inom ridningen men hur jag än läser så fattar jag inte vad det motsvarar inom körningen för där finns bara lokal och nationell om jag fattar rätt? Betyder det att kör man bara lokal så kan man ha lokal-licens och kör man nationell så måste man ha junior/senior-licens? Är ju lite prisskillnad, så dumt att lösa seniorlicens om det bara blir lokala tävlingar.

2. Från och med när behöver ponnyn licens? Är det för att starta nationell klass som det behövs?

Och annars är det grönt kort, mätintyg och vaccination som behövs, rätt va?
 
Sv: Lite frågor om tävling/licens

För lokal tävling så behöver du medlemskap i klubb, grönt kort och lokal ryttarlicens. Ponnyn ska ha mätintyg och vaccinationsintyg.

För nationell tävling ska du ha seniorlicens och ponnyn ska också ha licens.

Om man har lokal licens och senare under året kommer på att man vill starta nationell klass så kan man uppgradera licensen.

I utrustningsväg så är det vagn med rätt vikt och spårvidd (TR V bilaga 7, det är olika krav i olika klasser), huvudbonad, handskar, pisk och förkläde. Groomen ska ha huvudbonad och handskar. Båda ska ha långärmat/långbent klädsel.
 
Sv: Lite frågor om tävling/licens

Och i maraton ska man ha säkerhetsväst och så slipper man förklädet :)
 
Sv: Lite frågor om tävling/licens

Lånar tråden för lite fler tävlingsfrågor. Jag har ju en äldre travare som inte kan ridas mer och som jag istället börjat köra. Hovslagaren (som själv har körhästar) har därför börjat tjata på mig om att jag borde ut och tävla och nu råkar det finnas en deltävling till Kon Cup 2011 på bara några kilometers avstånd från oss. Som jag har fattat det är det en lokal tävling och kusken behöver grönt kort och licens. Klarar sig hästen utan licens? Själv har jag inget av det, jag hade liksom inga planer på att tävla :p men jag har en kompis med grönt kort och som jag i så fall hade tänkt muta till att vara kusk. (Hon har kört förr.)

Jag tror att det bara är en precisionstävling och om jag har tolkat allt rätt så bör jag ställa upp i nybörjarklassen och kan ha vilken typ av vagn som jag vill?

Hur är det med annan utrustning som t.ex. skygglappar? Är det ett tvång eller bara nåt som "alla" har? Tillåtet med selunderlägg?


Hästen brukar se ut såhär:

32776523.jpg


...och jag har väldigt svårt för att föreställa mig oss på en tävlingsplats. :p
 
Sv: Lite frågor om tävling/licens

Kon Cup är en precisionstävling som körs i Skåne. Om jag har fattat rätt så använder man samma regler som den danska versionen, Top Cup tror jag den heter. Vissa anpassningar till svenska TR finns möjligen. Jag föreslår att du frågar zonledaren för syd, Pia Petersson. Hon har garanterat koll.

När det gäller licens och sådant så kommer det nya licensregler från och med 1 januari.


På Körning iFokus finns det en artikel om vad man behöver tänka på när man ska börja tävla. "Är du redo att börja tävla?" heter den.

Ser att jag råkade svara fel person. Det var menat till Ingela_S.
 
Sv: Lite frågor om tävling/licens

Tack för svaret och tipsen! Hittar inget i TR om skygglappar, det kanske bara är en såndär allmänt vedertagen pryl men inget krav...
 
Sv: Lite frågor om tävling/licens

Det finns inget som helst krav på vare sig skygglappar eller färg på tömmar.

Skygglappar är mest till för när du har flera hästar framför samma vagn, så du behöver förmodligen inte några sådana.

En häst som tänker mycket själv kan börja välja väg själv i ett hinder och detta kan rättas på två sätt, antingen med skygglappar eller att du ser till att ge hästen tydlig styrning hela tiden. Det senare är ju självfallet att föredra.

Efter en snabbtitt på på fotot så ser väl vagnen ut att kunna vara gokännd för tävling om den klarar kravet avseende minsta spårvidd.

En lite lägre rockard är ju dessutom mycket säkrare att köra precision med jämfört med en höghjulig gigg som bara ska "fisåkas" med.
 
Senast ändrad:
Sv: Lite frågor om tävling/licens

Gilla :bow:
Visst ska du prova på konkörning. Det är inte så mycket regler som folk tror. Man behöver egentligen bara huvudbonad, pisk och en groom (medjälpare) Ja och sen lite sunt förnuft förstås ;)

Det finns många duktiga i Skånska som gärna hjälper dig. Vill du ha någon kontaktperson får du höra av dig.
 
Sv: Lite frågor om tävling/licens

... och som huvudbonad så blir en vanlig ridhjälm väldigt bra.

Det är på gång att alla lätt-klasser skall ha hjälm vid tävling så då blir det likriktat som riddressyren där man får börja ha hatt på medelsvår om jag inte minns helt fel.

Personligen tycker jag ju att hjälm skulle vara självklart oavsett nivå, en hatt skyddar inte huvudet särskilt mycket.

Det är vi i körningen faktiskt väldigt dåliga på, det pratas vitt och brett om hur man ska höja säkerheten men en så självklar och enkel åtgärd som att alla ska bära hjälm är ännu inte implementerad :confused:
 
Sv: Lite frågor om tävling/licens

+ Tacitus: Tack för svaren! Jag tror dock jag väntar lite med att bestämma mig. Å ena sidan så hade det var jättekul att testa, men å andra sidan så vet jag att jag har en häst med nerver för fem och risken att vi skulle takta oss runt hela banan är överhängande. :angel: Han har varit ifrån tävlingsbanorna i 8 år och jag vet inte riktigt om jag vill utsätta honom för den miljön igen. Men inget bestämt än..!

Vad bra att höra att skygglappar inte är ett krav. Jag har nog aldrig sett ett körekipage utan skygglappar på tävling, så jag började nästan tro att det var ett måste. Min hästskrutt är inte så förtjust i skygglappar...

Huvudbonad (=hjälm), pisk och groom har jag koll på. Hur är det med körförkläde?
 
Sv: Lite frågor om tävling/licens

Förkläde på kusken är obligatoriskt i dressyr och precision. Även handskar på kusk och groom är ett krav (men de måste inte vara bruna...)

Vad det ser ut på bilden så är er utrustning godkänd under förutsättning att vagnens spårvidd är minst 120 cm (gäller stor häst, lokal klass).

Här är två av mina hästar på dressyrtävling utan skygglappar :)

Nikolina.jpg


zorba5.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 215
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Hej! Först av allt... ja; jag gick Grönt Kort kursen i höstas och mitt provresultat var helt felfritt och inget att klaga över, skrev...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: Kiwifrukt
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 758
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 908
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp