Lite funderingar!

Mysaan

Trådstartare
HUr skulle ni gjort?

Situationen är följande:

Snart tvåårigt varmblodstravarsto som inte ska gå på banan utan bli ridhäst direkt. Väldigt tunn på gränsen till mager och lägger inte på sig. Meningen var att hon skulle börja tömköras så smått nu men jag vågar inte det när hon är så mager. Problemet är att hon har överskottsenergi. :crazy:

I dag får hon:

9 kg hö
0,6 kg lucern (torrvikt pellets)
0,4 kg Betfor (torrvikt pellets)
80 gram miner grön

Redan på denna foderstat så har hon för högt protein intag egentligen. Så har ni några tips på vad jag skulle kunna ge istället och gärna vad de innehåller så jag kan sitta och provräkna på olika varianter.

Höet har dessa värden:
MJ 7,1
Smrp: 43
Kalcium: 2,4
Fosfor: 1,7
Magnesium: 1,0

Hon är i dag ca 148-150 cm hög och är näst intill ett staket. :crazy:

Senast ändrad:
Sv: Lite funderingar!

Vad har du räknat att hon har för behov?
Vikt på hästen?

Har du räknat "för hand" eller med nått program?

Jag har räknat både för hand och med hippocampus. Behovet hamnade på mj 78. På hippocampus räknar man på beräknad vuxenvikt vilket jag oxå gjorde när jag räkna för hand. Beräknad vuxenvikt är ca 500 kg.

78 MJ låter lite, och dessutom syns det ju på hästen att det är för lite eftersom den är tunn och inte ökar i vikt.

Många hästar kan bli "pigga" (stressade) av att få för lite mat, och lugna sig betydligt när de får en större giva.

Jag skulle glatt öka på både grovfoder och kraftfoder!

Hon får mycket mer än jag räknat ut att hon skulle behöva.
Tyvärr äter hon inte mer grovfoder i höform i alla fall. Skulle vilja att hon åt åtminstone 3 kg till men hon lämnar bara då.

Har du några tips på bra foder att ge? Eller ska jag bara öka på lucernen? Hon får ju så mycket protein så hon har haft proteinknölar. Så jag skulle vilja ha förslag på ett annat foder än det hon har i dag eller ett tillägg åtminstone.

Först av allt så är det inte protein i sig som orsakar knölar, utan en reaktion på något i fodret. Det kan vara en viss proteinkedja, men då kan lika väl ett högre proteinvärde funka om man byter källa. Just lusern och korn är det många hästar som reagerar på. Dessutom undrar jag varför du valt lusern om du ändå har högt protein i grovfodret?

Hur delar du upp grovfodret under dagen?

Jag skulle skippa lusernet och ge något annat. Varför inte havre, eller kanske nån müsliblandning, även pellets som Krafft eller Hippo funkar många bra på, och man kan ge en större giva utan att hästen flippar ur.

Hon får mycket mer än jag räknat ut att hon skulle behöva.
Om hon är smal har du räknat fel. Så enkelt är det. Det spelar ingen roll hur mycket du räknar, alla hästar är individer. Din uppgift är att hitta rätt energinivå för din häst. Du har nu konstaterat att tabellerna ligger för lågt för din häst, då får du anpassa dig och öka tills du hittar rätt.

Mysaan skrev:
Jag har räknat både för hand och med hippocampus. Behovet hamnade på mj 78. På hippocampus räknar man på beräknad vuxenvikt vilket jag oxå gjorde när jag räkna för hand. Beräknad vuxenvikt är ca 500 kg.

När jag räknar så får jag att din häst ska ligga på ca 85 mj 569 Smb rp (snabb räkning). Och om hon är smal kanske man ska räkna henne ytterligare liiiite högre.

Nu har jag räknat lite mera...
När jag räknar på smala eller magre hästar vill jag gärna lägga dom på en lite högre kvot än "normalt" då brukar det gå fortare för dom att nå normal hull.
Om du lägger din häst på 85 mj och 654 Smb rp det ger en kvot på 7,7. Det borde räcka för att den ska gå upp i vikt och när hon är i normal hull kan lägga henne på en lägre kvot för att kontrollera att den verkligen behåller hullet. Och går allt bra och den behåller normal vikt så låter man den ligga kvar och går hon upp eller ner så ändrar man.
Det kan ta tid att hitta rätt med siffrorna i foderstaten. Ge inte upp!
Vill du ha förslag på foder?

Madick skrev:
Först av allt så är det inte protein i sig som orsakar knölar, utan en reaktion på något i fodret. Det kan vara en viss proteinkedja, men då kan lika väl ett högre proteinvärde funka om man byter källa. Just lusern och korn är det många hästar som reagerar på. Dessutom undrar jag varför du valt lusern om du ändå har högt protein i grovfodret?
Lucernet valde jag för att när hon kom till mig så var hon supermager mer än nu alltså. Hästarna gick då på bete och min stora äter lucern och gick upp bra på det samt höll sig bra på det. Min lilla nu gick upp jättebra på det och har hållt sig bra på det ända tills nu.
Madick skrev:
Hur delar du upp grovfodret under dagen?
Höet får hon så här:
Morgon. 2 kg (hinner inte äta mer innan utgång till hagen.)
Lunch får hon 2 kg
Kvällen/natten får hon 6 kg.

Tyvärr kan hon inte få mera hö ute eftersom mina hästar inte går själv utan med andra och jag kan inte ge emr ute då för då äter de andra upp hennes mat så får hon ändå inte i sig mer än max 2 kg.
Resten av fodret får hon hälften morgon hälften kväll förutom mineralerna som hon får på kvällen.
Madick skrev:
Jag skulle skippa lusernet och ge något annat. Varför inte havre, eller kanske nån müsliblandning, även pellets som Krafft eller Hippo funkar många bra på, och man kan ge en större giva utan att hästen flippar ur.
Havre kan hon inte äta för då blir hon helt knäpp i skallen och fullständig ohanterbar. Anledningen till att jag skrev inlägget var ju för att få tips på vad jag skulle kunna ge istället eftersom lucernet inte fungerar längre.
Madick skrev:
Om hon är smal har du räknat fel. Så enkelt är det. Det spelar ingen roll hur mycket du räknar, alla hästar är individer. Din uppgift är att hitta rätt energinivå för din häst. Du har nu konstaterat att tabellerna ligger för lågt för din häst, då får du anpassa dig och öka tills du hittar rätt.

Givetvis har jag räknat fel. Det fattar jag oxå eftersom hon magrat av. Men jag skrev ju inlägget för att få lite tips på vad jag skulle kunna ge istället då eftersom hon nu är ganska tunn och lucernet inte fungerar på henne.

mirjada skrev:
Nu har jag räknat lite mera...
När jag räknar på smala eller magre hästar vill jag gärna lägga dom på en lite högre kvot än "normalt" då brukar det gå fortare för dom att nå normal hull.
Om du lägger din häst på 85 mj och 654 Smb rp det ger en kvot på 7,7. Det borde räcka för att den ska gå upp i vikt och när hon är i normal hull kan lägga henne på en lägre kvot för att kontrollera att den verkligen behåller hullet. Och går allt bra och den behåller normal vikt så låter man den ligga kvar och går hon upp eller ner så ändrar man.
Det kan ta tid att hitta rätt med siffrorna i foderstaten. Ge inte upp!
Vill du ha förslag på foder?
Jag tar jättegärna emot förslag på foder. Eftersom lucernet nu inte fungerar tillräckligt bra på henne.

Vad använder du för formeler när du räknar? De som jag använt så har jag räknat på svårfödd häst och jag har även räknat på hippocampus och vi fick samma resultat och det fungerar ju uppenbarligen inte. :crazy: Vill ju att hon ska vara fin och lägga på sig givetvis.

Alltså skulle hon kunna äta mer om hon fick det uppdelat mer. Men jag förstår om du inte har möjlighet att göra det såklart, men det blir lite missvisande att säga att hon inte äter mer, det tolkar nämligen jag som att hästen har problem med tänder eller mage.

Krafft Rehab vet jag många som använt och säger är suveränt för att få upp hullet utan att de blir flänga. Samma sak med Groov (90 el. 125).

Efter många års foderstatsräkning så har jag lärt mig ungefär vilka energimängder som är rimliga för olika hästar, och kontrollräknar jag mot något program ligger de ofta fel faktiskt. Men hästarna funkar på det!

Madick skrev:
Alltså skulle hon kunna äta mer om hon fick det uppdelat mer. Men jag förstår om du inte har möjlighet att göra det såklart, men det blir lite missvisande att säga att hon inte äter mer, det tolkar nämligen jag som att hästen har problem med tänder eller mage.
UNder en period gick bara hon och min pojk i samma hage och då fick de sin frukost ute i hagen istället. Då åt hon mer än hon gör nu. Men hon är sådan att hon gärna går runt och fixar med annat och sedan småäter. Så gick hon och min pojk i en egen hage så skulle hon säkert kunna få i sig både 3 och 4 kg till. S+å det är inte tänderna det är fel på utan tidsbristen. Helst skulle jag vilja ha fri tillgång men det går inte under rådande omständigheter. Förhoppningsvis har de flyttat till hösten och då kan hon få fri tillgång.
Madick skrev:
Krafft Rehab vet jag många som använt och säger är suveränt för att få upp hullet utan att de blir flänga. Samma sak med Groov (90 el. 125).

Efter många års foderstatsräkning så har jag lärt mig ungefär vilka energimängder som är rimliga för olika hästar, och kontrollräknar jag mot något program ligger de ofta fel faktiskt. Men hästarna funkar på det!
Kanske ska testa och ge henne Groov då. Men vilken ska jag välja? 90 eller 125? Du som är duktig orkar du höfta hur mycket hon ska ha ungefär beroende på vilket jag väljer?

Får öva mig på det där med foderstatsräkning för det är ju viktig känns det som. Även min stora ligger ju på mer än han ska enligt alla program men han är lagom hullad och mår bra på det han får.

Jag har också ett snart 2-årigt vbl, fast vallack. Har är också tunn. När jag köpte honom i November så var han bra mager (hade inte blivit så välskött på förra stället:mad: ) Jag har givit honom Krafft Groov 90 och korn/havre kross (75% korn 25% havre). Han har haft fri tillgång på hö hela vintern och gått upp en del. Men eftersom han drog i väg på höjden när han äntligen fick mat så tar det lite tid att få honom rund och go. Nu får han även lite Krafft protein för att, förhoppningsvis, lägga på sig ytterligare.
Nu vill jag att det blir sommar så att han kan gå på bete och äta upp sig! Fast när man tittar ut och ser en massa snö, så känns det väääldigt långt bort.....

DRog i väg i höjden gjorde min oxå. Hon kom i augusti och var då ungefär 135 cm hög och mager som ett skelett. I oktober mätte hon 145 cm och var inte riktigt lika mager längre.

Ska köpa Krafft Groov och ge av så får vi se. Hoppas att hon klarar sommaren utan att bli alltid för mycket stödfodrad.

Är Groov ett pellets foder eller vad är det egentligen?

Jag hade tagit bort betforen eller minskat den kraftig. Är en ren energikälla som många hästar blir pigga av.

0,6kg lucern blir ganska stor mängd uppblött. Kan göra att hästen blir mätt.

Jag hade satsat på ett färdigfoder med högt innehåll tex rehab så att hon orkar äta mer och ändå får i sig en hel del.

Pontevecchio skrev:
Jag hade tagit bort betforen eller minskat den kraftig. Är en ren energikälla som många hästar blir pigga av.

0,6kg lucern blir ganska stor mängd uppblött. Kan göra att hästen blir mätt.

Jag hade satsat på ett färdigfoder med högt innehåll tex rehab så att hon orkar äta mer och ändå får i sig en hel del.
TYcker du att jag ska ta bort lucernen oxå och ersätta den med ett färdigt foder? Vilket färdigfoder rekommenderar du?

Mysaan skrev:
Jag tar jättegärna emot förslag på foder. Eftersom lucernet nu inte fungerar tillräckligt bra på henne.

Vad använder du för formeler när du räknar? De som jag använt så har jag räknat på svårfödd häst och jag har även räknat på hippocampus och vi fick samma resultat och det fungerar ju uppenbarligen inte. :crazy: Vill ju att hon ska vara fin och lägga på sig givetvis.

Jag har 2 förslag...
9kg hö
0,8 kg lusern
1,5kg krafft groov 125
80g miner blå

9kg hö
0,7kg lusern
0,5kg betfor
1kg havre
15g foderkalk

Jag har valt att räkna in lusern för att det räknas som grovfoder och det är bättre för magen än massor av kraftfoder.
Förslag nr 2 finns det en risk att du får en väldigt het häst om den inte är van att gå på havre så själv tycker jag att det första förslaget känns "säkrare" men tyvärr lite dyrare.

Tack för hjälpen. Det spelar ingen som helst roll om det blir dyrare med grooven än med havre. Här är det viktigaste att min häst mår bra. Funderar iofs på att kolla om jag kan få köpa/låna havre av stallägaren en tid och kolla hur hon reagerar på havren.

Ungefär hur länge kan man räkna med att det tar innan man märker om de blir heta av havren?

omställningen för magen tar ca 3 veckor. Det bästa för hästen är om du bestämmer dig för att testa en foderstat och så håller du dig till den en tid för det tar ett tag inna du ser resultatet och ju mindre förändringar du behöver göra desto bättre är det.
När du ändrar i foderstaten så kan man säga att innan magen har anpassat sig (ca 3 veckor) så är upptagningsförmågan inte optimal och det är därför man ska undvika att förändra för ofta.

Tänk på att förändra foderstaten långsamt (gå gradvis över på ny foderstaat) så att inte hästen får knas i magen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 459
Senast: isafore
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 263
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 090
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 204
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur