Bukefalos 28 år!

Lite hjälp sökes.... :)

R

Rallebralle

Det är så här....

Min granne har bestämt sig för att skaffa hund.
Det är en familj med två heltidsarbetande vuxna o två barn.Åldern 6 och 10 år.

De bor i en lgh en trappa upp o är mkt sällan hemma.
Maken i familjen har ett eget företag som gör att han oftast jobbar sena kvällar.Frugan är USKA o jobbar skift.

De ska lösa prommisarna med hunden på dagtid genom att dottern går hem på lunchen o rastar vovven.

Rasen de valt att satsa på är Golden o de ska promt ha en valp för att prägla den på dem.

Frugan har haft hund för 15 år sedan o det var just en golden,därför är de mkt bestämda på den punkten.
Hon kan bara tänka sig vovve av den rasen.

Hur fasiken ska jag på ett bra sätt motivera att de inte borde skaffa sig hund.
Jag anser att de inte har tid för något djur överhuvudtaget.
O varför ska man skaffa sig en så´n stor rackare .

Jaaaa.jag kan erkänna att jag tycker synd om den då den ska få bo i lgh......inget fel i det om man har tiden o intresset.
Dessutom anser jag inte att det finns kunskaper så att det räcker i denna familj....jag har heller inte kunskaper om hundar o dess skötsel ...det är därför jag ber er erfarna om hjälp!!! :smirk:
 
Jag kan lova att en 10 åring aldrig kan hålla en Golden. Defenitivt ingen yster unghund. Jag var nog nästan 13 år innan jag orkade hålla vår första Golden när hon ville springa efter katter.
 
Jag tycker att det ar valdigt intressant att 10-aringen har en sa bra ansvarskansla att ga hem pa lunchen VARJE dag for att ga ut med hunden!! :confused: :confused:
Nar jag var 10 ar ville jag spela rundpingis eller spela kort, inte cykla hem for att ga ut med hunden.
Vad sager skolans och barnets forsakring? Far hon lamna skolgarden under skoltid?

Varfor fragar du dem inte varfor de inte skaffar sej en dagmatte?
Man ska inte saga till folk att det ar fel for dem att skaffa djur, men man kan ge ett alternativ till hur de hade tankt att losa problemen som kommer med att skaffa djur.

Vill de skaffa en hund sa maste de ju fa gora det, men de kommer snart att inse att de maste andra bade en och tva vanor for att ta hand om en hund "pa riktigt".
 
men om de ska skaffa en valp räcker det inte med att gå hem på lunchen då kan jag nästan garantera att man får ett nervvrak till hund som är orlig hela tiden. En valp är 24 timmars arbete i början och min ville gå ut ungefär varannan timme, men ibland blev det en gång i halvtimmen beroende på hur mkt man busade. Och att lämna en valp ensam flera timmar går bara inte. Ska man skaffa valp och inte har ngn som tar hand om den på dagarna kan man inte jobba på flera månader och jag tycker inte man ska lämna en hund mer än 5-6 timmar per dag alls. Även om man rastar på lunchen. Hur hade dom tänkt lösa första månaderna och hur länge tänker dom lämna den per dag sen!?
 
Varför tänker dom ens tanken på att låta en 10 årig tjej ta ansvaret över en ung golden! Den kommer ju gå igenom trotsåldern som vilken annan hund som helst.

Fråga om 10 åringen är stark nog att hålla en ung busig golden som kanske sliter i kopplet för att få hälsa på hunden tvärs över vägen. Om de funderar på det så borde de ju förstå att det kasnke inte är så bra.

Att den får bo i lägenhet borde inte alls vara något problem så länge den får motion och träning utomhus.

/Maria
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 014
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 803
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 876
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp