Bukefalos 28 år!

Lite hjälp tack!

M

Mimmi81

Jag har aldrig varit någon "nh-tjej" eller på något sätt studerat den läran, har liksom aldrig funnits behov, allt har fungerat med lite klur och sunt förnuft, har haft turen att lära av folk som har varit väldigt duktiga och mjuka med sina hästar, även om även dom nog har utdelat en höger ibland så har dom varit sällsynta (kan minnas 1 på alla år)

Iaf till problemet, jag har ridit och skötit ett sto nu sen slutet av sommaren, rider och hanterar henne ca 3-6 dagar i veckan beroende på tid (ägaren rider och sköter övriga dagar).
Hon är ganska smart pållan och lär sig saker ruskigt fort, även dumheter :smirk:

Hela tiden vi har umgåtts har hon varit trevlig att hämta i hagen, kommit mot mig eller stått still, aldrig gjort en min av att inte vilja fångas.
Sen ca 2 veckor tillbaks har det dock ändrats, i början vände hon bort huvudet, sen hela kroppen och gick undan några steg och idag kuliminerade det till att hon helt sonika gick iväg och sen sprang ifrån mig. Efter ca 5 min "jagis" fick jag nog, gick därifrån och gick och mockade (behövde skotta av mig frustrationen att min häst inte gillar mig :smirk: )
Efter att jag mockat ut i stallet tog jag grimskaftet och begav mig ut igen och nu står damen helt plötsligt stilla och låter mig snällt ta henne till stallet. Väl inne i stallet belönade jag med att ge en godis och klia i örat (bästa som finns tydligen :D )
Medans jag sen ryktade så bestämde jag mig för att strunta i ridningen i idag och umgås lite med fröken istället, jag var rätt less och kände att jag bara var en usel hästmänniska och att det inte var någon mening att rida..blabla..lite drama queen idag tydligen :o

Så, och det var möjligen dumt, lite det jag undrar över nu, istället för att rida tog jag med henne till paddocken i grimman och släppte henne där, drev henne ifrån mig genom att smacka och vifta mot hennes bak, efter en stund kom hon fram till mig och jag gav henne en godis och drev undan igen.
Först såg hon mest konfunderad ut, sen gick hon ett par gånger och ställde sig i hörnen men sen började hon bralla runt och liksom försöka få med mig, såg ut att ha jätteskoj!
Avslutade efter ca 15 min med att berömma klia och ge godis när hon kom fram sisa gången.

En detalj är också att sedan ca 1månad tillbaka har hästarna fri tillgång till hösilage i hagen, dom går ute ca 14 timmar per dygn beroende på väder och vind i ganska stor hage med en liten miniskog i ena änden. Inne får dom på natten lite hö.
Senaste månaden har jag också krävt lite mer av henne på ridplanen, inget stort men jag har höjt ribban ett snäpp, hon har aldrig visat motstånd mot det under ridningen.

Så, vad handlar det om att hon inte vill komma i hagen.
Maten? Mysigare i hagen med all mat?
Ridningen? Har kraven blivit för stora?
Ifrågasätter hon min rätt att kräva saker av henne, mitt ledarskap?

Gjorde jag rätt i paddocken idag, hon verkade ha jätteroligt men finns det risk att hon börjar se mig som en leksak och tycka jagis i hagen är tokskoj nu?

Blev långt nu men jag blev så less idag och jag tänkte att nån klok nh-are kanske kan hjälpa mig lite :)

Mvh Mimmi
 
Sv: Lite hjälp tack!

Jag tror att hon testar dig lite, för att pejla av var skåpet ska stå, och vad du går för...

Jag tror inte att du behöver oroa dig över din "träning" i paddocken, eftersom det var just i paddocken...
Däremot undrar jag vad du har för inställning när du går till hagen, tänker du "Idag kommer hon säkert att tjafsa och vandra iväg och vara svårfångad" eller tänker du "idag kommer hon att komma fram direkt precis som vanligt" ?
 
Sv: Lite hjälp tack!

I och med att det har pågått så kort tid så har jag väl alltid haft inställningen att det är helt lugnt att hämta henne, lite svårt dock idag att inbilla mig själv att jag tror att hon vill komma med efter gårdagens demonstration...
Ska dock försöka göra precis som vanligt och med samma röstläge som normalt, ska snart ut dit så vi får väl se..
 
Sv: Lite hjälp tack!

Kom hem från stallet nu, gick jättebra att hämta idag, hon kom inte fram mot mig men hon vände inte bort huvudet eller gick undan eller så..

Iaf, undrar fortfarande, gjorde jag fel igår, eller var det vettigt??

Mvh Mimmi
 
Sv: Lite hjälp tack!

Något som du kanske borde tänka på är; handmata inte!
Din häst ser inte var i godiset berömmet ligger. Det enda handmatning medför är en tiggande häst som inte har nå vidare respekt för dej.
 
Sv: Lite hjälp tack!

Absolut inte så att hon får godsaker i tid och otid ur min hand, däremot när något har krånglat till sig ordentligt och hon gör framsteg så brukar hon få en liten bit, tillsammans med muntligt beröm och kel. Hon är inte ett dugg nafsig och ingen häst jag har haft att göra med tidigare har heller blivit nafsig av en välförtjänt godbit då och då.
Normalt sett är det röst och kropp jag berömer med men jag tippar på att en bit äpple smäller högst ibland...

Skulle gärna vilja höra mer, många som läser och igen skriver (nästan, tack till er som gjort det!) Kom igen nu nh-bukefalister, ge mig tips! :)

/Mimmi, som idag är lycklig för att hämtningen funkade bra, ridningen gick som en dans och hon var ovanligt kelen efter :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite hjälp tack!

*puttar*

Väntar fortfarande på svar/synpunkter :) :angel:
 
Sv: Lite hjälp tack!

Hej Mimmi!

Jag tycker att du gjorde rätt - dels gjorde du rätt i paddocken dels gör du rätt i att reflektera över varför det blir som det blir. Att tänka och reflektera är första steget i NH för mig.

Sen kan man alltid lösa saker på mer eller mindre effektiva sätt och det finns alltid fler sätt att göra samma sak på. Metoden i sig är inte viktig det viktiga är att filosofin bakom är rätt.

Några synpunkter då på hur du gjorde:

* Belöning ur handen är komplicerat. Ska man göra det tycker jag att man ska klickerträna, dvs belöna i samband med ljud/ord när hästen gör rätt. Svårt att lära in för det kräver stor timing. Belöna med mat i krubba är helt okej när hästen har gjort rätt men med de flesta hästar brukar det räcka att man är glad och berömmer när de gör rätt. Jag klickertränar dock svårt rädda hästar eller tjuriga som tappat motivationen.

* Hästar som inte kommer: Det jag gör i hagen är en så kallad join up och innan jag försöker mig på den så tänker jag igenom hur jag ska lösa problem som uppstår. Dels så försöker jag att inte röra mig så mycket så att jag blir trött själv (det kan ibland ta lång tid) dels har jag den mentala inställnigen att jag kommer att lyckas för den säkerheten syns i kroppsspråket och då kan hästen ge upp tidigare.

Först och främst så vad är det jag vill? Jo, att hästen ska komma till mig. Alla steg i den riktning är värda beröm, dvs även om hästen bara stannar och vänder sig mot mig så stannar jag och backar något steg och ser supersnäll ut.

Vad vill jag inte? Jo, att hästen nonchar mig (genom att klia kompis, äta, mm) eller springer/går ifrån mig. Hur förhindrar jag detta? Jo, genom att varje gång det händer bli en riktig pain in the ass. Går hästen iväg går jag efter (om hästen springer så går jag och försöker genskjuta lite för att spara egen energi och jag har märkt att ju lugnare jag rör mig ju lugnare rör sig hästen) tills att den stannar och då stannar jag också och backar lite. Äter den eller nonchar mig på annat sätt så för jag oväsen i mängder tills att den antingen vänder upp och tittar på mig eller går iväg.

Med mycket tålamod så kommer hästen till slut att vända upp och stå stilla och då närmar jag mig bitvis (approach and retreat) tills att jag står några meter ifrån men jag är mycket noga med att hästen ska komma till mig - jag går aldrig fram om hästen inte gjort ett försök att komma till mig. Om den inte går fram så går jag lite på cirkel framför den så att den måste flytta baken för att fortfarande titta på mig och när den flyttar baken backar jag några steg och bjuder in den med hela mitt kroppsspråk. När den kommer är det mängder med beröm och har jag en mycket svår häst så sätter jag kanske på grimman går en sväng i hagen och släpper den lös igen och upprepa detta tills att den kommer direkt (kan ju ta flera dagar och flera försök men kan också gå på en liten stund).

Viktigt för mig är att min häst alltid måste komma till mig - dvs jag går aldrig fram och hämtar någon häst utan de måste ta det där sista steget själva. Då blir det en vana att komma.

Jag vet inte om det var det du var ute efter men så gör jag iaf. Plus att jag naturligtvis funderar över orsaken om en lättfångad häst plötsligt blir svårfångad. Har den egentligen aldrig lärt sig att bli fångad (se ovan) eller är den less på träningen, sadeln, sjuk, mm.

/Camilla
 
Sv: Lite hjälp tack!

Tack för svaret!

Jag har faktiskt reflekterat och funderat lite och kommit fram till att den ev har med stress att göra, har tyvärr ofta för lite tid på mig i stallet (heltidsjobb, buss och tre km promenad enkel väg till stallet) får dock ofta skjuts av sambon och dom dagarna går det oftast lite lättare.

Nu i helgen har stallägaren (min syster) varit bortrest och jag har bott därute och haft hela dagarna på mig och vips gick allt mycket bättre, hon stod still och såg glad ut när jag kom till hagen två av tre dagar, en dag gick hon undan och då gjorde jag som du skrev nu (utan att ha läst detta än dock, skönt att jag var på rätt väg :) )
När hon stannade bortvänd från mig drev jag henne och när hon vände sig mot mig stannade jag, väntade dock inte på att hon skulle ta sista steget mot mig, ska försöka med det i fortsättningen.

Har funderat över vad det annars skulle berott på och jag kan inte märka att hon har ont någonstans eller att utrustningen sitter fel, jag är visserligen ingen veterinär/sadelutprovare men jag har ganska mycket koll och känner igenom henne varje gång jag träffar henne, sadeln ligger också som den ska.
Ridningen tycker jag hon verkar gilla, vi växlar mellan ridhus och uteritter och vi gör framsteg (inte så väldigt mycket riden innan mig, grundutbildad och sen bara skritt och trav i skogen ca 2-3 ggr i veckan på grund av sjukdom) och så fort vi är ute ur hagen så visar hon framåtanda och att hon gillar att komma ut.

Ska fortsätta på samma linje nu och försöka ha den tid vi behöver på mig, svårt dock men det är ju en annan diskussion :smirk: kan nog bli svårt att övertyga min arbetsgivare att ge mig full lön men jobba halvtid ;)

Jättetack för ditt svar, bra skrivet!! Tar gärna emot fler om nån känner sig manad!
Mvh Mimmi
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 661
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 097
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 565
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp