Bukefalos 28 år!

Lite nybörjar frågor!

Mysaan

Trådstartare
Min travarpojk (varmblod) som är omskolad till ridhäst hade vi tänkt kunna nyttja även till lite körning.

Eftersom han gått i travträning så är han redan inkörd men jag har några frågor.

Han är ganska "spökrädd" när mna rider ut. Bör/ska jag köpa luva för att döva honom och kanske Blinkers (heter det så när man kör?) så han inte kna titta åt sidorna så mycket?

Vad är lämpligt att använda för bett? Misstänker att han kan bli lite stark på sitt vanliga tvådelade Happy Mouth.

Så undrar jag vad det är för skillnad på sulky och rockard. Tänkte köra med sulky/rockard nu i början och funderar på vad jag lämpligast ska ha för sele. Vägarna är vanliga trevliga grusvägar utan massa upp och ner.

Har tittat på en begagnad bröstsele men jag är inte hundra på att den är helt bra men fungerar det med en bröstsele eller ska jag skaffa en loksele (:eek:) direkt?
 
Sv: Lite nybörjar frågor!

Vill bara lyfta ett varningens finger, anta inte att hästen är "inkörd" för att den gått med travvagn. Sätter du på nån annan typ av vagn, kan den bli riktigt skrämd, hände min syrras kompis häst, de satte på rockard, o hästen fick panik då skaklarna gick emot benet i kurvor. Resulterade i skentur, som hästen hade tur att överleva, men hade stora sårskador. Lycka till, och var försiktig!
 
Sv: Lite nybörjar frågor!

Okej tackar för varningen.

Nu är han iofs inkörd med en rockard innan han fick alla snygga travarvagnar bakom sig. Men jag ska komma ihåg din varning och kanske att jag ska sätta någon annan i/brevid vagnen och att jag leder honom första gången för att se hur han reagerar.
 
Sv: Lite nybörjar frågor!

Travkörning och skolkörning är oftast väldigt olika saker och hästarna tränas på olika sätt. Se först till att han inte är rädd om benen, släpa skacklar och linor bakom honom och "slå" honom på benen med dessa så han inte blir rädd senare om han går emot skackeln. Att sätta luva eller skygglappar på honom löser inga problem, ut och träna och vänj honom vid otäckheterna istället så du får en trygg körhäst. I körning kan olyckan ofta trappas upp fort om hästen inte är van, den kanske hoppar till för något i diket, får skackeln emot benet och blir rädd för det, hoppar till ännu mer så vagnen börjar skramla, blir rädd för det etc etc, hoppas du fattar vad jag menar. En bröstsele skulle säkert funka på honom, dom ligger ofta bra på travare som är lite nätta och inte har så lågt ansatt hals, tänk bara på att köpa en som har en lös brösta, ordentlig däckel (med järn), baksele, draglinor, huvudlag och tömmar, annars är den inte komplett. Rockarden ska vara utrustad med svängel och fästen för bakselen, det finns inte på en sulky.
 
Sv: Lite nybörjar frågor!

vill bara förklara skildnaden melan sulky och rockard.
Sulkyn är den vagn travarna andvänder när de tävlar och kör snabbjobb. När de motions körs de oftas med rockard eller speedcart.
Så de flesta inkörda travare är de inget problem att köras med rockard.
 
Sv: Lite nybörjar frågor!

Ja, jag håller med sistnämnda. Jag är väldigt mkt nybörjare inom körning, men har selat ut alla de jag haft framför min rockard utan att oroa mig. Korkat kanske, men de har aldrig varit rädda om benen eller dylikt. De två jag har nu har båda gått på banan innan jag köpte dem. Jag motionskör båda två med rockarden och de är fantastiskt trevliga att köra. Men visst, dena ena är lite rädd för spöken och det blir lite krångel ibland, men då hoppar jag ur, leder tills vi kommti förbi och kliver i igen. Det funkar förstås bara om man har hästar som lyder och står still...
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 275
Senast: Roheryn
·
Körning Kanske är korkad nu men hur är det att köra med speedcart vs rockard och kan man köra med en vanlig bröstsele och speedcart om man fixar...
Svar
7
· Visningar
2 125
Senast: schelin_j
·
Körning Ska köra in mitt 2-åriga quartersto nu och skulle vilja ha lite tips på någon bra bröstsele. Har tittat på drive in och Hööks. Någon som...
Svar
12
· Visningar
2 239
Senast: lwt03001
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 029
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp