Lite om BLUP-index

tolksele

Trådstartare
Efter en del BLUP-diskussioner i en annan tråd tänkte jag att vi skulle försöka reda ut saker och ting lite här istället.

BLUP står för Best Linear Unbiased Prediction, och är alltså den bästa skattningen man kan göra för en viss egenskap. BLUP används idag för de flesta varmblodiga ridhästar, varmblodiga travhästar samt islandshästar. (Lite OT men BLUP används inte till Engelska fullblod och de har inte heller förbättrat sina löptider under de senaste 200 åren..

För att räkna BLUP på hingstar krävs 15 bedömda avkommor, detta eftersom ett färre antal avkommor inte ger lika tillförlitliga resultat.
Hästar bedöms som treåringar på treårstest eller som fyraåringar på fyraårskvalitetsbedömningen. Ett sto med bedömd avkomma kan man räkna BLUP på trots att hon inte är bedömd själv, men med lägre säkerhet. Tävlingsresultat från hoppning och dressyr räknas också in i bedömningen, när hästarna får det, men tidigare krävdes minst regional nivå för att det skulle registreras. Tävlingsresultat från andra länder än Sverige registreras inte om hästägaren själv inte inrapporterar resultaten (vilket typ ingen gör...).

BLUP har ett medelvärde på 100 i populationen, där allt över 100 är bättre än genomsnittet och under 100 är sämre.

Med hjälp av användandet av BLUP har avelsframstegen ökat i både hoppning dressyr.

Den senaste tiden har dock BLUP fått lite problem, då användandet av importerade hingstar utan ett tillräckligt antal bedömda avkommor har ökat, och resultaten blir då inte helt tillförlitliga - bättre eller sämre hingstar syns inte i statistiken.


Fördelen med BLUP är att man kan korrigera för vissa effekter, såsom t.ex. kön, ålder och bedömningsplats (indirekt domare) - något som gör skattningen säkrare och resultatet mer tillförlitligt.

Mycket skattningar nu känner jag, finns visst en anledning till våra typ 20 hp i statistik.. :angel:

Skrev mitt kandidatarbete om BLUP, men vet också att de håller på att göra om bedömningssystemet till linjärbedömning så allt kanske inte är helt aktuellt längre..

Ehh- frågor på det? ;)
 
Sv: Lite om BLUP-index

BLUP står för Best Linear Unbiased Prediction, och är alltså den bästa skattningen man kan göra för en viss egenskap. BLUP används idag för de flesta varmblodiga ridhästar, varmblodiga travhästar samt islandshästar. (Lite OT men BLUP används inte till Engelska fullblod och de har inte heller förbättrat sina löptider under de senaste 200 åren..

För att räkna BLUP på hingstar krävs 15 bedömda avkommor, detta eftersom ett färre antal avkommor inte ger lika tillförlitliga resultat.
Hästar bedöms som treåringar på treårstest eller som fyraåringar på fyraårskvalitetsbedömningen. Ett sto med bedömd avkomma kan man räkna BLUP på trots att hon inte är bedömd själv, men med lägre säkerhet. Tävlingsresultat från hoppning och dressyr räknas också in i bedömningen, när hästarna får det, men tidigare krävdes minst regional nivå för att det skulle registreras. Tävlingsresultat från andra länder än Sverige registreras inte om hästägaren själv inte inrapporterar resultaten (vilket typ ingen gör...). Beräknas idag blup redan vid resultat i lokal klass?
Utebliven utlandsresultatsrapportering ställer till blup rätt rejält. Ex Briars blup blir rätt lidande. Tyvärr så är det inte helt enkelt att få in resultaten för hingstägaren eller uppfödaren. Alltså blir det en stor felmarginal i blup
.

BLUP har ett medelvärde på 100 i populationen, där allt över 100 är bättre än genomsnittet och under 100 är sämre.

Med hjälp av användandet av BLUP har avelsframstegen ökat i både hoppning dressyr. På vilket sätt då?

Den senaste tiden har dock BLUP fått lite problem, då användandet av importerade hingstar utan ett tillräckligt antal bedömda avkommor har ökat, och resultaten blir då inte helt tillförlitliga - bättre eller sämre hingstar syns inte i statistiken.


Fördelen med BLUP är att man kan korrigera för vissa effekter, såsom t.ex. kön, ålder och bedömningsplats (indirekt domare) - något som gör skattningen säkrare och resultatet mer tillförlitligt. Hur beräknar man koff på varje domare? Vilken domares diplom är mest värdefullt? Bedömningplatsen kan man ju inte gå på då domarna idag får resa runt till olika platser.



Ehh- frågor på det? ;)

Jag har flera frågor.

Sto nr 1 född 95 med två visade avkommor, en e Akribori som inte har tokhögt blup i dressyr samt en e Figaro R. Hennes mamma har högre blup än fadern.

Avkomma e Akribori dubbeldiplom på treårs, hoppdiplom på kvaliten. Avkomma e Figaro R klass I gångarter. Stoet har ändå lika lågt blup som sin far och inte ens ett "medelvärde" mellan sin mor och far. Hur går det till när hon inte lämnat sämre än klass I avkomma? Borde hon inte iaf ligga ngnstans mellan sin faders blup och moderns?


Fråga 2

Påverkar det våra avelsstons blup negativt om vi använder "lågblupade" hingstar?

Fråga 3

Hur stor betydelse har tävlingsresultaten på blup?

Ex ger ett diplom 2 pinnar kontra tio placeringar i MSV 0.25 pinne? Man skulle vilja veta hur stor betydelse tävlingsresultaten faktiskt har.
 
Senast ändrad:
Sv: Lite om BLUP-index

Nu är jag ju inget proffs, men grottade ändå ner mig i ämnet i runt ett halvår..

När det gäller stoet kan det helt enkelt vara så att det är för få avkommor för att få ett bra resultat, och att hon är visad själv så kan det "dra ner" eller snarare att avkommorna inte väger upp tillräckligt. Dock är inte detta det jag kan mest om, tycker själv att det är lite virrigt det där med räknandet på ston..

BLUP är bäst när man har många bedömda avkommor, så enkelt är det.


Lågblupade som i med lågt BLUP-index? Nej, hingsten ska inte påverka, bara avkomman (om jag lärt mig rätt, är som sagt en djungel det här).


Bra fråga med det där om tävlingsresultat! Ska försöka leta om jag hittar något om det i mina papper där hemma när jag har möjlighet.
 
Sv: Lite om BLUP-index

Stoet är ett importsto, ej visad i Sverige men motsvarande Diplomsto så hon har fått sina prestationsstjärnor.
A-premierad är hon också.

Japp jag syftade på de med lågt blup-index:)

Om man fortsätter på stofrågan så vårt andra sto har nu fyra visade avkommor, ska det påverkar blup mer isf än två visade? Eller blir det försvinnande lite påverkan? Eller är det procentuellt antal visade avkommor som är det viktiga för att få ett så rättvist blup som möjligt på ett sto?
 
Senast ändrad:
Sv: Lite om BLUP-index

Då är det säkert att hon är utlandsfödd som spökar, skulle jag gissa.

Fyra visade avkommor ger en större säkerhet i BLUP än två visade, och alltså ett mer "rättvist" resultat. Huruvida det påverkar är ju svårt att säga, två visade med liknande resultat gör inte så mycket, med om tre av fyra är "bra" eller över medel eller vad man nu ska säga så är det så klart positivt för stoet. Avkommor som inte visats/tävlats hanteras inte av BLUP-modellen i dagsläget (preciiiiis det min kandidat handlade om, haha)
 
Sv: Lite om BLUP-index

Fördelen med BLUP är att man kan korrigera för vissa effekter, såsom t.ex. kön, ålder och bedömningsplats (indirekt domare) - något som gör skattningen säkrare och resultatet mer tillförlitligt.

Enligt vilka kriterier korrigerar man på på bedömningsplats ? Och vem bestämmer att det ska korrigeras ? Vad gör den personen mer kunnig än domarna på aktuell plats ?

Hur korrigerar på man på kön ? På ålder ?

jag tror nog att den här biten är det mest obegripliga. TYp att om inte resultaten är som vi förväntat oss så gör vi om resultaten till de förväntade. Det är inte vad jag anser tillförlitligt
 
Sv: Lite om BLUP-index

Man korrigerar bort domareffekten med komplicerade statistiska modeller för att det inte ska bli någon skillnad på hästar som bedömts på olika platser. Det är alltså ingen fysisk person som sitter och petar i resultaten utan snarare en dator som försöker jämna ut skillnaderna för ett rättvisare resultat.

"BLUP-metoden tar hänsyn till subjektiva skillnader i bedömning och tävling…

Eftersom resultaten från unghästbedömningar är subjektiva jämförs alltid varje hästs resultat med medeltalet för övriga hästar som bedömts vid samma tillfälle. För värdering av tävlingsresultaten jämförs alltid hästarna inom födelseårgång. Samtidigt beaktas den genetiska nivån på bedömda eller tävlande hästar genom utnyttjande av all härstamningsinformation om aktuella hästar."


Nyckeln till BLUP är härstamningsinformation, och om man jämför med lantbruksdjuren så tror jag inte att någon i den sektorn skulle ifrågasätta BLUP då det är mycket effektivt ;)

"Problemet" med hästar är att vi importerar mycket sperma (och även ston) som därför inte har officiella svenska BLUP-värden och jämförelser mellan populationer är idag inte möjligt. Att aveln dessutom sker på hobbynivå gör att uppfödareffekten inte kan korrigeras i SWB.

Allt prat om korrigeringar och så vidare som jag här gjort handlar inte om att en häst som hoppar en 8a på treårs får en 7a i BLUP, utan för att få någonsomhelst nytta av det hela måste vi se i ett större perspektiv, t.ex. korrigering för domareffekt kan gå ut på att en domare ofta dömer upp/ner en viss hingst avkommor. Avkommorna som bedöms av domare A får ett högre värde än domare B som endast beror på domare och inte hästens prestation.
 
Sv: Lite om BLUP-index

Avkommorna som bedöms av domare A får ett högre värde än domare B som endast beror på domare och inte hästens prestation.

Men hur kan datorn veta det ?
Är datorn kunnigare än domarna ?

Det är här jag tycker det är litegrann att : Om resultatet inte blir det förväntade så friseras siffrorna i blup så att de blir som de är förväntade.

För hingstarna spelar det naturligtvis mindre roll eftersom de ändå har chansen att få så många fler bedömda än stona. Men för det enskilda stoet spelar det ju jättestor roll. Särskilt nu när blup ges sån enorm betydelse när det gäller avelsklassificering.
 
Sv: Lite om BLUP-index

och jag kan inte på något sätt förstå hur det går till när ett Elitpremierat sto har illröda staplar.
Jag menar, är hon elitpremierad så lär hon ha tillräckligt många avkommor för att ha en säker bedömning. Frågan är ju bara hur det går till när det beräknade avelsvärdet är urdåligt samtidigt som hon bevisligen spottar ur sig avkomma efter avkomma som är hur matnyttig som helst...

Här är indexprofilen på ett sånt sto:
nettanblup.gif

Och märk väl, det är i hoppning avkommorna (och barnbarn) har sina huvudsakliga resultat...

(hon har fler avkommor med resultat nu, kopian är några år gammal men indexet ser likadant ut nu som då)
 
Sv: Lite om BLUP-index

Hrm alltså det här med statistiska modeller såsom BLUP bygger på är helt enkelt skitsvårt att förklara.
Däremot är det större sannolikhet att en häst har en dålig dag under 3-års än att BLUP korrigerar fel, korrigeringarna är inte tillräckligt stora för att avgöra något.

Ett sätt att få säkrare bedömning av ett sto är att ha en häst som är visad som ung, har tävlingsresultat samt bedömda avkommor. Felmarginalerna blir då väldigt små. Ett ickebedömt sto utan tävlingsresultat och med en bedömd avkomma ger ju inte jättebra förutsättningar.

Dock måste vi komma ihåg att släktskap är inräknat, och att ett BLUP-värde kan höjas (eller sänkas) genom bra släktingar. BLUP mäter liksom den genetiska kapaciteten, och om släktingar är bra blir man själv bra, eftersom man delar gener.

Shit vad luddigt det här är, haha
 
Sv: Lite om BLUP-index

korrigeringarna är inte tillräckligt stora för att avgöra något.

Om korringeringarna inte är tillräckligt stora för att avgöra något undrar jag varför de öht finns ?

Ett sätt att få säkrare bedömning av ett sto är att ha en häst som är visad som ung, har tävlingsresultat samt bedömda avkommor.
Mitt sto som är bedömt, tävlat och har en bedömd avkomma sänkte ändå sin blup när avkomman hoppade full pott. Jag tycker det är oerhört märkligt.

Självklart förstår jag att obedömda ston som inte har tävlat har en osäkrare värde.

Dock måste vi komma ihåg att släktskap är inräknat, och att ett BLUP-värde kan höjas (eller sänkas) genom bra släktingar. BLUP mäter liksom den genetiska kapaciteten, och om släktingar är bra blir man själv bra, eftersom man delar gener.

Så den här släkten med den fantastiska stoet Princess Fair som alltså har tre avkommor som tävlat OS och ett barnbarn som dessutom tagit medalj i OS har röda staplar just för att inga släktingar har presterat....och hennes dotter La Fair som tävlat OS har ju också illröda staplar, hennes släktingar har uppenbarligen inte heller presterat enligt blup. Eller är det nu vi ska konstatera att fullblod ligger för nära och staplarna blir röda därför ? Och att fullbloden helt enkelt inte har tillfört hbl aveln något ?
 
Sv: Lite om BLUP-index

Har en fråga vad räknas blup i hopp

Mitt stos första avkomma fick 150 i hopp. Vad är det räknat på?
 
Sv: Lite om BLUP-index

Jag skulle gissa på stammen i första hand om den inte är visad.
Sen ändras blup vartefter, ju längre tiden går desto mer sjunker det i regel och det är här det bli skevt tycker jag.
 
Sv: Lite om BLUP-index

I BLUP ingår bara resultat i hoppning och dressyr (än så länge).

"Varför har äldre hästar ofta låga index?

Detta är naturligt eftersom aveln leder till att hästarna blir bättre för varje generation. Hade förra generationens hästar varit likvärdiga med dagens generation vore avelsarbetet misslyckat. Hästarna kan jämföras inom sin årgång för att man ska få en uppfattning om hur bra hästen är i förhållande till hästar i samma ålder. Detta kan göras i figuren där den genetiska trenden presenteras (länk till genetiska trender). Ett äldre sto som lämnat bra avkommor kanske var helt överlägsen andra ston i hennes åldersgrupp och var väldigt värdefull i avel trots att detta inte syns i hennes nuvarande index!
"

Från http://www.blup.se/sv-SE/pages/faq

Korrigeringarna görs för att få ett rättvisare resultat och för att domareffekten inte ska påverka slutresultatet. Men nu är vi inne på ganska avancerad statistik och försöksmodellsplanering så jag kanske ska låta bli den biten :)
 
Sv: Lite om BLUP-index

Ok, nu lever inte den avkomman längre blev bara 1 1/2 så han aldrig vissas eller tävlas

Mitt stos blup har blivit högre med åren ( ej visad ) men tävlad
 
Senast ändrad:
Sv: Lite om BLUP-index

Sen är det ju lite så att om några framgångsrika hästar är släkt med varandra så tenderar ju de att hjälpa till att höja varandras blup. Så till sist är det bara några få närbesläktade högbluppare kvar medan allt annat är skräp - om man ska tro på de statistiska modellerna.
Turligt nog är vi många som inte gör det, utan som begriper att det är avkommornas resultat som spelar roll och inte vad det är för färg på staplarna i blupen.
 
Sv: Lite om BLUP-index

Miss Sixty: då funkade det ju för din häst!

ameo: grejen många tänker fel med BLUP är nog att inte inse att BLUP handlar om förväntad genetisk kapacitet. Milton hade aldrig blivit så bra genom att gå i en hage och inte tränas, även om han hade den genetiska kapaciteten för det. Det är endast förväntad genetisk kapacitet man kan räkna ut, inte hur framgångsrik hästen kommer bli eftersom miljön spelar en stor roll och inte bara arv.

Detta är en av anledningarna till att BLUP fungerar bättre på lantbruksdjur, deras miljö skiljer sig inte lika mycket, och att egenskaperna (mjölkavkastning och vikt) är lättare att mäta än hästars prestationer.
Genom att bedöma hästarna vid treårs ålder minskar miljöfaktorerna eftersom hästarna inte är lika mycket tränade, men sedan ökar det hela tiden med hästens träning och utveckling.
 
Sv: Lite om BLUP-index

Om man nu ser till treårstest och kvalitén, vad krävs för att höja, lämna opåverkat samt sänka blup?

Förenklat, ger diplom +, klass I 0 samt klass II samt lägre -?
 
Sv: Lite om BLUP-index

Det kan det ju inte göra iom med avkomman till min som fick diplom men mamman sänktes
 
Sv: Lite om BLUP-index

Jag kan inte förstå hur hennes blup kunde sänkas???

För rent logiskt borde väl ett diplom ge en positiv effekt på stoets blup?

Eller sjönk hennes övriga släktingars blup väldigt mkt och hon bara fick en liten sänkning tack vare diplomet?
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag är så nyfiken på hur ni resonerar när ni väljer, för det finns ju så väldigt många hingstar att välja på! Nu förutsätter vi att...
Svar
4
· Visningar
1 685
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 480
Senast: Guld
·
Distans Nu är det inte jag som håller i detta projekt utan användaren a_schuber. Dock får jag lov att lägga in inägget igen då jag lyckades...
Svar
8
· Visningar
1 815
Senast: a_schuber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp