Lite om BLUP-index

Sv: Lite om BLUP-index

Andelen registrerade hästar som visats som unga eller tävlat uppgår de senaste åren till 47 % (Viklund 2013, personligt meddelande).

Andelen bedömda unghästar varierar stort mellan olika varmblodspopulationer i Europa. Nederländerna har ett deltagande på cirka 28 %, Tyskland 13 %, Sverige 43 % och Irland 10 % (Thorén Hellsten et al. 2006). Inkluderandet av unghästbedömningar i avelsvärderingen hjälper till att reducera effekten av förselektion av hästar för tävling (Viklund et al., 2005).


Då alla hästar inte avlas i enlighet med avelsmålen ” En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt.” (ASVH, 2013a). är det enligt mig en hög andel hästar som visas som unga.
 
Sv: Lite om BLUP-index

Andelen registrerade hästar som visats som unga eller tävlat uppgår de senaste åren till 47 % (Viklund 2013, personligt meddelande).
.

Färre än jag trodde då, och av dom tävlande undrar jag hur många som utan problem skulle kunna gå högre men där intresset eller pengarna inte finns hos ryttaren/ägaren.

Så även om vi ligger högre än övriga europa så är det lågt är ju inte ens hälften.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag är så nyfiken på hur ni resonerar när ni väljer, för det finns ju så väldigt många hingstar att välja på! Nu förutsätter vi att...
Svar
4
· Visningar
1 685
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 480
Senast: Guld
·
Distans Nu är det inte jag som håller i detta projekt utan användaren a_schuber. Dock får jag lov att lägga in inägget igen då jag lyckades...
Svar
8
· Visningar
1 815
Senast: a_schuber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp