Bukefalos 28 år!

Liten lathund

Sv: Liten lathund

Men jag har ju inte påstått att du är rasist. Inte en enda gång i den här tråden har jag skrivit det. Jag vet inte om det är läsförståelsen som brister eller om du bara låtsas att inte förstå. Återigen svarar du inte direkt på vad jag skriver utan hugger kors och tvärs. Och nej, martha lilla, jag kommer varken be om ursäkt eller sitta och söka igenom 42152 inlägg.

Detta kan mycket väl vara den mest absurda diskussionen jag nånsin haft med någon här.


men varför tjatar du hela tiden när du ändå inte anser mig vara rasist ??? då är väl allt lugnt o gott då :D

eftersom du inte verkar veta vad du skriver eller vad du tycker så lämnar jag denna diskussionen...du kan anklaga mig för saker, men du kan inte stå för det eller bevisa det ....det är sjukt.
 
Sv: Liten lathund

martha, det är du som hysteriskt har huggit åt alla håll i den här tråden. inte jag. jag har inte anklagat dig för nåt, annat än att genom åren klagat en massa på invandrare i olika trådar. givetvis kan jag inte gräva fram alla de trådarna i och med att de RADERAS.

Men, nu ger jag mig. Du påstår liksom saker som om du vore paranoid, det går inte att resonera med dig alls. Ärligt talat tror jag inte du läser vad jag skriver, du har nog bara standardsvar som består av alldeles för många punkter och frågetecken som du klistrar in.
 
Sv: Liten lathund

martha, det är du som hysteriskt har huggit åt alla håll i den här tråden. inte jag. jag har inte anklagat dig för nåt, annat än att genom åren klagat en massa på invandrare i olika trådar. givetvis kan jag inte gräva fram alla de trådarna i och med att de RADERAS.

Men, nu ger jag mig. Du påstår liksom saker som om du vore paranoid, det går inte att resonera med dig alls. Ärligt talat tror jag inte du läser vad jag skriver, du har nog bara standardsvar som består av alldeles för många punkter och frågetecken som du klistrar in.

Ja ge dig ......
;)
 
Sv: Liten lathund

Alltså när man talar om invandring är det svårt att inte tala om det "generellt", det blir svårt att inte tala om invandrare som en grupp. Självklart finns det olika typer av invandrare. Men ska man behöva dra upp varje typ av invandrare varje gång man skriver något om invandring så måste man skriva en hel uppsats. Det är ju olika anledning för varje individ som invandrar, kanske är det för att man vill göra något nytt, kanske är det för att man blivit kär och vill flytta till sin partner, kanske är det för utbildning, eller jobb.

Eller så flyr man pga. sin sexuella läggning, krig eller vad det nu än skulle vara.

Men det är lättare att säga invandrare som en gupp och flyktingar som en grupp. Än att säga flyktingar som flyr pga. sin sexuellalägning eller säga invandrare som invandra för att de hittat en partner i annat land.

Lite flummigt av en bakis notlikei.

Men jag vet att när jag pratar om invandring, så säger jag bara invandrare. Eller flyktingar. Även om jag inte på något vis vill mena att alla som invandrar skulle vara samma typ av person och ha samma åsikter som alla andra som invandrar. Självklart är det inte en homogen grupp.

När någon kallar mig skåning så skulle jag kunna ta illa upp, för om man nu ska övertolka allt, så menar ju personen som sade så till mig, att jag är precis som alla andra som är födda i Skåne, vilket självklart inte är fallet. MEN om jag skulle vilja så kan jag ju ta det som om personen tycker jag är en rasistisk bonde som ha ful dialekt.... :p
 
Sv: Liten lathund

Fast grejen är den att det funkar bara i vissa sammanhang. När man pratar om att det är svårt för invandrare och därför blir de hatiska och att de gärna får lämna sin pissiga kvinnosyn hemma så blir det VÄLDIGT galet.

Generellt (;)) skulle jag nog säga att folk mest generaliserar negativt, än positivt. Annars skulle vi inte diskriminering. Och det blir givetvis problem.

Att alla människor som kommer från nåt annat land än Sverige skulle vara på exakt samma sätt och därför väldigt tacksamt skulle kunna generaliseras om tycker jag faller på sin egen orimlighet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Liten lathund

KL

Idag så blev jag än en gång uppretad över en rasistisk status på fejjan...och var tvungen att kommentera och minsann om inte den obligatoriska - vi måste ta han om våra egna först (krääääk) . Jo, javisst, och titta på medan folk dör i Syrien av kemiska vapen. Usch äckel och kräk. Ja och så förstås den andra obligatoriska att det är bättre att hjälpa på plats, som om det inte sker. Idioter !

Alldles strax därefter så ringde en kille från Rädda Barnen för att tacka för mitt månatliga bidrag och för att informera. Han berättade hur många barn som finns i flyktinglägren i de angränsande länderna och hur många barn som är på flykt inne i själva Syrien. Och jag utökade mitt månatliga bidrag.
 
Sv: Liten lathund

heder till dig!

Martha, du gör tyvärr exakt det som beskrivs i grundinlägget.
"jag har inget emot invandrare men jag vill inte ha kvinnoförtryck".
Som att invandrare = kvinnoförtryck?
eller varför nämner du annars det? och särskilt som det enda du nämner.
varför inte skriva "jag har inget emot invandrare, fasiken vad gott de luktar."

förstår du skillnaden?
det gamla tradiga argumentet kvinnosyn nämns alltid så fort "invandrare" nämns.
 
Sv: Liten lathund

heder till dig!

Martha, du gör tyvärr exakt det som beskrivs i grundinlägget.
"jag har inget emot invandrare men jag vill inte ha kvinnoförtryck".
Som att invandrare = kvinnoförtryck?
eller varför nämner du annars det? och särskilt som det enda du nämner.
varför inte skriva "jag har inget emot invandrare, fasiken vad gott de luktar."

förstår du skillnaden?
det gamla tradiga argumentet kvinnosyn nämns alltid så fort "invandrare" nämns.

jamen du...då är jag rasist i allafall när jag tänker efter...för så kan ju inte en normal människa tänka. ;)
 
Sv: Liten lathund

NU kom några andra rasister till den där människans försvar.

I tur och ordning:
1. vi tar emot de allra flesta av Syriens flyktingar (ojsan, räknas inte de ca 2 MILJONER som är på flykt i angränsande länder ?) eller de som är på flykt inne i Syrien också ca 2 milijoner
2. de får allt som en vanlig enkelt svensk inte får. Jaha som vadå ? Försöka skydda sig mot kemisk krigföring ? Traumatiska upplevelser ? Eller vad ?
3. Vi bryr oss inte om några andra så varför ska de syrier som finns i sverige få permanent uppehållstillstånd det är ju ingen skillnad, Jaha, och var mer förs ett krig mer kemiska vapen ?
4. Och så då fattigpensionärerna, ja dem är det ju så fruktansvärt synd om.

Hjälp !
 
Sv: Liten lathund

för flyktingar menar jag ( förtydligande)

ja fram till början av 1990 fungerade det bra.
Då fick vi in en hel del kosovoalbaner som inte lyckats så bra med integreringen,
beroende på just det jag sa. folk som varken kunde läsa eller skriva kom in och de har naturligtvis extremt svårt att bli produktiva i vårt högteknologiska samhälle.

Och det verkar vara genomgående..att ju bättre utbildning man har och ju yngre man är ju bättre möjligheter har man att lyckas
 
Sv: Liten lathund

Är dom inte det då ? Invandrare är väl invandrare oavsett ..jag tex kom till sverige när jag var 2 år 1963 ..jag är invandrare fortfarande fast jag är svensk.

Sen beror det väl lite på VAD man ska ta med sig ...t ex kvinnoförtryck är väl knappast nåt att vara stolt över , sen om man äter orm , eller kalles kaviar har väl knappast nån större betydelse

Din kille är väl ingen flykting vad jag kan förstå som knuffas in på nån förläggning långt ut i skogen med massa andra flyktingar ?

invandrare är betydligt fler än du anar.
De flesta toppar inom näringslivet ex. de har varit skrivna utomlands och invandrar tillbaka till sverige, samma sak gäller de av oss som varit skrivna utomlands pga arbete.
 
Sv: Liten lathund

NU kom några andra rasister till den där människans försvar.

I tur och ordning:
1. vi tar emot de allra flesta av Syriens flyktingar (ojsan, räknas inte de ca 2 MILJONER som är på flykt i angränsande länder ?) eller de som är på flykt inne i Syrien också ca 2 milijoner
2. de får allt som en vanlig enkelt svensk inte får. Jaha som vadå ? Försöka skydda sig mot kemisk krigföring ? Traumatiska upplevelser ? Eller vad ?
3. Vi bryr oss inte om några andra så varför ska de syrier som finns i sverige få permanent uppehållstillstånd det är ju ingen skillnad, Jaha, och var mer förs ett krig mer kemiska vapen ?
4. Och så då fattigpensionärerna, ja dem är det ju så fruktansvärt synd om.

Hjälp !

när det gäller problematiken Syrien....så skulle jag tro att de pengar som krävs för att klä, föda o härbärgera 8000 i Sverige räcker för att ge 80000 drägliga förhållanden i i jordanska flyktingläger. då blir frågan onekligen, vad är mest kostnadseffektivt, i humanitetens tjänst
 
Sv: Liten lathund

*kl*

I min ungdom så levde jag i 7 år ihop med en man från Mellanöstern. Under den tiden träffade jag på en väldigt stor del andra kvinnor och män från Mellanöstern (självklart inte alla). Men en av anledningarna till att det tog slut var just pga den kulturens kvinnosyn. Då när jag var yngre så stod jag ut med det. Nu när jag är äldre och visare (nåja) så hade jag inte stått ut en vecka.

Så min fördom är tyvärr att människor från Mellanöstern (både kvinnor och män) generellt har en kvinnosyn som jag inte tycker om. Jag ser även den kvinnosynen hos barn till människor från Mellanöstern. Detta trots att barnen är födda här.

Detta är en fördom som jag utgår från. Dvs att människor från Mellanöstern har en för mig kvinnosyn som jag inte sympatiserar med. Jag får den också bekräftad då och då. Däremot kan ju en individ från Mellanöstern ha en annan kvinnosyn men då får denna person först övertyga mig om det. Men då gäller det endast den individen. Som folkgrupp har de fortfarande en kvinnosyn som jag inte gillar.
 
Sv: Liten lathund

Däremot kan ju en individ från Mellanöstern ha en annan kvinnosyn men då får denna person först övertyga mig om det.
Vore jag från Mellanöstern kan jag säga att jag så fan heller hade gått runt och övertygat alla om att jag var en schysst människa.

Precis det där som du säger hör jag från så många - att de är så lessa på att bli dömda på förhand, att tvingas övertyga och bevisa folk om att de faktiskt är fina och schyssta och bra.

En kille jag känner blev uppmanad att visa mer tydligt att han inte sympatiserade med självmordsbombaren i Stockholm, bara för att de bägge var kurder från Irak. Han blev asförbannad, han är en bra och schysst och normalt funtad människa -varför skulle han INTE ha nåt emot att folk försöker döda människor på Drottninggatan i Stockholm?? Det är så förolämpande och värdelöst och jävla elakt att hålla på att döma folk sådär.

Som feminist kan jag dessutom säga att få män i hela världen har en kvinnosyn jag känner är okej. Men inte tycker jag att de har nån skyldighet att bevisa nåt för mig, verkligen inte.
 
Sv: Liten lathund

Lustigt, ditt inlägg fick mig att tänka på en diskussion jag hade på jobbet för några år sen. Då handlade det om kvinnor och teknik, och hur usla vi är på det, och alla han träffat hade visat sig vara värdelösa. Men nu hade han och jag jobbat ihop några månader och han sa att han hade antagit att jag var värdelös (well, det hade varit uppenbart), men att jag nu hade "bevisat mig". Så nu var jag ok.
Alltså, varför ska jag behöva bevisa mig hela tiden?! Varför kan jag inte få börja på en neutral nivå, som männen gör? Nej, jag måste BEVISA att jag kan. Det gör mig arg.

Jag kan tänka mig att det är likadant med ditt resonemang om "de från mellanöstern". Fy vad jobbigt det måste vara för dem att ständigt bevisa att de är snälla och trevliga, att de har en sund kvinnosyn, att de inte hedersmördar sina barn, att de inte stjäl, att de inte är lata och utnyttjar systemet...

Jag är absolut inte fördomsfri, men jag vet att det är så och jag jobbar på det, och ifrågasätter mina egna reaktioner.
 
Sv: Liten lathund

*kl*

I min ungdom så levde jag i 7 år ihop med en man från Mellanöstern. Under den tiden träffade jag på en väldigt stor del andra kvinnor och män från Mellanöstern (självklart inte alla). Men en av anledningarna till att det tog slut var just pga den kulturens kvinnosyn. Då när jag var yngre så stod jag ut med det. Nu när jag är äldre och visare (nåja) så hade jag inte stått ut en vecka.

Så min fördom är tyvärr att människor från Mellanöstern (både kvinnor och män) generellt har en kvinnosyn som jag inte tycker om. Jag ser även den kvinnosynen hos barn till människor från Mellanöstern. Detta trots att barnen är födda här.

Detta är en fördom som jag utgår från. Dvs att människor från Mellanöstern har en för mig kvinnosyn som jag inte sympatiserar med. Jag får den också bekräftad då och då. Däremot kan ju en individ från Mellanöstern ha en annan kvinnosyn men då får denna person först övertyga mig om det. Men då gäller det endast den individen. Som folkgrupp har de fortfarande en kvinnosyn som jag inte gillar.

Det är ju en kulturell o traditionell inställning som vi hade i Sverige för ngt hundratal år sedan.

det är en av de saker som jag anser krävs av den som kommer hit, att man anpassar sig till, de svenska vill säga.

religion,matkultur ska man naturligtvis behålla.

Du har andra saker som de har med sig som vi borde anmana, ex respekten för de äldre i samhället.
 
Sv: Liten lathund

NU kom några andra rasister till den där människans försvar.


2. de får allt som en vanlig enkelt svensk inte får. Jaha som vadå ? Försöka skydda sig mot kemisk krigföring ? Traumatiska upplevelser ? Eller vad ?


Hjälp !

Suck. Aldrig går det att få fram bevis på att flyktingar/invandrare särbehandlas. Folk bara '"vet".
Varför är det en så spridd konspirationsteori att icke-svenskar behandlas bättre och får bättre ekonomiska förutsättnignar än svenska medborgare? Var finns logiken?
 
Sv: Liten lathund

Att det inte finns några jobb är för övrigt en sanning med modifikation. Sverige skriker efter ingenjörer men ändå anställer vi inte (utomeuropeiska) invandrare med ingenjörsexamen.

"Vi"?

På mitt jobb (ett av Sveriges största företag) finns ingenjörer av alla nationaliteter. Bara på min avdelning finns anställda från Iran, Bangladesh, Indien, Kina, USA, Eritrea mm mm
 
Sv: Liten lathund

Varför är det en så spridd konspirationsteori att icke-svenskar behandlas bättre och får bättre ekonomiska förutsättnignar än svenska medborgare? Var finns logiken?
Jag tror att det är många som känner sig åsidosatta. Det är speciellt när svenskar som haft försörjningsstöd kommer med egna erfarenheter som jag reagerar på att det faktiskt verkar orättvist.

Jag har en kollega som ofta pratar om sådana här saker, då hon själv fått försörjningsstöd ett tag då hennes barn var små och hon var själv med dem. Hon sa att hon fick kämpa för varenda liten grej. En gång ville hon låna lite pengar extra för att kunna köpa en ny cykel till sin son som skulle ut och cykla med skolan. Hon tänkte köpa en begagnad cykel för några hundralappar. Soc sa blankt nej oavsett hur mycket hon försökte.

Till samma skolutflykt fick de nyanlända grannarna som bodde i trappen bredvid sprillans nya cyklar som de hämtade ut hos en lokal cykelhandlare. Visst, det kom inte ur samma kassa då de var asylsökande, men det kom ändå från skattepengar och från staten så man tycker att det borde samköras och samarbetas.

Tyvärr har jag hört massor av liknande historier av människor som varit med om det själv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp