Bukefalos 28 år!

Liten lathund

Sv: Liten lathund

Fast varför ska jag göra skillnad på folk så? Hur gör det nåt bättre? Jag förstår verkligen inte.

Jag struntar i hur svenskar som utvandrar beter sig. Ärligt talat. Och jag har inget behov av att sitta och bli arg över om nån flyttar hit och beter sig si eller så. Det finns liksom inte i min värld. Jag kan prata om samhälleliga fenomen och mekanismer och problem men vinner ingenting på att ens engagera mig i en tråd som handlar om att hitta fel på invandrare.

Och du, du har ingen aning om hur stora uppoffringar folk gör eller hur mycket de tvingas anpassa sig när de kommer hit. Mina vänner som vill hem tvingas givetvis anpassa sig, varenda dag, trots att de hellre skulle vara någon helt annanstans.

Så - feel free to vidare engagera dig i den här tråden själv, men jag hoppar ur. Det ger mig noll och inget att sitta och läsa gnäll över att "invandrare gör si och så och de borde minsann...".

Om man skall jämföra något så måste man väl ändå jämföra liknande saker.

Nej just det. Jag som är invandrare själv har ju ingen aning om vad som krävs. Jag antar att du också har behövt hjälpa dina föräldrar med att översätta information från myndigheter och fylla i blanketter när du var 8 år?

Du har vänner som lever i det. Jag har levt och lever i det själv.
Just för att jag vet hur mycket det krävs så blir jag provocerad av folk som inte ens försöker göra det minsta nödvändiga som tex försöka lära sig språket.
 
Sv: Liten lathund

Men du...generellt betyder ju totalt sett, det innebär ju givetvis att majoriteten av svenska företag är dåliga på att anställa utomeuropeisk arbetskraft, men det finns undantag

OK, jag drar det igen. På MIN arbetsplats (ett av Sveriges största företag) anställs ingenjörer oavsett nationalitet, man vill ha rätt kompetens på rätt plats.

Tycker du att jag i ovanstående har sagt att ALLA företag i Sverige anställer icke europeiska personer? Eller ens att majoriteten av Sveriges alla företag skulle göra det?

Igen, jag reagerar på när N påstår att "vi anställer inte utomeuropeiska ingenjörer", vilket jag tolkar som att inget företag gör det. Det ENDA jag ville påvisa var hur vi gör hos oss, som motvikt till N's kategoriska påstående.
 
Sv: Liten lathund

Niphrendils poäng är att även om din arbetsplats enbart skulle anställa ingenjörer som till 100% är har utomeuropeisk bakgrund så är vi i Sverige dåliga på att ta tillvara på den invandrade kompetens som finns i Sverige i dag. Ett gott exempel vederlägger ju inte den statistik som finns.

Se svaret till Miss.

N skrev att "vi anställer inte utomeuropeisk arbetskraft", och förtydligade med "vi, som i Sverige". Jag tolkar det som att N anser att inget svenskt företag anställer utländska personer utanför Europa. Och ville bara tala om hur vi gör hos oss, som motvikt. Detta var uppenbarligen mycket dumt av mig.

Jag kan inte låta bli att fundera över hur flera personer här kan dra sådana växlar på att någon påstår att något bra görs i Sverige också. Ingen enda av er har varit intresserade av varför inte fler utländska personer anställs, varför det är svårare inom vissa områden, hur fungerar det med de skillnader som finns på hur vi jobbar i Sverige mot t.ex. hur en person från Bangladesh upplever det när h*n kommer hit. Jag hade kunnat berätta en hel del...
 
Sv: Liten lathund

Jag kan inte låta bli att fundera över hur flera personer här kan dra sådana växlar på att någon påstår att något bra görs i Sverige också. Ingen enda av er har varit intresserade av varför inte fler utländska personer anställs, varför det är svårare inom vissa områden, hur fungerar det med de skillnader som finns på hur vi jobbar i Sverige mot t.ex. hur en person från Bangladesh upplever det när h*n kommer hit. Jag hade kunnat berätta en hel del...

Men käre tid, du har ägnat inlägg efter inlägg efter inlägg till att hacka på formuleringar. Varför berättar du inte det du vill berätta istället? Här finns uppenbarligen någon eller fler som behöver upplysas. Du bromsas av en formulering, invandrare bromsas av sitt ursprung. Varför lär sig aldrig människor undrar jag.
 
Sv: Liten lathund

Igen, jag reagerar på när N påstår att "vi anställer inte utomeuropeiska ingenjörer", vilket jag tolkar som att inget företag gör det. Det ENDA jag ville påvisa var hur vi gör hos oss, som motvikt till N's kategoriska påstående.

Okej, din tolkning är den.
Jag tycker att Niphredil har gjort ganska tydligt att hennes (?) avsikt med "Vi" är den generella massan, alltså en majoritet och inte alla.
Det gör att du kan tolka det hur du vill, det har absolut ingenting att göra med poängen Niphredil gör.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp