Bukefalos 28 år!

Liten lathund

Sv: Liten lathund

Nej, alla gör inte det och det har jag heller inte påstått. Men de "stora" tar in kompetent arbetskraft oavsett nationalitet.

Man kan alltså inte uttrycka sig så kategoriskt som du gör heller då du påstår att "vi" inte anställer utomeuropeiska ingenjörer. Ditt påstående stämmer inte.
 
Sv: Liten lathund

Men det kan väl knappast vara någon nyhet för dig att svenska arbetsgivare är dåliga på att anställa invandrade akademiker? Jag har till och med hört ett taxibolag som använt det som gimmick i en radioreklam nyligen.
 
Sv: Liten lathund

Åh jesus...

Uppenbart räcker det inte till att de stora företagen gör det eftersom man i Sverige generellt är sämre på att anställa utländska akademier. Som Hermelin säger är ju detta rätt välkänt och torde inte vara en nyhet för någon.

Men absolut, kunde jag gå tillbaka och ändra mitt inlägg skulle jag absolut rätta till det så att inte någon topp, i nåt svenskt företag som faktiskt anställer utomeuropeiska invandrare, läser vad jag skrivit och känner sig förorättad.

Alltså: I Sverige är vi inte tillräckligt benägna att anställa invandrade ingenjörer varför arbetslösheten är dubbelt så hög inom denna gruppen jämfört med bland svenska ingenjörer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Liten lathund

Tyvärr har jag hört massor av liknande historier av människor som varit med om det själv.

Det är säkert jättevanligt. Det finns nog många som upplever att de själva är drabbade av en större orättvisa än andra människor trots att så inte är fallet. Rättvisa trots allt sällan mätbart i fysiska saker, som antalet cyklar.
 
Sv: Liten lathund

Åh jesus...

Uppenbart räcker det inte till att de stora företagen gör det eftersom man i Sverige generellt är sämre på att anställa utländska akademier. Som Hermelin säger är ju detta rätt välkänt och torde inte vara en nyhet för någon.

Men absolut, kunde jag gå tillbaka och ändra mitt inlägg skulle jag absolut rätta till det så att inte någon topp, i nåt svenskt företag som faktiskt anställer utomeuropeiska invandrare, läser vad jag skrivit och känner sig förorättad.

Alltså: I Sverige är vi inte tillräckligt benägna att anställa invandrade ingenjörer varför arbetslösheten är dubbelt så hög inom denna gruppen jämfört med bland svenska ingenjörer.

Jesus hit och jesus dit...

Jag undrar hur du kan få det till att jag skulle mena att vi generellt skulle vara jättebra inom alla företag på att anställa utländsk arbetskraft. Jag är inte tappad bakom en vagn, självfallet vet jag att många högutbildade invandrare har svårare att få jobb.
Det jag reagerade på var att du påstår att "vi" inte alls anställer utomeuropeiska ingenjörer i Sverige. För inom "mitt" företag, som ändå täcker en stor del av arbetskraften, finns avdelningar där den utländska andelen anställda tom överstiger den svenska delen. Inom vissa områden är det dock svårare att anställa t.ex. indier, eftersom kommunikationssvårigheter skulle utgöra livsfara.
Det är intressant med så många nationaliteter på en arbetsplats, faktiskt. Man lär sig mycket av varandra, men det löper inte alltid problemfritt.

Men jag lägger ned. Jag har en annan erfarenhet än du, men du har tydligen rätt.
 
Sv: Liten lathund

Men det du skriver i det här inlägget har du inte nämnt tidigare och således har jag inte kunnat bemöta det. Ändå påstår du att jag skulle ha (tro mig) ha "rätt" i frågan. Jag har överhuvudtaget inte nämnt skälen till att arbetslösheten ser ut som den gör, bara sagt att den finns! Om du läser exempelvis artikeln jag länkade till så kommer två olika parter med sin syn på arbetslösheten, något jag inte tagit ställning till alls.

Låter dock klokt att lägga ned, särskilt som du argumenterar emot mig innan jag ens uttryckt min åsikt.
 
Sv: Liten lathund

Men det kan väl knappast vara någon nyhet för dig att svenska arbetsgivare är dåliga på att anställa invandrade akademiker? Jag har till och med hört ett taxibolag som använt det som gimmick i en radioreklam nyligen.

Jag påpekade hur det går till på min arbetsplats. Hur kan du få det till att jag skulle påstå att vi generellt, inom ALLA företag, skulle vara skitbra på att anställa utländsk arbetskraft? Eller menar du att det är fel att bemöta ett påstående där det sägs att vi generellt inte alls anställer utomeuropeisk arbetskraft? I så fall ber jag om ursäkt och drar mig tillbaka till min mångkulturella arbetsplats.
 
Sv: Liten lathund

Sverige skriker efter ingenjörer men ändå anställer vi inte (utomeuropeiska) invandrare med ingenjörsexamen.

Är det ovanstående citerade du inte skulle ha påstått? För det är det jag reagerade på, trodde det framgick men har tydligen uttryckt mig luddigt. I annat fall hänger jag inte riktigt med i dina vändningar. Jag tycker nog att du bemötte mitt inlägg iom att du ansåg att jag påstått att vi visst generellt anställer utländska högutbildade. Medan jag enbart nämnde hur det går till på min (stora) arbetsplats som motvikt till att vi t.ex. inte alls skulle anställa männsikor från Kina, Indien, Sydafrika. Vilket jag tycker det citerade faktiskt antyder.
 
Senast ändrad:
Sv: Liten lathund

Jag svarade på detta:

Det jag reagerade på var att du påstår att "vi" inte alls anställer utomeuropeiska ingenjörer i Sverige. För inom "mitt" företag, som ändå täcker en stor del av arbetskraften, finns avdelningar där den utländska andelen anställda tom överstiger den svenska delen. Inom vissa områden är det dock svårare att anställa t.ex. indier, eftersom kommunikationssvårigheter skulle utgöra livsfara.
Det är intressant med så många nationaliteter på en arbetsplats, faktiskt. Man lär sig mycket av varandra, men det löper inte alltid problemfritt.
Men jag lägger ned. Jag har en annan erfarenhet än du, men du har tydligen rätt.

Men vet du, jag vill inte diskutera med dig. Det du citerade nu senast har jag redan korrigerat, orkar liksom inte göra det igen bara för att du inte orkar scrolla upp två inlägg.
 
Sv: Liten lathund

Jag påpekade hur det går till på min arbetsplats. Hur kan du få det till att jag skulle påstå att vi generellt, inom ALLA företag, skulle vara skitbra på att anställa utländsk arbetskraft? Eller menar du att det är fel att bemöta ett påstående där det sägs att vi generellt inte alls anställer utomeuropeisk arbetskraft? I så fall ber jag om ursäkt och drar mig tillbaka till min mångkulturella arbetsplats.

Men du...generellt betyder ju totalt sett, det innebär ju givetvis att majoriteten av svenska företag är dåliga på att anställa utomeuropeisk arbetskraft, men det finns undantag
 
Sv: Liten lathund

Är det ovanstående citerade du inte skulle ha påstått? För det är det jag reagerade på, trodde det framgick men har tydligen uttryckt mig luddigt. I annat fall hänger jag inte riktigt med i dina vändningar.

Niphrendils poäng är att även om din arbetsplats enbart skulle anställa ingenjörer som till 100% är har utomeuropeisk bakgrund så är vi i Sverige dåliga på att ta tillvara på den invandrade kompetens som finns i Sverige i dag. Ett gott exempel vederlägger ju inte den statistik som finns.
 
Sv: Liten lathund

martha, jag undrar lite när du uttrycker dig bl.a. såhär:

En del saker är inte ens fördomar, det finns massa saker jag tycker inte hör hemma i detta landet.

Sen beror det väl lite på VAD man ska ta med sig ...t ex kvinnoförtryck är väl knappast nåt att vara stolt över [...]

För att sedan bli fruktansvärt upprörd när det påstås att du generaliserar.

Vart har jag skrivit att ALLA invandrare har taskig kvinnosyn ???!!!!!
Att jag generaliserar ....t ex ....du hittar på en jävla massa måste jag säga ...

Menar du på allvar att du inte ser hur dina inlägg kan uppfattas som väldigt generaliserande och svartvita i synen på invandrare och invandring?
 
Sv: Liten lathund

Vore jag från Mellanöstern kan jag säga att jag så fan heller hade gått runt och övertygat alla om att jag var en schysst människa.

Precis det där som du säger hör jag från så många - att de är så lessa på att bli dömda på förhand, att tvingas övertyga och bevisa folk om att de faktiskt är fina och schyssta och bra.

En kille jag känner blev uppmanad att visa mer tydligt att han inte sympatiserade med självmordsbombaren i Stockholm, bara för att de bägge var kurder från Irak. Han blev asförbannad, han är en bra och schysst och normalt funtad människa -varför skulle han INTE ha nåt emot att folk försöker döda människor på Drottninggatan i Stockholm?? Det är så förolämpande och värdelöst och jävla elakt att hålla på att döma folk sådär.

Som feminist kan jag dessutom säga att få män i hela världen har en kvinnosyn jag känner är okej. Men inte tycker jag att de har nån skyldighet att bevisa nåt för mig, verkligen inte.

Men du missar ju hela grejen. Det är ingen som behöver gå in för att bevisa något medvetet. Så fungerar det inte. Det jag pratar om finns där obemärkligt och inget man kan ta på. Visst ibland kan det vara direkta saker som "Men inte kan en kvinna byta hjul på en bil?" (Detta har dock sagts av män från alla möjliga nationaliteter). Det är oftast invävt i kulturen och ganska subtilt. Det brukar märkas ganska omgående vilken inställning personen ifråga har.
 
Sv: Liten lathund

Lustigt, ditt inlägg fick mig att tänka på en diskussion jag hade på jobbet för några år sen. Då handlade det om kvinnor och teknik, och hur usla vi är på det, och alla han träffat hade visat sig vara värdelösa. Men nu hade han och jag jobbat ihop några månader och han sa att han hade antagit att jag var värdelös (well, det hade varit uppenbart), men att jag nu hade "bevisat mig". Så nu var jag ok.
Alltså, varför ska jag behöva bevisa mig hela tiden?! Varför kan jag inte få börja på en neutral nivå, som männen gör? Nej, jag måste BEVISA att jag kan. Det gör mig arg.

Jag kan tänka mig att det är likadant med ditt resonemang om "de från mellanöstern". Fy vad jobbigt det måste vara för dem att ständigt bevisa att de är snälla och trevliga, att de har en sund kvinnosyn, att de inte hedersmördar sina barn, att de inte stjäl, att de inte är lata och utnyttjar systemet...

Jag är absolut inte fördomsfri, men jag vet att det är så och jag jobbar på det, och ifrågasätter mina egna reaktioner.

Fast nu pratar du om helt andra saker som lata och utnyttjar systemet, hedersmord och liknande.

Jag pratar om de invävda strukturerna som finns i en kultur. Det är inget som går att bevisa eller inte. Det är som man är.

Detta sätt finns ju även bland svenska män men det är inte alls i den omfattningen.

Ja du du tycker det är jobbigt att "bevisa" att du kan en gång. Tänk då att behöva bevisa hela tiden att man faktiskt kan tänka själv och inte är något bihang till mannen. Att det faktiskt inte är så att mannen har sista ordet vare sig han har rätt eller inte utan bara för att han är man. Att dessutom de flesta kvinnor också tycker att det skall vara så och inte tycker det är minsta konstigt.
 
Sv: Liten lathund

Det är ju en kulturell o traditionell inställning som vi hade i Sverige för ngt hundratal år sedan.

det är en av de saker som jag anser krävs av den som kommer hit, att man anpassar sig till, de svenska vill säga.

religion,matkultur ska man naturligtvis behålla.

Du har andra saker som de har med sig som vi borde anmana, ex respekten för de äldre i samhället.

Ja absolut. Visst är det så.

Mina föräldrar är invandrare och jag är det också. Mina barn blir väl till hälften andra generationens invandrare (jag är gift med en svensk man).

Vad jag finner extremt provocerande hos vissa invandrare är inställningen att bara flyta med. Mina föräldrar ansträngde sig för att passa in i samhället. Efter att ha bokstaverat våra namn i 10 år så bytte vi till något mer internationellt.

Det är inte lätt att vara invandrare. Det kräver mycket jobb och ansträngning för att komma tillrätta i ett nytt land. Jag förstår inte riktigt folk som flyr till ett annat land och tror att man kan leva som man alltid gjort. Det är i sig en olöslig ekvation.

Min pappa har tex en kvinnosyn som jag inte gillar. Inte för att den är elak utan det är bara det att mannen är helt enkelt liiiiite bättre en kvinnan. Och barnen sköts bäst av en kvinna. Barnen behöver en kvinna. Vissa arbeten kan absolut inte en kvinna göra. Och mannen har sista ordet. Det är ofta det är bråk mellan mig och min pappa för till slut orkar jag inte lyssna på tramset och säger ifrån. Men jag har inte ärvt min pappas kvinnosyn och inte min bror heller.
 
Sv: Liten lathund

Vad jag finner extremt provocerande hos vissa invandrare är inställningen att bara flyta med.
Det ser man dock även hos svenskar. Vissa kämpar, andra flyter med.

Sen att det många gånger är SÅ mycket sämre utgångsläge för invandrare vilket gör att de får kämpa så mycket mer en svenskfödd, ja, det kan ju bidra till att vissa inte orkar kämpa på hela tiden.
 
Sv: Liten lathund

Det ser man dock även hos svenskar. Vissa kämpar, andra flyter med.

Sen att det många gånger är SÅ mycket sämre utgångsläge för invandrare vilket gör att de får kämpa så mycket mer en svenskfödd, ja, det kan ju bidra till att vissa inte orkar kämpa på hela tiden.

Fast nu pratar vi om invandrare och att flytta till ett annat land. Inget annat.

Jag själv är som sagt invandrare och mina föräldrar har fått kämpa hårt för att anpassa sig till det svenska samhället. Men de hade också en inställning som gick ut på att "Detta är vårt nya land. Vi flyttade hit för att det var dåligt i vårat gamla hemland. Inte skall vi släpa med det gamla dåliga hit".
 
Sv: Liten lathund

Jo men vad är poängen med att rada upp saker man inte gillar med invandrare om ingen får dra paralleller till hur svenskar exempelvis beter sig?

För övrigt kan olika människor fly eller flytta av olika skäl. Att dina föräldrar har en så okomplicerad syn är ju kanon. Jag känner dock många som faktiskt vill bo i sina hemländer, som tvingas bo här fastän de helst av allt vill vara hemma med sin familj.

Allt är inte svart eller vitt jämt. Trots det vill alltför många dra alla över en kam och förenkla så himla mycket.
 
Sv: Liten lathund

Jo men vad är poängen med att rada upp saker man inte gillar med invandrare om ingen får dra paralleller till hur svenskar exempelvis beter sig?

För övrigt kan olika människor fly eller flytta av olika skäl. Att dina föräldrar har en så okomplicerad syn är ju kanon. Jag känner dock många som faktiskt vill bo i sina hemländer, som tvingas bo här fastän de helst av allt vill vara hemma med sin familj.

Allt är inte svart eller vitt jämt. Trots det vill alltför många dra alla över en kam och förenkla så himla mycket.

Därför att svenskar redan bor här och behöver inte invandra hit. Dra likheter mellan svenskar som utvandrat till andra länder och hur de beter sig där. Svenskar som utvandrar klumpar också gärna ihop sig geografiskt i ett nytt land.
Det är precis lika dåligt för integrationen som när tex somalier gör det här.

Du missar ju hela poängen. Om man flyttar till ett annat land så kommer det att både krävas och innebära förändringar. Att tro att allt kan förbli som det var är korkat. Oberoende varför och hur länge man blir borta så krävs det anpassningar av individen där och just då under den tiden. Svårare än så är det inte faktiskt. Dvs även om man tvingas bo här fastän man allra helst vill vara hemma sin familj så kräver det att man just nu anpassar sig.
 
Sv: Liten lathund

Fast varför ska jag göra skillnad på folk så? Hur gör det nåt bättre? Jag förstår verkligen inte.

Jag struntar i hur svenskar som utvandrar beter sig. Ärligt talat. Och jag har inget behov av att sitta och bli arg över om nån flyttar hit och beter sig si eller så. Det finns liksom inte i min värld. Jag kan prata om samhälleliga fenomen och mekanismer och problem men vinner ingenting på att ens engagera mig i en tråd som handlar om att hitta fel på invandrare.

Och du, du har ingen aning om hur stora uppoffringar folk gör eller hur mycket de tvingas anpassa sig när de kommer hit. Mina vänner som vill hem tvingas givetvis anpassa sig, varenda dag, trots att de hellre skulle vara någon helt annanstans.

Så - feel free to vidare engagera dig i den här tråden själv, men jag hoppar ur. Det ger mig noll och inget att sitta och läsa gnäll över att "invandrare gör si och så och de borde minsann...".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp