Liten lathund

Sv: Liten lathund

Nr 1 skulle jag skriva så här:
Jag är inte rasist men jag erkänner att jag har en hel del fördomar.

ja så kanske jag skulle ha formulerat mig .....jag har fördomar om många saker o det står jag för..men jag är ingen obehaglig eller farlig människa för det .

i hur det går till i nio av tio fall att diskutera med rasister på nätet:

1. Rasisten kommer med ett påstående. Inte sällan innehållande orden "Jag är inte rasist ,men..."

2. Rasisten åker på mothugg

3. Rasisten länkar till avpixlat eller ännu värre sidor och säger att det visst är sant.

4. Rasisten överbevisas med fakta.

5. Då uppstår ett sk. jobbigt läge för rasisten och de kvinnofientliga kommentarerna börjar flöda och också ofta kommentaren " du lever i en bubbla, välkommen ut i Verkligheten".
Alltså, Verkligheten för de här personerna är deras trångsynta bubbla.

ligger mycket i det du säger, fast det där med att blunda för andras åsikter o fakta är vanligt i alla extrema läger, såväl höger som vänster.
Du själv har ju anklagat mig för att vara både det ena och det andra bara för att din argumentering inte räckt till så:D:D

Tja, när du skriver att du är lite rasist så ringer det ju en del varningsklockor.

Jag är mycket , men du är säkert helt fördomsfri..

jag har träffat nebraska åtm 3 ggr , och jag har svårt att tro hon tycker jag är en obehaglig människa eftersom vi var på krogen en gång , och jag hjälpte med stallplats andra gången

Är du rasist?

hm..egentligen en svår fråga.

Rasist = stoppa invandring
antirasist= öppna gränserna

rasist= kräva en likriktning i samhället
antirasist= kräva en mångfald i samhället.

jag vill ha en fri invandring under förutsättning att den som kommer finansierar sin vistelse med egna resurser eller arbete* oavsett om man kommer från danmark eller somalia

Asylinvandring ska ske enligt de regler som riksdag fastställt o ratificerat.

Anhöriginvandring? naturligtvis ..enligt självfinansieringsprincipen*.

Mångfald i samhället? Ja, så länge man följer de lagar vi har i landet.

Är jag rasist då i dina ögon?

Ska jag vara ärlig så måste man skylla precis allt på a/frimurarna b/ Cybermen d/inkvisitionen och d/Galileo.

:D

Jag är själv invandrare, på 60 talet skrek Sverige efter arbetskraft och min far flyttade hit efter att ha varit krigsbarn i småland då det begav sig ....min mamma kom efter med oss barn...FAST det fanns arbete o finnarna försörjde sig själva så blev det motsättningar ( mest för finnarna bara slogs med kniv o söp ;) )
Att vara invandrare från ett helt utomnordiskt land måste vara ännu svårare, samt att det INTE finns jobb...tro fan att invandrarna är frustrerade o hatiska ....Jag personligen tycker det är fel att ta emot så många utan att ha en plan för dom , att inte kunna integrera dom i det svenska samhället, att bunta ihop alla olika sorters invandrare/flyktingar på ett o samma ställe....tro fan att dom inte tar sig in i det svenska samhället..
helt otroligt att en del som är födda i detta landet och är i 15 årsåldern inte ens kan svenska språket ordentligt

Jag hade turen att i allafall gå i en skola med mest svenskar ( jag var två år när jag kom hit) men jag kan tänka mig att hamna i en skola med bara finnungar...och med mitt ( finska ;) ) temperament att hamna direkt i ett utanförskap.

Så jag om nån kan ju förstå invandrare, men det betyder heller inte att jag drar alla över en o samma kam, en del är rasister o svin själva, andra är kanonbra människor .... Ingen människa är fullkomlig

Jag är själv invandrare, på 60 talet skrek Sverige efter arbetskraft och min far flyttade hit efter att ha varit krigsbarn i småland då det begav sig ....min mamma kom efter med oss barn...FAST det fanns arbete o finnarna försörjde sig själva så blev det motsättningar ( mest för finnarna bara slogs med kniv o söp ;) )
Att vara invandrare från ett helt utomnordiskt land måste vara ännu svårare, samt att det INTE finns jobb...tro fan att invandrarna är frustrerade o hatiska ....Jag personligen tycker det är fel att ta emot så många utan att ha en plan för dom , att inte kunna integrera dom i det svenska samhället, att bunta ihop alla olika sorters invandrare/flyktingar på ett o samma ställe....tro fan att dom inte tar sig in i det svenska samhället..
helt otroligt att en del som är födda i detta landet och är i 15 årsåldern inte ens kan svenska språket ordentligt

Jag hade turen att i allafall gå i en skola med mest svenskar ( jag var två år när jag kom hit) men jag kan tänka mig att hamna i en skola med bara finnungar...och med mitt ( finska ;) ) temperament att hamna direkt i ett utanförskap.

Så jag om nån kan ju förstå invandrare, men det betyder heller inte att jag drar alla över en o samma kam, en del är rasister o svin själva, andra är kanonbra människor .... Ingen människa är fullkomlig

influenser utifrån utvecklar, samma sak gäller för umgänge med olika människor och olika åsikter.

från det påståendet till kravet att anpassa sig till rådande förhållanden är steget i mina ögon inte långt.

jag är ofta utomlands, då anpassar jag mig naturligtvis till det värdland jag befinner mig i.

det betyder inte att jag avstår från min egen identitet,
men det visar respekt för värdfolket.

ja så kanske jag skulle ha formulerat mig .....jag har fördomar om många saker o det står jag för..men jag är ingen obehaglig eller farlig människa för det .

Dessutom finns det en till intressant aspekt. Jag har inte bara fördomar om människor som inte ser svenska ut jag har även fördomar mot folk som har svenskt utseende.

Ta tex att jag har fördomar om de som håller på med en viss inriktning inom hästnäringen.

Likväl har jag fördomar om vissa folkslag.

Som grädde på moset så har jag fördomar om de som säger att de inte har några fördomar.

Vad är jag då? En superrasist? Eller en som erkänner att jag faktiskt är mänsklig och som har vissa spridda fördomar. Jag tycker också att man skall ta hand om sina närmaste men bara för det så ser jag inget problem med att även ta hand om andra som råkat illa ut oberoende vilket land folk kommer ifrån.

Jag må ha fördomar men jag är en människovän som inte vill någon något illa och som tycker att vi har en moralisk skyldighet att ta hand om de som är utsatta.

Jag tror att man måste definiera vad en rasist egentligen är. Sen är det nog inte så enkelt att antingen är man rasist eller inte. Det finns en massa gråzoner mellan rasist och icke rasist.

Jag frågar ju för att du några rader innan skriver just det.

..och jag frågade om du tycker att jag är obehaglig ?
Om du tycker att jag är rasistisk ( eftersom du skriver att man är rasist om man åker på mothugg, eller ....men....) så kanske jag är rasist i dina ögon

fö kan du läsa det sista jag skrev...

En del saker är inte ens fördomar, det finns massa saker jag tycker inte hör hemma i detta landet.

Jag tycker inte om "vi måste först ta hand om våra egna".

Däremot brukar jag säga att det är dumt att ta in en massa nytt folk när vi inte kan ta hand om de som vi redan har här, svenskar som invandrare. Jag tycker visst att vi ska ta in invandrare, men att bara bunta ihop dom på vissa ställen/områden gör ingen lycklig. Vi måste ta hand om dom på ett annat sätt.

Alla utomnordiska invandrare jag känner är civilingenjörer med högavlönade jobb (känner väl en tio stycken ungefär). De verkar inte ha några större problem med att integrera sig i det svenska samhället heller och jag har aldrig upplevt någon av dem som hatisk eller frustrerad. Så baserat på mina personliga erfarenheter känner jag inte igen mig alls i det du skriver måste jag säga.

det är i mina ögon stor skillnad på att säga att vi har problem med integration eller att säga vi har problem med invandrarna.

Alla har fördomar, men jag tycker man har en skyldighet att inse sina och också jobba mot dem. Om man låter dem styra "alla araber bombar torn, de vill jag inte ha hit" så är man helt fel ute.

jag skulle lägga till
7. när alla argument är slut kommer den slutliga
"ni är så jävla PK, egentligen tycker ni som mig allihopa"

Jag tycker inte om "vi måste först ta hand om våra egna".

Däremot brukar jag säga att det är dumt att ta in en massa nytt folk när vi inte kan ta hand om de som vi redan har här, svenskar som invandrare. Jag tycker visst att vi ska ta in invandrare, men att bara bunta ihop dom på vissa ställen/områden gör ingen lycklig. Vi måste ta hand om dom på ett annat sätt.

det må gälla de som söker asyl. men den som kommer och har sin försörjning ordnad ska naturligtvis få stanna.

Alla utomnordiska invandrare jag känner är civilingenjörer med högavlönade jobb (känner väl en tio stycken ungefär). De verkar inte ha några större problem med att integrera sig i det svenska samhället heller och jag har aldrig upplevt någon av dem som hatisk eller frustrerad. Så baserat på mina personliga erfarenheter känner jag inte igen mig alls i det du skriver måste jag säga.

Så du tycker integrationen funkar bra ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • WE-tråden
Tillbaka