Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En katt i hundkläder.
Jasså dom jag har sett har ju sett ut att väga uppåt 10 kg? Men jag kanske blandar ihop dom med någon liknande ras? Men är som så små är det ju klart intressantJo, min går i extra small klassen så definitivt en "liten" agilityhund![]()
![]()
.
I chihuahua storleken = x-small klassen så slår jag ett slag för pappisarna och heelers som ändå är trevliga hundar och har lite mer tryck än de flesta chihuahuor. Det är definitivt en fördel att inte ha en fjäderlätt hund så man slipper vänta en evighet på att gungan ska slå över.
De går i XS för att de är låga, men de är mycket riktigt ganska rejäla hundar, min hane väger 16 kg. Skulle inte räkna dem som minihundar. Helt otroligt härliga dock!Jasså dom jag har sett har ju sett ut att väga uppåt 10 kg? Men jag kanske blandar ihop dom med någon liknande ras? Men är som så små är det ju klart intressant![]()
Jasså dom jag har sett har ju sett ut att väga uppåt 10 kg? Men jag kanske blandar ihop dom med någon liknande ras? Men är som så små är det ju klart intressant![]()
Precis. Det är en mini jag vill haMinihundar för mig är hundar storlek typ chihuahua eller max 4 kg. Jättemånga förslag i tråden är ju vanliga småhundar som dvärgschnauzer, DSG, Schipperke och de räknas absolut inte till minihund/Toy-raser.
Jag har sett flera pigga och käcka småhundar på kurs/ tävling så som Chihuahua, Yorkshire/Biewer Terrier, liten papillon, Praszky, Russkiy Toy, Toypudel osv.
Bolonka och Malteser är små men de verkar ofta inte jätteintresserade av arbete.
dom ser söta och goa ut men absolut för stora för min smak. Jag vill ha en minihund för vardagen ska fungera enklast möjligt för min delDe går i XS för att de är låga, men de är mycket riktigt ganska rejäla hundar, min hane väger 16 kg. Skulle inte räkna dem som minihundar. Helt otroligt härliga dock!
Ja pudeln är fantastisk men det är det där att man aldrig vet vilken storlek dom blir som vuxnaJag har en dvärgpudel som passar precis in på din beskrivning.
Nu har min (tyvärr) vuxit sig lite för stor.
Nästa hund jag köper (om förhoppningsvis drygt 10 år) har jag precis samma önskemål som du.
Jag kommer då att titta på toypudel.
En toypudel är 24-28 cm i mankhöjd.
Pudelns största fördel (och största nackdel) är pälsen.
En pudel fäller ingenting, men man måste klippa de. Personligen tycker jag att pudelfrisyrerna är gräsliga.
Jag har noll intresse av pälsvård. Jag klipper nos och tassar varannan vecka och kroppen ca var fjärde vecka. Jag behöver aldrig borsta och kamma henne. Jag klipper henne ca 5 mm över hela kroppen.
Det går självklart att lämna in för klippning, men jag är lite för snål för det …
Det är inte svårt att lära sig klippa. Jag hade aldrig klippt hund innan jag köpte pudeln. Första gången såg hon ut som en skabbräv. Andra gången som en välvårdad skabbräv. Tredje gången fick jag nätt och jämt godkänt. Nu när jag klipper henne ser hon helt ok ut.
Pudlar är pigga, friska och glada hundar. Många är kräsna och svårt att få de att äta ordentligt.
Många gillar inte regn. Min som älskar att vara ute på långa promenader vill gå in direkt hon kissat om det regnar.
Kläder måste man ha vår, höst och vinter. Pudelpälsen är totalt värdelös mot kyla och väta.
Pudlar väljer ofta ut ”sin” människa. De följer med överallt. Självklart sover hon i sängen.
Otroligt enkel hund. Jag hade mycket liten hundvana när jag köpte pudeln, men allt har gått bra.
Hon är nu två år. Totalt okomplicerad och helt perfekt för mig … utom att hon blev ca 5 cm för hög.
Oftast ser man det när de är valpar.Ja pudeln är fantastisk men det är det där att man aldrig vet vilken storlek dom blir som vuxna![]()
Brukar minihundar ha några hälsoproblem i och med att dom är så små? Tänker att dom avlats rätt hårt ifrån ursprungsstorleken på en hund. Stora tunga raser har ju ofta problem för dom är stora.
Ja, benbrott, mycket dåliga tänder samt patellaluxation är det vanligaste. Plus att de kan ha svårt att hålla blodsockret om de blir sjuka.Brukar minihundar ha några hälsoproblem i och med att dom är så små? Tänker att dom avlats rätt hårt ifrån ursprungsstorleken på en hund. Stora tunga raser har ju ofta problem för dom är stora.
Storleksmässigt har minispanieln varit sig lik i 500 år eller mer. Om man ska tro oljemålningardBrukar minihundar ha några hälsoproblem i och med att dom är så små? Tänker att dom avlats rätt hårt ifrån ursprungsstorleken på en hund. Stora tunga raser har ju ofta problem för dom är stora.
Jag har en dvärgpudel som passar precis in på din beskrivning.
Nu har min (tyvärr) vuxit sig lite för stor.
Nästa hund jag köper (om förhoppningsvis drygt 10 år) har jag precis samma önskemål som du.
Jag kommer då att titta på toypudel.
En toypudel är 24-28 cm i mankhöjd.
Pudelns största fördel (och största nackdel) är pälsen.
En pudel fäller ingenting, men man måste klippa de. Personligen tycker jag att pudelfrisyrerna är gräsliga.
Jag har noll intresse av pälsvård. Jag klipper nos och tassar varannan vecka och kroppen ca var fjärde vecka. Jag behöver aldrig borsta och kamma henne. Jag klipper henne ca 5 mm över hela kroppen.
Det går självklart att lämna in för klippning, men jag är lite för snål för det …
Det är inte svårt att lära sig klippa. Jag hade aldrig klippt hund innan jag köpte pudeln. Första gången såg hon ut som en skabbräv. Andra gången som en välvårdad skabbräv. Tredje gången fick jag nätt och jämt godkänt. Nu när jag klipper henne ser hon helt ok ut.
Pudlar är pigga, friska och glada hundar. Många är kräsna och svårt att få de att äta ordentligt.
Många gillar inte regn. Min som älskar att vara ute på långa promenader vill gå in direkt hon kissat om det regnar.
Kläder måste man ha vår, höst och vinter. Pudelpälsen är totalt värdelös mot kyla och väta.
Pudlar väljer ofta ut ”sin” människa. De följer med överallt. Självklart sover hon i sängen.
Otroligt enkel hund. Jag hade mycket liten hundvana när jag köpte pudeln, men allt har gått bra.
Hon är nu två år. Totalt okomplicerad och helt perfekt för mig … utom att hon blev ca 5 cm för hög.