Liten pigg ras?

Pudlar är pigga, friska och glada hundar. Många är kräsna och svårt att få de att äta ordentligt.

Jag tycker inte att det här går ihop riktigt, eftersom kräsenhet och dålig matlust i många fall beror på kroniska magbesvär. Jag tittade själv på pudel när jag letade ras men backade när jag insåg hur normaliserat beteendet är. Hade aldrig köpt en ras där det anses höra till att man behöver truga för att få i den mat.

Jag hade podengo portuguese pequeno. Min brors kullbror sprang ett par SM-finaler i agility som x-small (trots att huvudelen av hans karriär var under covid). En annan podd Jolene sprang sitt sista SM som elvaåring. Det är ett par saker att tänka på vad gäller rasen:
  • hundarna är få, så rasen är ojämn (få individer=svårt att bedriva konsoliderad avel)
  • Det finns frågetecken kring hälsa, få individer =ökad risk för inavel och dåligt med tillgång till statistik från försäkringsbolagen. (Försäkringsbolagen är de enda med god insyn i hälsoläget i en ras, i avelsdata registreras bara de uppgifter rasklubben följer upp)

Som ett PS vi tränade agility med en chihuahua - den hunden var bland det tuffaste jag mött. Men gungan! Han sprang upp på gungan i full fart. Inget hände. Han stod där uppe (10-15 ggr högre än hans egen mkh) längst ute på kanten och vaggade tills gungan slog. Vilket den då gjorde snabbt och plötsligt med ett väldigt brak. (Som att se en schäfer falla fritt 8-10 meter) varpå hunden sprang iväg för att köra resten av banan.

Lillkillen kunde träna agility, men han kunde inte tävla agility. Han fick jobba för länge med gungan

(Men tänk er: han hade fattat vad som gällde och hoppade inte bara, och vilket mod! Vilken Hund :heart )

Jag tycker inte att det här går ihop riktigt, eftersom kräsenhet och dålig matlust i många fall beror på kroniska magbesvär. Jag tittade själv på pudel när jag letade ras men backade när jag insåg hur normaliserat beteendet är. Hade aldrig köpt en ras där det anses höra till att man behöver truga för att få i den mat.
Som du säger är kroniska magbesvär vanligt men uppmärksammas inte så mycket eftersom pudlar ”är kräsna”.

Bara en kommentar att om du klipper ner din hund till 5 mm så går det ju inte riktigt att säga att pudelpälsen är totalt värdelös mot kyla och väta. Du har ju klippt bort pälsen 😉

Det finns ett par pudlar (mellan och stor) inom min familj och ingen av dem har några kläder. Storpudeln tror jag knappt äger ett täcke…

Precis vad jag också tänkte, dom har ju tjock päls och ska ju faktiskt klara att jobba i kallt vatten 😅 innan jag klippte min så var hon varm och låg gärna på golvet. Nu som nyklippt typ 1,5-2 cm så är det lite mer normalt, men hon har inte fryst ute när det är kallt/regnar och skiter totalt i busväder. Sen absolut, småhundar fryser lättare än stora. Jag har dock täcke på när hon ska ligga stilla i stallet/bilen nu när det är kallare.

Som du säger är kroniska magbesvär vanligt men uppmärksammas inte så mycket eftersom pudlar ”är kräsna”.

Det finns dock uppfödare som avlar på hundar med ordentlig/normal matlust medvetet och som ser det som ett problem med hundar som äter dåligt (vilket det är). Så det är något jag hade frågat uppfödaren, hur lätt hunden är att belöna med mat samt hur den äter hemma/borta.

Slänger även in löwchen som förslag. Väldigt roliga och käcka små hundar! :) Trevliga och lättsamma i vardagen men med ordentligt med fart under tassarna utan att ha en jobbig arbetsmentalitet.

Räds inte klippningen, den är ju inget tvång och du kan hålla hunden helt nerklippt. Går fort att göra och är smidigt att lära sig själv :)

Slänger även in löwchen som förslag. Väldigt roliga och käcka små hundar! :) Trevliga och lättsamma i vardagen men med ordentligt med fart under tassarna utan att ha en jobbig arbetsmentalitet.

Räds inte klippningen, den är ju inget tvång och du kan hålla hunden helt nerklippt. Går fort att göra och är smidigt att lära sig själv :)
Men de är väl inga toyhundar som det efterfrågades i TS?

Dom är 26-32 cm i mkh. Väger väl ca 4-7 kg. Finns vissa som blivit större men det får man ju isåfall kolla i linjerna. Min vägde ju 4,3 kg. Vet inte vad TS hade för gräns vikt/höjdmässigt?
Jag tänker på minihundar inte vanliga småhundar som jag anser det du angav är :)

Jag vill ha en mini 2-3 kg :)

Som veterinär, vilka hundar skulle du rekommendera? Ur hälsovinkel, men även mentalt. Vilka raser veterinärer inte gillar har jag koll på:)
Ja, svårt eftersom alla toyraser dras med samma problem. Lätthet till frakturer, dåliga tänder, patellaluxation, svårigheter att föda.
Mentalt tycker jag att pudel och yorkshireterrier oftast är de mest stabila och trevliga även om det finns en och annan otroligt trevlig chihuahua också. Men det finns ju extremt mycket dålig och oseriös avel inom dessa små toyraser samt mycket smuggelhundar.
Hos Pomeranian, Praszky och Russkiy Toy skulle jag vara extremt noga med mentaliteten. Upplever de ofta som mycket socialt osäkra hundar som har nära till skall och ångestbett.
Sen skulle jag undvika allt som inte väger 2 kg eller mer som vuxen.

Ja, svårt eftersom alla toyraser dras med samma problem. Lätthet till frakturer, dåliga tänder, patellaluxation, svårigheter att föda.
Mentalt tycker jag att pudel och yorkshireterrier oftast är de mest stabila och trevliga även om det finns en och annan otroligt trevlig chihuahua också. Men det finns ju extremt mycket dålig och oseriös avel inom dessa små toyraser samt mycket smuggelhundar.
Hos Pomeranian, Praszky och Russkiy Toy skulle jag vara extremt noga med mentaliteten. Upplever de ofta som mycket socialt osäkra hundar som har nära till skall och ångestbett.
Sen skulle jag undvika allt som inte väger 2 kg eller mer som vuxen.

Tack för utförligt svar!

Liknande trådar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Min katt är sjuk
  • Vad har ni för klösträd?

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar