Liten stabil sällskapshund

Turali

Trådstartare
Min vän är intresserad av att skaffa en liten sällskapshund så småningom, och vill gärna ha tips på vad som kan passa henne.

Kraven/önskemålen är;
-Liten
-Slät eller långhår, som inte kräver för mycket pälsvård
-Aktiv och käck hund
-Tycka om motion, långa promenader och aktivering
-Sund med få rasbundna sjukdomar
-Lätt att göra i ordning inför utställning pälsmässigt (inga månadslånga planeringar inför)
-Mentalt stabil; få rädslor och ingen låg skalltröskel

Hon har kikat närmare på chihuahua, shipperke, dvärgtax (behöver de jaga?), petit brabancon, fransk bulldogg, mops och bichon havanais - och undrar om de kan passa utifrån önskemålen. Även öppen för andra förslag.
Hon har två schäfrar sedan tidigare, så hunden får inte vara för "skör".
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

En dvärgpinscher är ju alltid pigg och alert och hänger med på det mesta.
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

Hej hej:) det är jag som är vännen som vill skaffa hund. Dvägspinscher har jag upplevt som ganska nervösa och stressade men jack russell ska jag kolla närnare på.
Tack för svaren
Kom gärna med fler förslag
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

Jag hade tittat på både dansk-svensk gårdshund och jackrussel, jackrussel finns ju strävhåriga också och de kan få ganska lång päls men kräver minimalt med daglig pälsvård oavsett om man väljer att trimma eller inte.

Jag har en korsning jackrussel/dansk-svensk gårdshund med riktigt lång päls och han badas en gång i månaden och borstas då. Han får som dreadlocks på baklåren eftersom håren är så långa (drygt 1 dm) men de är lätta att borsta ur (han trimmas inte eftersom jag gillar hans långa päls:love:)
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

Spontant så upplever jag att de hundar ni kikat närmare på i första inlägget verkligen är sällskapshundar, som givetvis kräver aktivering men ändå en lägre nivå än tex Dansk-Svensk Gårdshund och Jack Russel som rekommenderas av många, det är ju betydligt mer krävande raser.

Normalt sätt rekommenderar jag också DSG till alla som den kan tänkas passa (aningen partisk kanske :angel: ) men här beror det ju på vad TS/kladdkaka verkligen är ute efter.
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

Jag skulle säga Japansk spets

Kraven/önskemålen är;
-Liten
runt 34 cm/6-10 kg

-Slät eller långhår, som inte kräver för mycket pälsvård
Långhårig, borstas igenom en gång i veckan, tar ca 5 minuter.

-Aktiv och käck hund
Absolut

-Tycka om motion, långa promenader och aktivering
Min orkar gå hur långt som helst, oavsett väder. De varmaste dagarna är bra om man har med vatten på längre promenader (självklarhet oberoende av ras). Min tränas aktivt i lydnad, agility, spår mm, tävlas än så länge bara i lydnad (ag till sommaren)

-Sund med få rasbundna sjukdomar
PL förekommer, men seriösa uppfödare kollar alla avelsdjur (rek från rasklubben). Inga andra rasbundna problem.

-Lätt att göra i ordning inför utställning pälsmässigt (inga månadslånga planeringar inför)
Jag ställer inte ut, men bad och borstning dagen innan skulle jag tro.

-Mentalt stabil; få rädslor och ingen låg skalltröskel

Jag upplever inte jappen som speciellt skällig för att vara spets. Min skäller mindre än Aussien jag har här. Lite koll får man ha på föräldrarna osv, då viss osäkerhet förekommer. Min är ingen tuff hund, rätt vek, men inte rädd för något (utom golv, men det förekommer normalt inte i rasen, han är en avart:crazy:), men många andra jappar jag träffat har varit mycket framåt och tuffa

Hon har kikat närmare på chihuahua, shipperke, dvärgtax (behöver de jaga?), petit brabancon, fransk bulldogg, mops och bichon havanais - och undrar om de kan passa utifrån önskemålen. Även öppen för andra förslag.
Hon har två schäfrar sedan tidigare, så hunden får inte vara för "skör".
 
Senast ändrad:
Sv: Liten stabil sällskapshund

Jag har Italian Greyhound på förslag. Har ingen själv, men har whippet och efter vad jag förstått är de tämligen lika, men IG:n är något galnare :D


-Liten - check!
-Slät eller långhår, som inte kräver för mycket pälsvård - check! Korthårig som i princip inte kräver någon pälsvård alls.
-Aktiv och käck hund - check!
-Tycka om motion, långa promenader och aktivering - check!
-Sund med få rasbundna sjukdomar - check!
-Lätt att göra i ordning inför utställning pälsmässigt (inga månadslånga planeringar inför) - check! En tvätt räcker.
-Mentalt stabil; få rädslor och ingen låg skalltröskel. Check! Efter vad jag förstått :)
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

Frågan är om hon är intresserad av en hund som kräver mycket aktivering eller om det ska vara en hund som gärna är med på allt men som funkar lika bra även om det blir mindre aktivering?

Ex jack russel behöver ordentlig aktivering för att må bra, jag känner två stycken som förjävliga att ha att göra med eftersom de får för lite aktivering.
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

Fast. Tror en hel del beror på individen.
Mina föräldrar har två JRT och jag har en. Ingen av dem kräver överdrivet med aktivering. Våra promeneras, är med ute i stallet nån timme varje dag och så kör vi lite trickträning typ en eller två ggr i veckan. Och det är sunda och trevliga hundar. Lugna inomhus och skäller inte. Visst har de energi ute och kan hålla igång hur länge som helst, men ingen av dem blir jobbiga om det blir mindre promenader eller så ibland.
Nu har två av dom visserligen hunnit fylla 12 år, men har varit samma när dom var yngre.
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

Tibetansk spaniel ?
Underbar ras (har ingen själv än men det blir en senare i sommar) :love:
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

Klart att det kan finnas skillnader. Men alla jag känner som har JRT säger att deras blir skitjobbiga om de inte får tillräckligt med aktivering.
Det ÄR ju en aktiv hund.
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

fast jag har fått för mig att de kräver lite päls-vård?:idea:
eller är det fel uppfattat?

Borsta en eller två gånger i veckan (+ bad och föning inför utställning då) tycker jag passar in på det här: "- Lätt att göra i ordning inför utställning pälsmässigt (inga månadslånga planeringar inför)" ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 196
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Allsmäktige Buke, dags för ännu en "vilken ras ska vi ha-tråd" :D Har sökt och sökt efter vilka raser som skulle kunna tänkas passa oss...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 153
Hundavel & Ras Hej! Nu har jag velat fram och tillbaka i flera års tid vad gäller rasval, så jag tänkte att det är dags att ta hjälp! Jag tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
2 205
Senast: kladdkaka
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp