Bukefalos 28 år!

Livet & ekonomin inom häst branchen!?

H

Huntaway

Halloj ^^
Jag undrar av er som är mer enfarna än jag och vet lite mer :p
Jo själv är jag 14år, går i 8an i skolan nu, men själva saken är att förut var det helt säkert för mig att jobba med hästar, men nu har jag faktist börjat fundera. Känns konstigt att säga det, men jag vet inte ens om jag ska arbeta heltid med häst? :confused: Det verkar vara så slitsamt, och har hört mycket om att man inte tjänar bra på det heller om man nu inte är veterinär eller verkligen lyckas.

Sen är jag även fundersam, skulle jag ångra mig?
Hur har ni det som arbetar heltid med häst? Och för er, som valt att bara ha häst som fritid?
Och vad arbetar ni då med, för att ha råd med häst & boende osv..?
Och vad tjänar ni som arbetar med häst i genomsnitt? :)

Ganska många frågor, men hoppas att någon nu iallafall svarar & hjälper mig mot den bästa framtid för mig x'D Tack i förhand ;)
 
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

Har du utbildning inom något annat område så finns det alltid en backup ifall du skulle tröttna på hästarna, så om du inte är 100% säker på att det är hästar som gäller bör du utbilda dig inom något annat och sedan försöka hitta ett passande jobb och ha hästarna på fritiden. Sen märker du själv om du vill utöka hästarna till en verksamhet och kanske så småningom gå över på den och skippa gamla jobbet.
Det blir jobbigare om du börjar inom häst och kommer fram till att du inte orkar med slitet det innebär, för då måste du (med största sannolikhet) börja plugga igen för att bli något annat.

Vad man tjänar beror på om man är anställd (och var!) eller har egen verksamhet (och hur det går).
Tyvärr är ju många jobb inom hästbranchen svarta, och du har därmed inga försäkringar m.m. genom jobbet. Det kan låta hur bra som helst när du är på intervju, men eftersom inga papper skrivs så kan det hända att du jobbar massor men inte får ett öre.
Med en egen verksamhet kanske du inte kan plocka ut så mycket du vill i månaden, men då är det i alla fall du som äger dina hästar/anläggningen du jobbar med och kan dessutom lägga upp din dag som DU vill. Dessvärre funkar det ju inte med hur många företag som helst på marknaden, så man måste sticka ut och synas på något sätt för att få kunder.

När det gäller hästarbete så är det ofta mycket slit för lite pengar, men är det vad man brinner för så är det och då är det klart att man i alla fall försöker. Men att man ska kunna sitta på fina hästar hela dagarna och se hur pengarna rullar in på kontot, det kan man nog glömma.
 
Senast ändrad:
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

Okej, ja så är det ju :) Och jag har verkligen valt att jag ska arbeta & satsa på hästar i mitt liv.
Förstår bara inte många andra som jag känner som tycker jag kommer slösa bort mitt liv, och inte tjänar så bra på det. Men seriöst så vet de inte vad hästar & sporten betyder för mig (när de själva inte är intresserade av det), till och med mina föräldrar vill att jag ska plugga till något man tjänar bra på -.-
Men som sagt, jag har bestämt mig, det kan ingen ändra på :D
 
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

Jag vill också få jobb inom hästbranschen, och har tagit reda på lite inom det området. Blev precis som du osäker när jag fick reda på att det ofta är mycket slit och dåligt betalt. Men har man en dröm tycker jag att man ska satsa på den, och efter som jag verkligen vill hålla på inom hästbranschen så har i alla fall jag bestämt mig för att försöka satsa på det;)
 
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

Halloj ^^
Jag undrar av er som är mer enfarna än jag och vet lite mer :p
Jo själv är jag 14år, går i 8an i skolan nu, men själva saken är att förut var det helt säkert för mig att jobba med hästar, men nu har jag faktist börjat fundera. Känns konstigt att säga det, men jag vet inte ens om jag ska arbeta heltid med häst? :confused: Det verkar vara så slitsamt, och har hört mycket om att man inte tjänar bra på det heller om man nu inte är veterinär eller verkligen lyckas.

Sen är jag även fundersam, skulle jag ångra mig?
Hur har ni det som arbetar heltid med häst? Och för er, som valt att bara ha häst som fritid?
Och vad arbetar ni då med, för att ha råd med häst & boende osv..?
Och vad tjänar ni som arbetar med häst i genomsnitt? :)

Ganska många frågor, men hoppas att någon nu iallafall svarar & hjälper mig mot den bästa framtid för mig x'D Tack i förhand ;)

Nu vet jag inte vilken inriktning inom "hästbranschen" du tänkt dig, men jag har jobbat inom travet.
Det är dåligt betalt, det är slitigt, tidiga mornar och sena kvällar på tävling... I ur och skur, i alla årstider. Man sliter hund...
Jag gick och jobbade en nyårsafton med 39,5 grader i feber...att sjukskriva sig fanns inte med på kartan ! Var bara att mocka 18 boxar och se till att dom fick mat.
Men visst gav det mycket oxå, det ska man inte förneka !!
Fast då har jag det bättre nu; med ett annat arbete på dagarna och 2 travhästar som hobby.
Se till att skaffa en utbildning utöver hästintresset. Det är alltid bra att ha något att "falla tillbaka" på... Man kanske inte tänker dom tankarna när man är ung och det bara finns hästar, men tänk när du börjar närma dig 40 och kroppen är slut.
ELLER...och det händer ju faktiskt...att hästintresset svalnar...

Lycka till !!
 
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

Jag tycker helt klart du ska utbilda dig!

Läs tex natur med hästinriktning,sen kan du välja vad som helst på universitetet.Det finns ju faktiskt vissa universitet där man kan få kombinera sin idrott med studier (ex Karlstad som har haft tex Stefan Holm som student)

Vi har våra hästar helt på fritidsbasis och är nöjda med det.

Jag tjänar 35.000 brutto i månaden (exl traktamenten o dyl) och det krävs när man har gård och djur.

Z/Civilare
 
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

Tack för alla bra tips & synpunkter :) Ska satsa på det & utbilda mig till någonting inom häst ^^ Sen har jag ju mitt andra intresse också, fotografering! Som kommer komma till användning, som arbete ifall man nu skulle tröttna / slita ut sig ;)
Är väldigt tävling människa också, så många tävlingar kommer det nog bli, vill ''jobba upp mig'' och tillslut tävla i de höga klasserna :D
 
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

Jag tror inte att man vet säkert vad man vill förrän man provat. jag ville absolut jobba med hästar och praktiserade i nian hos en hopptränare på orten. Efter en vecka visste jag att detta inte var ngt för mig. Jag har "jobbat" i stall och med hästar sen jag var liten och tycker att det är fantastiskt kul. Men att först arbeta med häst och sen åka direkt till sig egen, för att komma hem kl nio på kvällen, duscha, sova och sen åka till stallet på morgonen igen - varför duscha lixom?.. Jag trivs ypperligt att bo i mina ridkläder men att inte ens ha möjlighet att känna sig fräsh i veckorna blev i längden inte kul. Dessutom blev det för mig fel att göra hästeriet till ngt som ett arbete. Hästeriet är min hobby och ska bara vara roligt. Inget annat. Detta drog ner hela nöjet med hästarna trots att det var roligt att jobba där.

Detta var svårt att tro för både mig och andra, att jag kunde tycka så. Men det gjorde jag och efter 2 veckor var jag klarsäker på att hästeriet skulle förbli en hobby. Det ska vara roligt och något jag bara ska njuta av.

Jag har dock ändå mer än bara häst på fritiden då jag valde att starta en lösdrift för 3 år sen. Så det blir en hel del ändå. Jag känner att jag nog skulle kunna ha lösdriften som arbete dagtid men återigen så skulle det nog innebära att jag ger upp detta med egen häst och låter jobbet få bli det mitt hästeri helt o hållet. Min häst sen 6 år tillbaka dog plötsligt i sommras och jag känner redan nu att jag velar mellan att skaffa ny eller att låta bara lösdriften få fylla hästbiten i mitt liv nu.

Men detta måste vara individuellt och hade jag möjlighet att driva min egen gård så hade det nog varit lättare. Då hade jag garanterat givit mig på att "jobba med hästar" på mitt aldeles egna sätt och ändå kunnat ha egen häst att rida och träna.


Ett tips är att du provar att prektisera. Och sen är det så att oavsätt vad du väljer så kan du alltid ångra dig. :) När som helst.
 
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

Utbilda dig!!

Jag var som du, men jag hoppade av i 8 an & började arbeta. Trodde jag satt säkert på mitt jobb inom travet, men jag belv gravid & sen inte önskvärd. Jag är nu 24 år & har svårt med inlärning av studier ( hade inte det som "yngre" ) & förbannar mig själv att jag inte härdade ut. Men jag var Ung & tänkte att det "ordnar sig".

Finns ju utbildningar inom häst på gymnasiet! Plugga på, sök in på en sån & sen öppnar sig världen :)

Lycka till!!!!!!!!
 
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

"Hästjobb" är som regel väldigt slitsamma, många blir sjukpensionärer efter bara några få års arbete.

Det är dessutom väldigt hög skaderisk...

Lönen och sjukförsäkringarna då ?
Tja... det är väldigt ovanligt med vita jobb som ens ger nån form av lön överhuvudtaget inom hästnäringen, och även med sjukförsäkring så kan du ju ställa dig frågan om det är värt att ha slitit sönder ryggen, axlarna , nacken, armbågarna och handlederna så du är sjukpensionär och 25% handikappad vid 23 års ålder... för en skitlön !

Dessutom blir du gasnka trött på hästar om du jobbar med det hela dagarna - risken är att du inte ens vill se en häst när arbetstiden är slut på dan.

Nä, se till att du utbildar dig till något välbetalt jobb så kan du ha hästarna som rolig hobby istället.
 
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

Åter igen tack för alla som skrivit, och sagt vad ni tycker. Ser mycket blandade synpunkter, och jo jag praktiserade för ett par veckor sedan i ett stall. Men som många säger, dåligt betalt, arbeta svart & slit. Så kan det ju vara, men jag vill ha min egna gård =)
 
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

Jo, det kan vara väldigt trevligt med egen gård :)

Tyvärr så är det ju så att gårdar kostar en väldans massa pengar så om man inte ärver gården så behöver man ha ett välbetalt som jobb som ingenjör, VD på bank eller liknande för att kunna köpa den.

Även om det är en "hästgård" så bör du ha minst 10 hektar med åkermark och gärna några hektar med betesmark om du ska kunna bedriva någon verksamhet där - annars blir det ju "bara" egna hästar som får plats där... vare sig terrängbanor eller ridhus eller vallodling får plats om gården är mindre än så.

För mycket mark kan man helt enkelt inte få, hemma har vi 32 ha varav ca hälften jordbruksmark och hälften skog och vi försöker att arrendera mer mark för att få plats med allt det som man vill ha utrymme för - terränghinder, maratonhinder, ridhus har vi redan men lite utebanor vore trevligt då vi än så länge bara har en halvtaskig gräsbana på 25x50 utomhus.

I Mälardalen så har såna gårdar ofta en prislapp på 10-20 miljoner :eek:... i Norrland ligger dom däremot på 1-3 miljoner, men det är ändå inget som man har råd med på en hästskötarlön.
Dessutom behöver man ofta en maskinpark för 250 000 eller mer.
Utan maskiner så får man ju skithöga underhållskostnader och möjligheterna till intäkter minskar.

Så... slutsatsen är att den "linje" man ska gå för att ha egen gård är högskola/universitet för att få råd att köpa gården - några "hästlinjer" är inte aktuella då lönen inte kommer att räcka till för att köpa ens en kartong som man kan ställa upp under bro - kanske lite överdrivet men inte så väldigt långt ifrån verkligheten dessvärre.... efter att ha köpt sin gård till följd av sitt välbetalda jobb så kan man ju hyra in någon som har gått en "hästlinje" till att sköta den svintråkiga mockningen :devil:
 
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

Tillägg:
Har man bara ett svart hästjobb så är det oerhört svårt att få lån till en egen verksamet också (eftersom man officiellt är arbetslös), man måste ha en väldigt bra affärsidé med bra lönsamhet - vilket bankerna sällan går med på när det gäller hästar. Vem vill jobba massor för slavlön i hela sitt liv?

och så lite knapplån:

Själv är jag dum nog att inte läsa vidare inom något "vanligt". Jag läser till hästmassör.
MEN! Det är naivt att tro att man ska kunna jobba heltid med något sådant, vilket jag då inte ens har i tankarna. Ett trevligt extraarbete som jag dessutom kan utnyttja på egna hästar för att öka deras välbefinnande och hållbarhet - på det sättet känns det som att jag tjänar in en del av pengarna (i och med att jag inte behöver betala någon annan för att gå igenom hästen).
Jag är en sån som vill lära mig ALLT om hästar (dock omöjligt), så jag kommer med största sannolikhet gå fler utbildningar inom häst. Eftersom jag kommer behöva starta ett eget företag för att kunna hålla på med det här hos kunder så går jag också på utbildningar i hur man sköter ett företag (skatteverket har sånna bl.a.) och därmed får jag en bredare kunskap än bara hästbiten - vilket är viktigt.

Ska man ha egen gård så behöver man även kunna köra maskin (om man nu inte hyr in någon som kör åt en, vilket kostar åtminstone 600kr/h, lite väl mycket att betala för att få ridbanan sladdad). Lättare underhållsarbete på maskinen är också bra att kunna.
Det är så mycket mer än bara häst man behöver kunna för att ha eget.
 
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

Har funderat mkt nu, och jag kanske bara ska välja ett ''vanligt yrke'' alltså inte häst då kanske?
Och så ha kanske en eller ett par egna hästar uppstallade någonstans i närheten, bara då man har råd med det..
Problemet är, vad ska jag då bli? :O Fotograf? Men de tjänar väl inte så bra, eller? Någon som vet? :O Eller tränare (häst) ^^
Eller elit ryttare (haha) x*D
 
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

Ehemm, det finns modefotografer som har eget jetplan... så det finns fotografer som tjänar väldigt bra - nackdelen är att dessa är en handfull i hela världen typ, så chansen att lyckas är nog ganska liten.

Nä, satsa på ett välbetalt ingenjörsjobb - säljjobb, psykiater etc kan visserligen ge en bra lön men är ofta ganska slitsamma för själen.

För att bli en framgångsrik elitryttare behöver man för det mesta ha snuskigt rika föräldrar och börja i unga år...
 
Sv: Livet & ekonomin inom häst branchen!?

*kl*
Jag föder upp hästar som fritidssysselsättning. Planen är att hästeriet skall betala sig självt men inte behöva ge någon inkomst utöver det.

Jag pluggar för tillfället samt arbetar som frilansfotograf.
Kan tänka mig jobba med hästar på heltid för en tid om jag har möjlighet att starta up något eget på hemmaplan. Dock inget jag vill göra någon längre tid av flera anledningar. (b.l.a för dåligt betalt, tungt samt att jag blir uttråkad....)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 430
Senast: Habina
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 871
Senast: fejko
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 925
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon här på Buke som gjort det, och hur får man livet och ekonomin att gå ihop? Jag har en kandidatexamen sedan fem år tillbaks och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 377
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp