Livet justnu

Det var ganska länge sen som jag skrev här nu. Eller jag kommer inte ihåg helt när det var men iallafall. Jag tror att jag kommer börja skriva lite här igen nu så tänkte börja med lite upp datering om allt.
Så om jag ska börja med dom possitiva sakerna så har jag börjat ta hand om en ponny nån dag i veckan. Kallar han P och han är en gammal korsning med russ och islandshäst. Och jag får rida han om jag vill men har inte gjort det än iallafall. Men har bara varit där några gånger också så vill iallafall łära känna han först.
Och sen en annan lite possitiv sak så är det kp och en till i personalen som det känns okej med som jag kan prata liksom normalt. Och en av dom andra tjejerna som jag har börjat prata lite med. Alltså skulle inte säga att vi är kompisar men iallafall att vi pratar lite och umgås lite.
Och har börjat göra lite skol saker. Men jag är inte i skolan än utan jobbar med det fortfarande men har ändå skol tid den tiden som jag ska vara i skolan.
Men ja det är väl dom possitiva sakerna. Och sen dom neggativa sakerna så varning att det kanske är nåt som kan vara triggande för nån.
Men har varit inlagd på bup då och då för jag inte kan vara själv på natten utan har själv skadat och sånt. Så var där igen tills igår men justnu iallafall så är jag på hvb.
Och med terapi så går det väl inte så bra heller. Eller det är ingen skillnad utan har inte börjat med nåt trauma sak än och kan nästan inte prata alls med psykologen. Men M är med där varje gång nu så det är iallafall bättre.
Och har inte varit hemma nånting än för jag får inte och iallafall mamma vill inte. Och hela den relationen eller hur man säger är jätte dålig och kommer aldrig bli okej. För allt hon gör är att hon ljuger och sviker helatiden och gör saker bakom ryggen på en och hon tycker inte om mig längre iallafall. Men orkar inte tänka såmycket på det.
Sen den sista saken som jag kommer skriva om nu är kriget i Ukraina. Som jag vet att det är långt bort och så och inte så jätte stor risk att det blir krig här men jag är ändå jätte orolig för det och har massa jobbiga tankar om krig och massa sånt. Och orkar inte skriva om allt det nu heller men ville ändå bara skriva det.
Men ja vet inte vad mer jag ska skriva. Och vet inte om nån kommer bry sig heller men OM nån gör det och ifall ni undrar nåt så är det bara att fråga!
 

Bifogade filer

  • IMG_20220306_143153569~2.jpg
    IMG_20220306_143153569~2.jpg
    429,4 KB · Visningar: 97

Jag kan känna igen mig i att alla tankar är värre på natten.

Jag brukar försöka läsa eller lyssna på något, i synnerhet om jag känner mig lite orolig. Då tycker jag att JAG somnar lättare och inte börjar grubbla för mycket på saker och ting.

Just nu försöker jag att inte titta så mycket på nyheter. Vill inte se hemska saker varje dag.
Jag tror att det är bättre att välja bort nyheter då och då om det blir för mycket. Inget blir bättre av att man mår sämre för att det är jobbigt i världen.
Det är helt okej att fokusera på sin situation.

Du har så fina kompisar som heter M och P, jag är glad för din skull! Världens sötaste och snällaste kompisar!
 
Somvanligt så är ensam känslan och dåliga tankar ALLTID jobbigast på kvällen när jag ska sova och alltid värre ifall inte M har varit här. Låter ju jätte patetiskt att en hund som inte ens är min på verkar så mycket men det gör han iallafall.
Och borde sakna våra hundar mera men längtar ändå efter M mycket mera än våra hundar. Fattar ifall nån tycker det låter taskigt men vill ändå skriva hur det känns. Men alltså det är inte för jag inte tycker om våra hundar eller att jag inte bryr mig om dom. För det gör jag men får ju inte träffa dom iallafall och jag kommer nog aldrig bo med dom igen heller så kommer nog aldrig bli så nära med dom igen ändå. Och M är min bästa vän justnu så då blir det ändå att jag är närmare med han liksom.
Det låter inte alls taskigt, just nu behöver du M helt enkelt :heart .
 
Jag kan känna igen mig i att alla tankar är värre på natten.

Jag brukar försöka läsa eller lyssna på något, i synnerhet om jag känner mig lite orolig. Då tycker jag att JAG somnar lättare och inte börjar grubbla för mycket på saker och ting.

Just nu försöker jag att inte titta så mycket på nyheter. Vill inte se hemska saker varje dag.
Jag tror att det är bättre att välja bort nyheter då och då om det blir för mycket. Inget blir bättre av att man mår sämre för att det är jobbigt i världen.
Det är helt okej att fokusera på sin situation.

Du har så fina kompisar som heter M och P, jag är glad för din skull! Världens sötaste och snällaste kompisar!
Jag försöker också inte kolla så jätte mycket på nyhets sidor och så. Men jag vill ändå veta vad som händer men blir bara mera orolig om jag ser det mycket plus så är det ganska mycket hemska bilder och filmer. Så försöker iallafall und vika sånt ganska mycket.
Och ja jag är jätte glad för M och P :heart Men känns ändå som jag lite sviker O och våra hundar. Och då gör jag egentligen samma sak som mamma att jag typ inte bryr mig om dom verkar det som. Så borde inte vara ledsen för att hon inte bryr sig om mig när jag gör lite samma sak mot hundarna och O.
Men idag ska jag till P iallafall om inget dåligt händer. Och kp jobbar så M är här idag :heart Så borde iallafall bli bättre än igår.
 
Nu vill jag skriva lite om en sak och fråga om det och jag hoppas att det inte är triggande för nån! Men ändå varning att det KANSKE kan vara det ifall nån är känslig för ätstörnings saker.
Men tänkte om motion och sånt så överallt typ på umo och 1177 och såna sidor så om man läser om depprission och ångest och allt möjligt sånt så står det alltid med att man ska vara fysiskt aktiv. Och även bara om man läser om vad som är hälso samt så ska man motionera och så för både kroppen och hjärnan och allt ska må bra.
Och jag hade ju helt tränings förbud förut pågrund av anorexin men nu har jag inte det längre. Och nu kommer jag inte skriva siffror men om gränsen för under vikt eller vad det är är X kg och det som är bestämt att jag ska väga är Z kg. Så då väger jag mellan dom två nu och då får jag göra vissa saker men ändå med regler. Som tillexempel så får jag vara med på yogan nu som är en gång i veckan men har inte varit med än. Men jag FÅR iallafall. Och jag får gå en promenad med P när jag är där och får följa med på promenad med M om jag har klarat maten den dagen. Men jag får inte tillexempel gymma eller göra nån hårdare träning och får bara gå en promenad om dagen som inte får vara för långt.
Men iallafall så jag bara undrar nu men om det enda man gör är EN promenad som är HÖGST en halv timme. Och det är inte VARJE dag heller. Tycker ni att det är jätte lite motion då? Ungefär hur mycket motion gör ni? Och tror ni det är förlite så det inte gör nån skillnad alls för kroppen eller hjärnan?
Och bara så ingen tycker att jag ska prata med personalen så gör jag det OCKSÅ men vill bara veta lite vad andra tycker OCKSÅ :heart
 
Nu vill jag skriva lite om en sak och fråga om det och jag hoppas att det inte är triggande för nån! Men ändå varning att det KANSKE kan vara det ifall nån är känslig för ätstörnings saker.
Men tänkte om motion och sånt så överallt typ på umo och 1177 och såna sidor så om man läser om depprission och ångest och allt möjligt sånt så står det alltid med att man ska vara fysiskt aktiv. Och även bara om man läser om vad som är hälso samt så ska man motionera och så för både kroppen och hjärnan och allt ska må bra.
Och jag hade ju helt tränings förbud förut pågrund av anorexin men nu har jag inte det längre. Och nu kommer jag inte skriva siffror men om gränsen för under vikt eller vad det är är X kg och det som är bestämt att jag ska väga är Z kg. Så då väger jag mellan dom två nu och då får jag göra vissa saker men ändå med regler. Som tillexempel så får jag vara med på yogan nu som är en gång i veckan men har inte varit med än. Men jag FÅR iallafall. Och jag får gå en promenad med P när jag är där och får följa med på promenad med M om jag har klarat maten den dagen. Men jag får inte tillexempel gymma eller göra nån hårdare träning och får bara gå en promenad om dagen som inte får vara för långt.
Men iallafall så jag bara undrar nu men om det enda man gör är EN promenad som är HÖGST en halv timme. Och det är inte VARJE dag heller. Tycker ni att det är jätte lite motion då? Ungefär hur mycket motion gör ni? Och tror ni det är förlite så det inte gör nån skillnad alls för kroppen eller hjärnan?
Och bara så ingen tycker att jag ska prata med personalen så gör jag det OCKSÅ men vill bara veta lite vad andra tycker OCKSÅ :heart
Du får påverkan på ditt mående direkt vid utevistelse och rörelse. Lågaktiv motion är jättebra precis som du gör. En halvtimmes promenad låter helt lagom. Det kan göra nytta för ditt mående bara att vistas ute med, sitta lite i solen eller lyssna på fågelsång eller så.

Ibland säger man lite skämtsamt att det är tant-livet vi ska sträva efter dvs lugna promenader i natur, klappa ett husdjur, fika med vänner, kramas och ta det lugnt. Inte hård träning, den mjuka träningen du ägnar dig åt nu är precis lagom för din psykiska och fysiska hälsa :).

Jag är tjänsteman på en kommun och jobbar med människors behov av natur och motion så jag läser mycket forskning på området.
 
Nu vill jag skriva lite om en sak och fråga om det och jag hoppas att det inte är triggande för nån! Men ändå varning att det KANSKE kan vara det ifall nån är känslig för ätstörnings saker.
Men tänkte om motion och sånt så överallt typ på umo och 1177 och såna sidor så om man läser om depprission och ångest och allt möjligt sånt så står det alltid med att man ska vara fysiskt aktiv. Och även bara om man läser om vad som är hälso samt så ska man motionera och så för både kroppen och hjärnan och allt ska må bra.
Och jag hade ju helt tränings förbud förut pågrund av anorexin men nu har jag inte det längre. Och nu kommer jag inte skriva siffror men om gränsen för under vikt eller vad det är är X kg och det som är bestämt att jag ska väga är Z kg. Så då väger jag mellan dom två nu och då får jag göra vissa saker men ändå med regler. Som tillexempel så får jag vara med på yogan nu som är en gång i veckan men har inte varit med än. Men jag FÅR iallafall. Och jag får gå en promenad med P när jag är där och får följa med på promenad med M om jag har klarat maten den dagen. Men jag får inte tillexempel gymma eller göra nån hårdare träning och får bara gå en promenad om dagen som inte får vara för långt.
Men iallafall så jag bara undrar nu men om det enda man gör är EN promenad som är HÖGST en halv timme. Och det är inte VARJE dag heller. Tycker ni att det är jätte lite motion då? Ungefär hur mycket motion gör ni? Och tror ni det är förlite så det inte gör nån skillnad alls för kroppen eller hjärnan?
Och bara så ingen tycker att jag ska prata med personalen så gör jag det OCKSÅ men vill bara veta lite vad andra tycker OCKSÅ :heart
När det gäller motion för den mentala hälsan så krävs det faktiskt inte så mycket för att ge effekt.

En kort promenad när solen skiner och fåglarna kvittrar kan göra mycket mer för det psykiska välmåendet än hård träning.

Jag tränar en del men det "passet" som jag mår absolut bäst av och som jag helst inte vill missa är snackenad med bästa kompisen vilket vi gör en gång i veckan. Det är alltså en promenad där vi pratar av oss om allt som hänt i veckan, lyfter tankar och funderingar och bara är.
 
Håller med de andra, en halvtimmes lugn promenad räcker för att må lite bättre både fysiskt och psykiskt. Och bara vara utomhus kan göra stor nytta, i alla fall när det är bra väder ute. :) Själv tycker jag yoga är jättebra, med, men det är ju inte säkert det är något för dig.
 
Du får påverkan på ditt mående direkt vid utevistelse och rörelse. Lågaktiv motion är jättebra precis som du gör. En halvtimmes promenad låter helt lagom. Det kan göra nytta för ditt mående bara att vistas ute med, sitta lite i solen eller lyssna på fågelsång eller så.

Ibland säger man lite skämtsamt att det är tant-livet vi ska sträva efter dvs lugna promenader i natur, klappa ett husdjur, fika med vänner, kramas och ta det lugnt. Inte hård träning, den mjuka träningen du ägnar dig åt nu är precis lagom för din psykiska och fysiska hälsa :).

Jag är tjänsteman på en kommun och jobbar med människors behov av natur och motion så jag läser mycket forskning på området.
Okej tack för ditt svar! Men är en halvtimme lagom även fast det är det enda motionen som man gör? För på dom flesta ställena som jag har läst så verkar det som det är för lite för det ska vara bra egentligen.
 
När det gäller motion för den mentala hälsan så krävs det faktiskt inte så mycket för att ge effekt.

En kort promenad när solen skiner och fåglarna kvittrar kan göra mycket mer för det psykiska välmåendet än hård träning.

Jag tränar en del men det "passet" som jag mår absolut bäst av och som jag helst inte vill missa är snackenad med bästa kompisen vilket vi gör en gång i veckan. Det är alltså en promenad där vi pratar av oss om allt som hänt i veckan, lyfter tankar och funderingar och bara är.
Tack för ditt svar också :heart
 
Håller med de andra, en halvtimmes lugn promenad räcker för att må lite bättre både fysiskt och psykiskt. Och bara vara utomhus kan göra stor nytta, i alla fall när det är bra väder ute. :) Själv tycker jag yoga är jättebra, med, men det är ju inte säkert det är något för dig.
Okej för det jag har läst så står det olika men att man helst ska röra sig minst 30-60 minuter om dagen plus hårdare träning ungefär tre dagar i veckan. Så det är ju mer än jag gör.
Men ja jag ska kanske prova vara med på yogan imorgon om jag kan iallafall!
 
Sådana där råd skrivs för medelålders människor som sitter på jobbet 8 timmar per dag och sen två timmar i bilköer eller tunnelbana. Eller för dom som tränar inför Göteborgsvarvet eller dylika ansträngningar. När kroppen vilar upp sig efter en längre tids sjukdom så är det en helt annan grej. Då är solljus, frisk luft och lugna promenader alldeles lagom. Kroppen blir starkare av att den får bygga sakta i början. Och att rykta en häst är fantastisk rörelse. Det blir en smidig av då det innebär långa mjuka rörelser i varierat mönster. Och hästen njuter.
 
Okej tack för ditt svar! Men är en halvtimme lagom även fast det är det enda motionen som man gör? För på dom flesta ställena som jag har läst så verkar det som det är för lite för det ska vara bra egentligen.
Ja det gör det. Det bästa för kroppen är lågintensiv motion, tex som i trädgårdsarbete där man liksom går runt och donar mycket (men helst utan alla tunga lyft). Har man överansträngt kroppen och huvudet som du gjort är det ännu viktigare att ta det lugnt även med motionen.
 
Sådana där råd skrivs för medelålders människor som sitter på jobbet 8 timmar per dag och sen två timmar i bilköer eller tunnelbana. Eller för dom som tränar inför Göteborgsvarvet eller dylika ansträngningar. När kroppen vilar upp sig efter en längre tids sjukdom så är det en helt annan grej. Då är solljus, frisk luft och lugna promenader alldeles lagom. Kroppen blir starkare av att den får bygga sakta i början. Och att rykta en häst är fantastisk rörelse. Det blir en smidig av då det innebär långa mjuka rörelser i varierat mönster. Och hästen njuter.
Fast vuxna som jobbar och sånt rör sig ändå mycket mera än vad jag gör så jag tror ändå det är för lite egentligen. Alltså inte att jag kanske skulle behöva träna jätte hårt och jätte mycket men iallafall lite mera. Och skulle nog må iallafall lite bättre psykiskt också tror jag om jag kunde göra lite mera motion men jag får inte det.
 
Ja det gör det. Det bästa för kroppen är lågintensiv motion, tex som i trädgårdsarbete där man liksom går runt och donar mycket (men helst utan alla tunga lyft). Har man överansträngt kroppen och huvudet som du gjort är det ännu viktigare att ta det lugnt även med motionen.
Okej för det mesta som jag har läst så är det att man ska helst träna mera ansträngande några gånger i veckan och sånt låg intensivt minst 30-60 minuter om dagen. Och även så skelettet ska vara starkt och sånt så måste man belasta det också.
 
Fast såna motionsråd gäller för dem som inte har nån sjukdom av något slag.

Har man en eller annan sjukdom måste man följa läkarens instruktioner.
Det läkare och annan vårdpersonal säger stämmer mer i ens situation än det som står på nätet. :)

En del av sjukdomen anorexia är att en del motionerar mer än vad som är nyttigt. Då är det jätteviktigt att göra som behandlarna säger.
 
Det är jättebra att du är upptagen av din hälsa, och att du försöker ta reda på hva som kan ge dig bättre psykisk mående. :) Men som de andra skriver så måste de råden tas med en nypa salt, och anpassas till din sjukdom. Så det känns vettigt att inte träna hårdt än, utan följa det "program" du fått.

Förstår att det känns tråkigt att inte få göra mera, men just nu är du under rehabilitering och då kan det skada mera än det hjälper att gå för fort framåt. :heart
 
Fast såna motionsråd gäller för dem som inte har nån sjukdom av något slag.

Har man en eller annan sjukdom måste man följa läkarens instruktioner.
Det läkare och annan vårdpersonal säger stämmer mer i ens situation än det som står på nätet. :)

En del av sjukdomen anorexia är att en del motionerar mer än vad som är nyttigt. Då är det jätteviktigt att göra som behandlarna säger.
Ja jag vet men jag vill ju inte ens motionera jätte mycket. Men bara lite mera än det jag får göra nu tror jag skulle göra så jag mådde lite bättre.
Men jag får inte vara ute själv eller nånting så KAN inte göra så mycket annat ändå men jag skulle vilja och jag tror det skulle hjälpa.
 
Det är jättebra att du är upptagen av din hälsa, och att du försöker ta reda på hva som kan ge dig bättre psykisk mående. :) Men som de andra skriver så måste de råden tas med en nypa salt, och anpassas till din sjukdom. Så det känns vettigt att inte träna hårdt än, utan följa det "program" du fått.

Förstår att det känns tråkigt att inte få göra mera, men just nu är du under rehabilitering och då kan det skada mera än det hjälper att gå för fort framåt. :heart
Det är inte att jag måste träna jätte hårt liksom. Men innan jag blev sjuk så brukade jag vara ganska aktiv så ändå det som är normalt för mig så jag blir bara rast lös när jag får göra en halv timme motion och inget mera. Så då får jag ju mera ångest för jag blir rast lös och som stressad för det så jag tror att jag skulle må bättre om jag fick göra lite mera.
 
Det är inte att jag måste träna jätte hårt liksom. Men innan jag blev sjuk så brukade jag vara ganska aktiv så ändå det som är normalt för mig så jag blir bara rast lös när jag får göra en halv timme motion och inget mera. Så då får jag ju mera ångest för jag blir rast lös och som stressad för det så jag tror att jag skulle må bättre om jag fick göra lite mera.

Ja det forstår jag absolut. Har du pratat med kp om detta? Det kanske finns saker du kan göra som inte direkt är "motion", men som kan göra så du blir mindre rastlös...?
 
Ja det forstår jag absolut. Har du pratat med kp om detta? Det kanske finns saker du kan göra som inte direkt är "motion", men som kan göra så du blir mindre rastlös...?
Inte exakt som jag har skrivit här men har pratat om det. Men det är bara saker som är sitta stilla och göra olika saker och det hjälper inte såmycket när jag är sådär rast lös. Men jag får ju inte tillexempel gå ut själv så det finns inte såmycket som jag kan göra heller.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 593
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 315
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 697
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 484
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp