Livets hårda skola

Exakt.

Den här tråden började kul men det där med många barn, socialbidrag, tatueringar och mjukisbyxor är nåt annat. Och betydligt tristare.
Jag har fått en ny favoritlåt som jag jobbar hårt på att lära mig texten och melodin till som ett rinnande vatten för att kunna använda den vid passande tillfällen. Den inleds med detta: säg har du någonsin mött de som du älskar att förtala, skulle du en enda gång vilja gå i deras skor?
En del av sista (?) versen går såhär:
Säg har du någonsin mött dom där i kön till socialen, som säljer ut sin stolthet och rear ut sin själ

Träffsäker här :p
 
Ja, jag tycker nog faktiskt att såna där resonemang blir ganska osmakliga. Har några bekanta som ofta använder uttrycket och jag får mest känslan av att de själva vill "vara något"; att de är något förmer än vissa andra i närkretsen. Det blir för mig till och med ganska töntigt och gällande de jag tänker på blir jag fylld av tvivel om de egentligen är så särdeles nöjda med sina egna val (som alltid presenteras som någon slags exklusiva val o gärna samtidigt som man mer eller mindre direkt jämför med oss andra. " Vi skulle ALDRIG välja att...." " Gud det är så skönt att bo i x-land, det är liksom en helt annan stämning och..." "Jag saknar verkligen INGENTING i Sverige! Det är ju så löjligt med svenskarna att..." . De pratar på som om de måste övertyga sig själva om att de verkligen ÄR något, att de GJORT något så Speciellt.
Där har du ju själva meningen med uttrycket, tror jag. Det får de som använder det att känna sig förmer, de definierar "de andra".

"White trash" är ungefär lika smart som "negerboll". Och jag skulle tippa att det är överanvänt bland dem som gått Livets hårda skola. ;)
 
Ja och alltså @Björk i mitt jobb träffar jag många som uppenbarligen skulle kallas WT av användare här och jag blir upprörd när man så uppenbart sparkar nedåt. De som kallas WT har en sak gemensamt: de har fel namn, fel kultur, fel utseende, de bor i fel område, fel smak fel allt. De har barn som de i sin tur döper till fel saker, uppfostrar fel, lär fel. De är bara fel. För mig blir det så uppenbart att det är en svag grupp som man ger sig på; människor som inte föds medelklass utan är snäppet under och därmed snäppet sämre. Deras smak och deras sätt att vara anses vara vulgärt eftersom de inte har bildning nog att förstå vad som är rätt. Barnen ska inte heta så, vara så, bo så.

Få saker gör mig så arg som när folk slänger sig med uttrycket WT som om det gör dem finare, smartare, eller bättre. Det gör det inte. Det får dem bara att framstå som oempatiska, okunniga, oförskämda. Ja, i min värld då alltså.
 
Jag menar de som skaffar barn med varenda karl de träffar på, förhållandena håller inte ens hela graviditeterna. Killar som gör tjejer gravida lite hur som helst. Gemensamt är att umgängena inte funkar i något fall för alla ex är idioter/häxor osv.
Det beror aldrig på deras egna oförmåga till samarbete.

Wow, jag har aldrig mött någon som skaffar barn med varenda karl de träffar på. Vad umgås du i för kretsar egentligen?
 
står det verkligen i skolplanen att barnen SKA lära sig nationalsången? :eek:
Typ! Under årskurs 1.3:
"Musikens sammanhang och funktioner
. Associationer, tankar, känslor och bilder som uppkommer när man lyssnar på musik.
. Olika instrument från grupperna blås-, sträng-, tangent- och slagverksinstrument.
. Hur instrumenten låter och ser ut.
. Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition."

http://www.skolverket.se/regelverk/...t.se/wtpub/ws/skolfs/wpubext/fs/Record?k=1636

(Säg inget till Livets Hårda Skola, sånt här leder väl till att man blir helt bannlyst därifrån :nailbiting:)
 
Ja och alltså @Björk i mitt jobb träffar jag många som uppenbarligen skulle kallas WT av användare här och jag blir upprörd när man så uppenbart sparkar nedåt. De som kallas WT har en sak gemensamt: de har fel namn, fel kultur, fel utseende, de bor i fel område, fel smak fel allt. De har barn som de i sin tur döper till fel saker, uppfostrar fel, lär fel. De är bara fel. För mig blir det så uppenbart att det är en svag grupp som man ger sig på; människor som inte föds medelklass utan är snäppet under och därmed snäppet sämre. Deras smak och deras sätt att vara anses vara vulgärt eftersom de inte har bildning nog att förstå vad som är rätt. Barnen ska inte heta så, vara så, bo så.

Få saker gör mig så arg som när folk slänger sig med uttrycket WT som om det gör dem finare, smartare, eller bättre. Det gör det inte. Det får dem bara att framstå som oempatiska, okunniga, oförskämda. Ja, i min värld då alltså.
Nu är jag nyfiken, mest för att jag vill förstå. Vad innebär egentligen white trash? Jag förstår så mycket att det kommer från engelskan, finns det någon försvensking av det (spontant tänker jag "vit skit")? Vem är det som bestämmer vad som är det och inte? Kan vem som helst vara WT eller hur fungerar det?
Mest bara nyfiken.
 
Nu är jag nyfiken, mest för att jag vill förstå. Vad innebär egentligen white trash? Jag förstår så mycket att det kommer från engelskan, finns det någon försvensking av det (spontant tänker jag "vit skit")? Vem är det som bestämmer vad som är det och inte? Kan vem som helst vara WT eller hur fungerar det?
Mest bara nyfiken.

Vitt slödder typ. Vilka som tydligen kallas det är redan beskrivet i tråden.
 
Nähe, men vad är det då för typer som skaffar barn med så många män de kan och har gått i Livets hårda skola? Och som dessutom har fula tatueringar :eek:.
Det får du kolla upp på Facebook eftersom det är där de finns. Eller.. jag antog att man menade statusen "livets hårda skola", om man menat något utanför FB ber jag om ursäkt, då har jag fattat fel.

Så, jag menar inte att alla med buskavlade pitbulls har gått livets hårda skola, jag menar att om man kollar folk med statusen "livets hårda skola" så har väldigt många pitbulls, hemmagjorda tatueringar och gärna statusar om deras jävla ex där barnen hamnar emellan. Alla med barn med flera partners är inte "livets hårda skola" människor. Jag gör en grov, ironisk, generalisering på de jag sett som själv har valt "livets hårda skola" på Facebook. Det är det enda jag pratar om. FB-statusmänniskor. Jag känner människor som verkligen levt ett hårt liv, de har inte den statusen.
 
Nu när antagningsbeskeden har skickats ut, blir jag nyfiken på om någon kommit in på Livets hårda skola? Var ligger denna skola och hur ser utbildningens upplägg ut? Vad tror ni?

:angel:

Kursplanen vet inte ens de som glatt stoltserar med att ha gått på denna skola. På sin höjd har de nämligen stått och tittat in genom grindarna. Utbildningen är höljd i dunkel då antagna ofta lever efter fight club-mottot "man talar inte om livets hårda skola".

Däremot är kursen "vi som tror vi gått livets hårda skola" välkänd då allmänt gnäll (6,5hp) och klaga till alla som vill lyssna (30hp) ingår som delkurser. Kursen avslutas med en uppsats, skyll allt på samhället.
 
Fy fan vad arg jag blir. Detta klassförakt är SÅ jävla vidrigt. Det är dessutom vidrigt att skriva n-ordet, även om det är ett "skämt".

+1.
Fattar inte vad vissa uppenbarligen ser som kul med det. Och om jag nu av nån anledning skulle se nåt kul i det (vilket jag inte gör), skulle jag ändå aldrig uttrycka det (pga allmänt hyfs + skulle skämmas ihjäl).
 
Det får du kolla upp på Facebook eftersom det är där de finns. Eller.. jag antog att man menade statusen "livets hårda skola", om man menat något utanför FB ber jag om ursäkt, då har jag fattat fel.

Så, jag menar inte att alla med buskavlade pitbulls har gått livets hårda skola, jag menar att om man kollar folk med statusen "livets hårda skola" så har väldigt många pitbulls, hemmagjorda tatueringar och gärna statusar om deras jävla ex där barnen hamnar emellan. Alla med barn med flera partners är inte "livets hårda skola" människor. Jag gör en grov, ironisk, generalisering på de jag sett som själv har valt "livets hårda skola" på Facebook. Det är det enda jag pratar om. FB-statusmänniskor. Jag känner människor som verkligen levt ett hårt liv, de har inte den statusen.

Ja, facebook.

De jag har sett som uppgett det är Sverigedemokrater, det är väl den gemensamma nämnaren.
 
Få saker gör mig så arg som när folk slänger sig med uttrycket WT som om det gör dem finare, smartare, eller bättre. Det gör det inte. Det får dem bara att framstå som oempatiska, okunniga, oförskämda. Ja, i min värld då alltså.
Instämmer. Lite obildat liksom.
 
Ja, facebook.

De jag har sett som uppgett det är Sverigedemokrater, det är väl den gemensamma nämnaren.
Ofta också ACAB. Det är väl en viss typ som tycker den statusen är cool helt enkelt, oavsett hur deras liv egentligen varit. De som haft/har det svårt brukar inte tycka det är ett coolt liv.
 
Anledningen till att jag frågar är att det inte är tydligt om vilka som det syftas på.

Folk som bor i "dåliga" områden, tjänar lite, har för dålig utbildning, går i för fula kläder, har fula tatueringar, har för många barn, har haft för många partners osv. De som anses sakna "stil", antar jag.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 685
AI
Samhälle Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd? Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis...
2
Svar
20
· Visningar
979
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
875
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 694
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp