Bukefalos 28 år!

Livets hårda skola?

Tycker det är lite intressant att en del av de som anser att det är fördomar som de flesta associerar dagens LHS med är de som i tråd efter tråd uttrycker åsikter som åtminstone jag associerar med de som (idag) skriver på facebook att de gått i livets hårda skola...
Menar du i tråden? I såna fall är det ju sjukt fult att inte vända sig till dem direkt, istället för att skriva OM dem.
 
Fast vi lever i ett land där vi har möjlighet att utbilda oss och skapa det liv vi vill. Min uppväxt har gett mig trauman men aldrig hindrat mig från att nå dit jag är idag. Möjligtvis hade det gått snabbare med lite stöttning. Min pappa såg ner på mig och mina syskon för att vi studerade, men hans åsikt gjorde oss inte kriminella och hindrade inte oss från att studera och få ett bra betalt arbete. Det är något vi själva valde.

Det där känner jag ändå är en ganska grov förenkling.

Självklart har vi stora privilegier här i Sverige, jämfört med väldigt många andra länder. Visst kan man säga att alla har val i livet, det är ju sällan någon annan som styr som om vi vore rena marionettdockor, utan medvetna handlingar är ju något vi rent bokstavligt väljer att göra. Men jag tycker inte att det går att se förbi att alla har olika förutsättningar, beroende på vitt skilda anledningar, t.ex. att hamna där man skulle vilja hamna i livet.

Och det är trist med ett sånt förakt, som jag läser in på sina håll i tråden. LHS och samtidigt uttryck av puckade åsikter är en sak, där de puckade åsikterna är problemet - vad man kan vilja ta avstånd från eller argumentera emot - men att t.ex. slänga sig med uttryck som white trash tycker jag känns lika puckat som något annat. (Obs delvis utsvävning från citatet.)
 
Det där känner jag ändå är en ganska grov förenkling.

Självklart har vi stora privilegier här i Sverige, jämfört med väldigt många andra länder. Visst kan man säga att alla har val i livet, det är ju sällan någon annan som styr som om vi vore rena marionettdockor, utan medvetna handlingar är ju något vi rent bokstavligt väljer att göra. Men jag tycker inte att det går att se förbi att alla har olika förutsättningar, beroende på vitt skilda anledningar, t.ex. att hamna där man skulle vilja hamna i livet.

Och det är trist med ett sånt förakt, som jag läser in på sina håll i tråden. LHS och samtidigt uttryck av puckade åsikter är en sak, där de puckade åsikterna är problemet - vad man kan vilja ta avstånd från eller argumentera emot - men att t.ex. slänga sig med uttryck som white trash tycker jag känns lika puckat som något annat. (Obs delvis utsvävning från citatet.)

På sätt och vis, på sätt och vis inte. Vi har ett val även om vägen inte är enkel. Jag hade gjort andra val i livet om jag hade haft andra förutsättningar. Med stöttning hade jag vågat tro på mig själv och vågat välja och satsa. Men vi bär ändå själva ett ansvar för vad vi gör av våra liv. Att lyckas är inte detsamma som att ha haft bra förutsättningar.
 
På sätt och vis, på sätt och vis inte. Vi har ett val även om vägen inte är enkel. Jag hade gjort andra val i livet om jag hade haft andra förutsättningar. Med stöttning hade jag vågat tro på mig själv och vågat välja och satsa. Men vi bär ändå själva ett ansvar för vad vi gör av våra liv. Att lyckas är inte detsamma som att ha haft bra förutsättningar.
”Ansvaret för vad vi gör av våra liv” har vi trots allt otroligt olika förutsättningar att axla. Det finns de som ständigt paddlar för att överleva och som inte har ett ögonblick till övers för att fundera över vad de ska ”göra av sitt liv”.
 
men att t.ex. slänga sig med uttryck som white trash tycker jag känns lika puckat som något annat. (Obs delvis utsvävning från citatet.)

Det är ett grovt uttryck. Men det är faktiskt så det känns. Att bli behandlad som skräp utan att själv kunna påverka sin situation. När vi är gammal nog att kan vi påverka vår situation så har vi en möjlighet och ett val.
 
Fast vi lever i ett land där vi har möjlighet att utbilda oss och skapa det liv vi vill. Min uppväxt har gett mig trauman men aldrig hindrat mig från att nå dit jag är idag. Möjligtvis hade det gått snabbare med lite stöttning. Min pappa såg ner på mig och mina syskon för att vi studerade, men hans åsikt gjorde oss inte kriminella och hindrade inte oss från att studera och få ett bra betalt arbete. Det är något vi själva valde.

Och det här provocerar mig nåt grovt (mer än det borde). Alla kan verkligen inte skapa det liv de vill, och det handlar inte "bara" om att ha det mer eller mindre enkelt.
 
Och det här provocerar mig nåt grovt (mer än det borde). Alla kan verkligen inte skapa det liv de vill, och det handlar inte "bara" om att ha det mer eller mindre enkelt.
Beror på vilket liv vi vill skapa. Vissa karriärer är få förunnat men ett bra liv kan vi skapa. Vi har möjlighet att utbilda oss vidare oavsett våra föräldrars inkomst eller uppmuntran.
 
Beror på vilket liv vi vill skapa. Vissa karriärer är få förunnat men ett bra liv kan vi skap och vi har möjlighet att utbilda oss vidare oavsett våra föräldrars inkomst eller uppmuntran.

Men nej. Det är väldigt privilegierat att tro att alla kan utbilda sig vidare och skapa sig ett bra liv. Väldigt privilegierat. Det hänger på så otroligt mycket mer än föräldrars inkomst och uppmuntran (eller brist därav).

Men visst, med tillägget "det beror på vilket liv vi vill skapa" kanske det går att säga att det är sant. För om det liv man VILL SKAPA är "ha någon form av tak över huvudet" så kan nog (nästan) alla i Sverige uppnå det. Men nu var grundformuleringen "skapa det liv vi vill", och jag tror de flesta har/har haft högre drömmar än "någon form av tak över huvudet".
 
Men nej. Det är väldigt privilegierat att tro att alla kan utbilda sig vidare och skapa sig ett bra liv. Väldigt privilegierat. Det hänger på så otroligt mycket mer än föräldrars inkomst och uppmuntran (eller brist därav).

Men visst, med tillägget "det beror på vilket liv vi vill skapa" kanske det går att säga att det är sant. För om det liv man VILL SKAPA är "ha någon form av tak över huvudet" så kan nog (nästan) alla i Sverige uppnå det. Men nu var grundformuleringen "skapa det liv vi vill", och jag tror de flesta har/har haft högre drömmar än "någon form av tak över huvudet".

Vad syftar du på med privilegiat?
 
Vad syftar du på med privilegiat?

Kort sagt att man, om man tror att "vem som helst kan utbilda sig och skaffa det liv man vill ha", är lyckligt lottad.
Inte på så sett att man aldrig haft några motgångar eller svårigheter naturligtvis, men tror man att alla har förutsättningar och möjligheter att utbilda sig och "ta sig dit man vill" så har man, på en del plan, haft tur i livet.
 
Kort sagt att man, om man tror att "vem som helst kan utbilda sig och skaffa det liv man vill ha", är lyckligt lottad.
Inte på så sett att man aldrig haft några motgångar eller svårigheter naturligtvis, men tror man att alla har förutsättningar och möjligheter att utbilda sig och "ta sig dit man vill" så har man, på en del plan, haft tur i livet.
Där har du fel, jag har aldrig varit lyckligt lottad. Det är en fördom att tro att alla som säger så är lyckligt lottade. Jag har kämpat mot alla odds. Men ja jag är lyckligt lottad som bor i ett land där det finns möjlighet att studera vidare utan att föräldrarna betalar utbildningen. Men lyckligt lottad i förhållande till andra i Sverige? Nej inte det minsta. Jag har kämpat mot alla odds och det är min förtjänst att jag kommit dit jag kommit inte en privilegiad bakgrund.
 
Kort sagt att man, om man tror att "vem som helst kan utbilda sig och skaffa det liv man vill ha", är lyckligt lottad.
Inte på så sett att man aldrig haft några motgångar eller svårigheter naturligtvis, men tror man att alla har förutsättningar och möjligheter att utbilda sig och "ta sig dit man vill" så har man, på en del plan, haft tur i livet.
Jag håller med. Det är bara från en privilegierad horisont man kan anse att alla har ett val och att alla har ansvar för vad de gör av sina liv.
 
Där har du fel, jag har aldrig varit lyckligt lottad. Det är en fördom att tro att alla som säger så är lyckligt lottade. Jag har kämpat mot alla odds. Men ja jag är lyckligt lottad som bor i ett land där det finns möjlighet att studera vidare utan att föräldrarna betalar utbildningen. Men lyckligt lottad i förhållande till andra i Sverige? Nej inte det minsta. Jag har kämpat mot alla odds och det är min förtjänst att jag kommit dit jag kommit inte en privilegiad bakgrund.
Men bara för att något gäller för dig behöver det väl inte väl inte gälla för alla?
 
Kort sagt att man, om man tror att "vem som helst kan utbilda sig och skaffa det liv man vill ha", är lyckligt lottad.
Inte på så sett att man aldrig haft några motgångar eller svårigheter naturligtvis, men tror man att alla har förutsättningar och möjligheter att utbilda sig och "ta sig dit man vill" så har man, på en del plan, haft tur i livet.
Kanske är det min bakgrund som gör att jag är tacksam över tak över huvudet, varmvatten och mat på bordet. Jag suktar inte efter dyra utlandssemester eller nyrenoverade kök. Det är inte det jag menat med det liv man vill ha. Jag menar att det går att göra en klassresa och ta sig från sin bakgrund om man vill.
 
Där har du fel jag har aldrig varit lyckligt lottad. Jag har kämpat mot alla odds. Men ja jag är lyckligt lottad som bor i ett land där det finns möjlighet att studera vidare utan att föräldrarna betalar utbildningen. Men lyckligt lottad nej i förhållande till andra i Sverige? Nej inte det minsta. Jag har kämpat mot alla odds och det är min förtjänst att jag kommit dit jag kommit inte en privilegiad bakgrund.

Du är lyckligt lottad eftersom du har haft möjlighet att studera vidare. Du har haft den kognitiva förmågan som krävts. Du har (förmodligen) haft fysiska förutsättningar för att kunna utbilda dig till, och arbeta med, det du ville utbilda dig till och arbeta med. Du har kanske haft svenska språket med dig sedan barnsben och gått i skola sedan sexårsåldern, vilket ökar dina chanser enormt att lyckas med högre utbildning. Bara som exempel. Sånt kan sätta stopp för många att skapa de liv de vill ha, i dagens Sverige.
 
Men bara för att något gäller för dig behöver det väl inte väl inte gälla för alla?
Nej har man föräldrar som försatt en i ekonomisk kris så är inte förutsättningarna bra. Har man svåra funktionshinder osv men nu talar jag om friska personer med svår bakgrund.
 
Kanske är det min bakgrund som gör att jag är tacksam över tak över huvudet, varmvatten och mat på bordet. Jag suktar inte efter dyra utlandssemester eller nyrenoverade kök. Det är inte det jag menat med det liv man vill ha. Jag menar att det går att göra en klassresa och ta sig från sin bakgrund om man vill.

Fast för det första blir det lite konstigt om du skriver "det liv man vill ha" men menar "tak över huvudet och mat på bordet" eftersom många vill något mer än så. Vilket inte behöver vara dyra utlandssemestrar eller nyrenoverade kök, men man kanske vill klara sig som en självständig vuxen. Man kanske vill ha barn. Man kanske vill ha en egen inkomst. Ett arbete att gå till. Och sånt är faktiskt inte möjligt för alla ens i Sverige.

Och för det andra så är det som sagt helt enkelt inte sant. Alla kan inte. Varför skulle så många sitta fast i utanförskap, hemlöshet osv då? Har de valt det? Vill de inte tillräckligt mycket bara?
 
Jag håller med. Det är bara från en privilegierad horisont man kan anse att alla har ett val och att alla har ansvar för vad de gör av sina liv.
Det är här det blir fel. Du förutsätter att jag varit privilegiad. Det har jag sannerligen inte varit. Inte på något sätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 753
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
19 20 21
Svar
411
· Visningar
15 877
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
463
Senast: Santoxen
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp