Bukefalos 28 år!

Livets hårda skola?

Fast för det första blir det lite konstigt om du skriver "det liv man vill ha" men menar "tak över huvudet och mat på bordet" eftersom många vill något mer än så. Vilket inte behöver vara dyra utlandssemestrar eller nyrenoverade kök, men man kanske vill klara sig som en självständig vuxen. Man kanske vill ha barn. Man kanske vill ha en egen inkomst. Ett arbete att gå till. Och sånt är faktiskt inte möjligt för alla ens i Sverige.

Och för det andra så är det som sagt helt enkelt inte sant. Alla kan inte. Varför skulle så många sitta fast i utanförskap, hemlöshet osv då? Har de valt det? Vill de inte tillräckligt mycket bara?
Att vara självständig vuxen. Ja det är möjligt så länge man inte själv bränner sina broar. Vi har ett val om vi har fysisk och psykisk förutsättning. Att mina föräldrar missbrukar stänger inte vägen för mig att ex bli advokat. Barn till en advokat får bättre förutsättningar och kontakter. Men vi lever i ett land där vi kan studera vidare, vi kan påverka vårt liv.
 
Att vara självständig vuxen. Ja det är möjligt så länge man inte själv bränner sina broar. Vi har ett val om vi har fysisk och psykisk förutsättning. Att mina föräldrar missbrukar stänger inte vägen för mig att ex bli advokat. Barn till en advokat får bättre förutsättningar och kontakter. Men vi lever i ett land där vi kan studera vidare, vi kan påverka vårt liv.

Du ändrar ju hela tiden från det du skrev från början.
Det började med att i Sverige kan alla skapa det liv de vill leva.
Nu är vi vid att i Sverige kan alla som har fysiska och psykiska förutsättningar för det, skaffa sig ett liv med tak över huvudet, varmvatten, och mat på bordet. Det tycker jag är en rätt väsentlig skillnad, tycker inte du det?

Ja, även om dina föräldrar är/var missbrukare kan du ha möjlighet bli advokat.
Ja, barn till en advokat har ofta (så gott som alltid) bättre förutsättningar än barn till missbrukare.
Ja, i Sverige är det gratis att studera.
Nej, det betyder inte att "alla kan skapa det liv de vill".
 
Du ändrar ju hela tiden från det du skrev från början.
Det började med att i Sverige kan alla skapa det liv de vill leva.
Nu är vi vid att i Sverige kan alla som har fysiska och psykiska förutsättningar för det, skaffa sig ett liv med tak över huvudet, varmvatten, och mat på bordet. Det tycker jag är en rätt väsentlig skillnad, tycker inte du det?

Ja, även om dina föräldrar är/var missbrukare kan du ha möjlighet bli advokat.
Ja, barn till en advokat har ofta (så gott som alltid) bättre förutsättningar än barn till missbrukare.
Ja, i Sverige är det gratis att studera.
Nej, det betyder inte att "alla kan skapa det liv de vill".
Nu tycker jag du är lite hård, jag tolkade inte @Rina att alla som vill kan bli nästa stadsminister.
Bara att är man från en familj utan akademiker t.ex., har det knapert o.s.v. så ÄR det fullt möjligt att byta samhällsklass, även om det kan vara tufft.
 
På sätt och vis, på sätt och vis inte. Vi har ett val även om vägen inte är enkel. Jag hade gjort andra val i livet om jag hade haft andra förutsättningar. Med stöttning hade jag vågat tro på mig själv och vågat välja och satsa. Men vi bär ändå själva ett ansvar för vad vi gör av våra liv. Att lyckas är inte detsamma som att ha haft bra förutsättningar.

Det är väl sällan oavsett situation som det krasst sett går att svära sig fri från något slags ansvar baserat på egna val man gör. Men det går ju inte att komma ifrån att man beroende på förutsättningar ställs inför olika vägar och möjligheter - och omöjligheter.

Alla vägar inte framkomliga eller ens synliga för alla.

Just apropå förakt behöver det väl heller inte handla om den egna känslan av att vara ute och slira. Man kan väl likväl vara nöjd med det liv man har ordnat för sig, men utan att det bör ge omgivningen en anledning att gruppera och förakta.
 
Nu tycker jag du är lite hård, jag tolkade inte @Rina att alla som vill kan bli nästa stadsminister.
Bara att är man från en familj utan akademiker t.ex., har det knapert o.s.v. så ÄR det fullt möjligt att byta samhällsklass, även om det kan vara tufft.

Då tolkar vi det olika. Jag läste det som stod, dvs att alla kan utbilda sig och skaffa det liv man vill. Tolkade det självklart inte som att alla kan bli stadsminister, men att alla kan inom något sånär "rimliga gränser" skapa sitt eget liv. T.ex. att byta samhällsklass vilket ju inte alls är möjligt för allla.

Förtydligande: Med "skapa det liv man vill" tänker jag på saker som arbete, ekonomi med utrymme för hobby, eget boende, självständighet, gemenskap, den typen av grejer.
 
Det är här det blir fel. Du förutsätter att jag varit privilegiad. Det har jag sannerligen inte varit. Inte på något sätt.
Men du verkar ha blivit privilegierad nu. Precis som jag har. Jag kom från enkla förhållanden, inga akademiker, men pluggade och har i dag ett utvecklande och välbetalt jobb. Det där gör också ofta att man byter värderingar och det du uttrycker är en privilegierads synsätt.

Det ser ut som att du gått i samma fälla som en minst sagt omdebatterad ledarskribent i min morgontidning: ”kan jag så kan andra”. Hon sa en gång, apropå vår sorgligt segrerade stad: ”det är ett val att ta upp ett vapen, lika väl som det är val att ta upp en bok.” Hon missar inte ett tillfälle att ta sig själv som lyckat exempel i det valet.
 
Du ändrar ju hela tiden från det du skrev från början.
Det började med att i Sverige kan alla skapa det liv de vill leva.
Nu är vi vid att i Sverige kan alla som har fysiska och psykiska förutsättningar för det, skaffa sig ett liv med tak över huvudet, varmvatten, och mat på bordet. Det tycker jag är en rätt väsentlig skillnad, tycker inte du det?

Ja, även om dina föräldrar är/var missbrukare kan du ha möjlighet bli advokat.
Ja, barn till en advokat har ofta (så gott som alltid) bättre förutsättningar än barn till missbrukare.
Ja, i Sverige är det gratis att studera.
Nej, det betyder inte att "alla kan skapa det liv de vill".
Jag ser det som underförstått att de med funktionshinder har just ett funktionshinder. Men "det liv vi vill ha" var ett mycket dåligt uttryck. Det är skillnad på vad man definierar som det liv man vill ha. Men ett bra liv. Jag menar inte att man har det liv man vill ha bara man har mat på bordet. Jag säger att jag är tacksam över att ha tak över huvudet och mat på bordet. Jag har det bra globalt sett. Uttryckte mig otydligt. Mycket beror på vilka förväntningar. Vi har alla ett ansvar för vårt eget liv. Vi har möjlighet att skapa vårt eget liv istället för att hänga kvar i våra olyckor. Det är kanske det som provocerar mig så mycket med uttrycket "livets hårda skola" som om alla som läst vidare är privilegiade och har haft ett lättare liv. Kanske blir jag provocerad eftersom jag vuxit upp med bildningsförakt och har en förutfattad mening om människor som använder uttrycket. Uttrycket ger mig väldigt negativa associationer.
 
Jag ser det som underförstått att de med funktionshinder har just ett funktionshinder. Men "det liv vi vill ha" var ett mycket dåligt uttryck. Det är skillnad på vad man definierar som det liv man vill ha. Men ett bra liv. Jag menar inte att man har det liv man vill ha bara man har mat på bordet. Jag säger att jag är tacksam över att ha tak över huvudet och mat på bordet. Jag har det bra globalt sett. Uttryckte mig otydligt. Mycket beror på vilka förväntningar. Vi har alla ett ansvar för vårt eget liv. Vi har möjlighet att skapa vårt eget liv istället för att hänga kvar i våra olyckor. Det är kanske det som provocerar mig så mycket med uttrycket "livets hårda skola" som om alla som läst vidare är privilegiade och har haft ett lättare liv. Kanske blir jag provocerad eftersom jag vuxit upp med bildningsförakt och har en förutfattad mening om människor som använder uttrycket. Uttrycket ger mig väldigt negativa associationer.
Vad du gör är att du säger "alla", men väljer att definera det så att alla människor inte ingår i ditt "alla".
 
Men du verkar ha blivit privilegierad nu. Precis som jag har. Jag kom från enkla förhållanden, inga akademiker, men pluggade och har i dag ett utvecklande och välbetalt jobb. Det där gör också ofta att man byter värderingar och det du uttrycker är en privilegierads synsätt.

Det ser ut som att du gått i samma fälla som en minst sagt omdebatterad ledarskribent i min morgontidning: ”kan jag så kan andra”. Hon sa en gång, apropå vår sorgligt segrerade stad: ”det är ett val att ta upp ett vapen, lika väl som det är val att ta upp en bok.” Hon missar inte ett tillfälle att ta sig själv som lyckat exempel i det valet.

Nej jag tänker inte kan jag så kan alla. Alla behöver inte heller för att lyckas. Men ha attityden att du har läst vidare för du är privilegiad vilket jag läser in i uttrycket " livets hårda skola" provocerar mig en del. Som många andra i tråden så har jag inte sett uttrycket användas av någon som läst vidare. Jag associerar även uttrycket med bildningsförakt. Som att de som läst vidare haft det lätt för sig i livet. Livets hårda skola blir då en bortförklaring och ett sätt att sätta sig över de som läst vidare. Jag ser som sagt ingen motsättning mellan utbildning och ett hårt liv. Jag ser inte heller ett hårt liv som en ursäkt för att inte ta ansvar för sitt eget liv.
 
Alltså, hur har ni mage att offentligt bunta ihop människor på det fördomsfulla viset som många i tråden gör? Att inredningsstil hör ihop med vad man röstar på. Att kalla människor för WT (vill inte ens skriva ut det).

Antal människor som sympatiserar med SD är dessutom inte obetydligt i vissa av de absolut "finaste" kvarteren i Stockholms innerstad.
 
Men du verkar ha blivit privilegierad nu. Precis som jag har. Jag kom från enkla förhållanden, inga akademiker, men pluggade och har i dag ett utvecklande och välbetalt jobb. Det där gör också ofta att man byter värderingar och det du uttrycker är en privilegierads synsätt.

Det ser ut som att du gått i samma fälla som en minst sagt omdebatterad ledarskribent i min morgontidning: ”kan jag så kan andra”. Hon sa en gång, apropå vår sorgligt segrerade stad: ”det är ett val att ta upp ett vapen, lika väl som det är val att ta upp en bok.” Hon missar inte ett tillfälle att ta sig själv som lyckat exempel i det valet.

Jag har mycket fördomar om alkoholister. Men just den kategorin jag associerar med uttrycket livets hårda skola är just de som skyller sitt missbruk på andra, som skyller allt på andra. "Jag har levt ett hårt liv därför har jag inte utbildat mig vidare" det är en bortförklaring. Jag respekterar de som valt att inte läsa vidare. Min man har gymnasieutbildning. Men jag har svårt att respektera " livets hårda skola" som ett substitut för en utbildning
 
Då tolkar vi det olika. Jag läste det som stod, dvs att alla kan utbilda sig och skaffa det liv man vill. Tolkade det självklart inte som att alla kan bli stadsminister, men att alla kan inom något sånär "rimliga gränser" skapa sitt eget liv. T.ex. att byta samhällsklass vilket ju inte alls är möjligt för allla.

Förtydligande: Med "skapa det liv man vill" tänker jag på saker som arbete, ekonomi med utrymme för hobby, eget boende, självständighet, gemenskap, den typen av grejer.
Ja det var nästan så jag menade. Inom rimliga gränser. Inte en självklarhet att ha råd med en dyr hobby eller dyra utsvävningar men med eget boende, en självständighet.
 
Nu tycker jag du är lite hård, jag tolkade inte @Rina att alla som vill kan bli nästa stadsminister.
Bara att är man från en familj utan akademiker t.ex., har det knapert o.s.v. så ÄR det fullt möjligt att byta samhällsklass, även om det kan vara tufft.
Ja men även att de som har en tuff uppväxt har dessa möjligheter. Jag påstår inte att det är enkelt men möjligheten finns.
 
@Rina Det är synd att tolkningen av LHS på facebook liksom kapat uttrycket. Jag som är väldigt mycket äldre än facebook har alltid tolkat det som att någon lärt sig något den hårda vägen. Den har gjort en hård erfarenhet. I min värld har det aldrig handlat om utbildning alls - inte annat än att den lärdom man gjort inte går att lära sig i skolan. Utan värdering.

Men sedan kom facebook och angav det som alternativ bland utbildningar och så fick det helt andra konnotationer.
 
Ja det var nästan så jag menade. Innom rimliga gränser. Inte en självklarhet att ha råd med en dyr hobby eller dyra utsvävningar men med eget boende, en självständighet.

Och med "alla" så menar du alla som har de fysiska, psykiska och sociala förutsättningarna för det?

Jag blir faktiskt sjukt provocerad av såna grova generaliseringar, vet inte om det är ett skuldbeläggande av de som INTE KAN skapa sitt liv "som de vill" (av olika anledningar), typ som att de bara inte vill tillräckligt, eller om det är ett förnekande om deras existens, att man inte räknas in i de där "alla" om man inte har de fördelar jag försöker få fram att man kan ha fast man även haft en tuff uppväxt.
 
Ja det är klumpigt uttryckt. Det förutsätter att personen är frisk.
Kan ju finns fler aspekter, som är hinder för andra på olika sätt...

Det som provocerar är att säga att alla kan och sedan börja göra tillägg där man reserverar sig för en del människor som då blir undantagsmänniskor.
Istället för att från början säga att några (kanske många?) kan. - Vilket ju är jättebra. Ingen missunnar dig eller andra det. Och ingen ifrågasätter att det ibland kan vara en kamp för att genomföra det.

Men du kan helt enkelt inte veta vilka som kan och inte kan göra det som du pratar om när det kommer till andra människor. Mer än att vi aldeles säkert vet att det inte är en möjlighet som finns för ALLA.
 
@Rina Det är synd att tolkningen av LHS på facebook liksom kapat uttrycket. Jag som är väldigt mycket äldre än facebook har alltid tolkat det som att någon lärt sig något den hårda vägen. Den har gjort en hård erfarenhet. I min värld har det aldrig handlat om utbildning alls - inte annat än att den lärdom man gjort inte går att lära sig i skolan. Utan värdering.

Men sedan kom facebook och angav det som alternativ bland utbildningar och så fick det helt andra konnotationer.
Jag håller med! Jag hade innan det kom upp på buke för ett antal år sedan (jag skaffade fb sent så där hade jag inte läst att det fanns ens då) aldrig hört "livets hårda skola" som annat än i liknande andemening som maskrosbarn. Dvs. det sas om någon som mot alla odds hade klarat sig fast med skillnaden att någon hade haft det tufft som vuxen och trots allt hade ett bra liv nu. Jag hade aldrig hört någon säga att hen själv gått livets hårda skola ens utan enbart om någon som tagit sig igenom mer än de flesta ens drömmer mardrömmar om och lärt sig av det. Utbildning var överhuvudtaget inte relevant utan just att livet självt varit väldigt tufft och att hen lärt sig av det. Ungefär som uttrycket streetsmart används idag.
 
Vad LHS-utbildade människor tillhör för klass eller vad de är för typer av personer är inte så relevant tycker jag, men det som jag tycker är intressant i den beskrivningen av sig själv är att man har en offerkofta på. Dessutom en rätt så stor offerkofta. Det är liksom som att säga att även om man kommer från rätt så ordnade förhållanden och har en akademiskt utbildning så har livet aldrig varit svårt. Jag känner människor från alla samhällsklasser och är det någonting jag kan garantera så är det att för 99% av alla så har de haft motgångar, svårigheter, motstånd mm.

Att ha LHS som utbildningsmerit på tex Tinder visar enligt mig på att man saknar förståelse för andra människor. Det är ett konstigt sätt att beskriva sig själv och det är en fokusering på negativitet istället för det positiva vi har i livet. För ärligt talat, är man uppvuxen i Sverige är man priviligierad. Visst har vi svårigheter i Sverige också och personer som faller mellan stolarna, men det är få människor i Sverige som svälter eller fryser ihjäl.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
13 166
Senast: golit
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 693
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp