Livslängd på stora hundraser

Winni

Trådstartare
Jag vet att förut hette det att stora hundraser som irländsk varghund eller grand danois inte blev äldre en max 7-8 år. Är det någon som vet hur det igentligen är med det? Idag kanske de blir äldre med tanke på annat foder eller så. Är bara nyfiken på hur gamla de "normalt" blir.
 
Sv: Livslängd på stora hundraser

Sen får man ställa frågan om HUR de har kommit fram till den siffran. Doberman har relativt kort medellivslängd men det verkar som väldigt många dobermans dör unga - de blir överkörda, de avlivas för att de är jobbiga osv Men har de väl blivit några år så verkar de bi gamla så att säga.
 
Sv: Livslängd på stora hundraser

Medellivslängden på en leonberger är ca. 8 år men många blir äldre, den äldsta har blivit 15 år. När man tittar på In memorian så verkar de flesta bli 8, 9, 10 år ungefär.
 
Sv: Livslängd på stora hundraser

Min St bernhard blev 13 år! Det beror nog på arv, miljö etc åxå hur gammal en stor hund blir.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 916
Senast: Milosari
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 262
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 489
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp