- Svar: 8
- Visningar: 517
Nyfödda föl kommer till världen utan ett aktivt immunförsvar. För att klara den första tiden är de helt beroende av stoets råmjölk – och det gäller att allt fungerar direkt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mänskliga mammor har något liknande råmjölk och det är därför som det är så viktigt att amma nyfödda.Nyfödda föl kommer till världen utan ett aktivt immunförsvar. För att klara den första tiden är de helt beroende av stoets råmjölk – och det gäller att allt fungerar direkt.
Det är stor skillnad, en mänsklig moderkaka släpper igenom antikroppar så en bebis föds med visst försvar, idisslares moderkakor släpper inte igenom nåt därför är råmjölken så viktig för dem tydligen också hästar.Mänskliga mammor har något liknande råmjölk och det är därför som det är så viktigt att amma nyfödda.
Nu blir jag nyfiken, varför gör inte idisslares moderkakor det? Vet man det?Det är stor skillnad, en mänsklig moderkaka släpper igenom antikroppar så en bebis föds med visst försvar, idisslares moderkakor släpper inte igenom nåt därför är råmjölken så viktig för dem tydligen också hästar.
Inget direkt blodutbyte från mamma till foster ger mindre avslag/efterblödningar som drar till sig rovdjur, har jag för mig anses vara orsaken. Djur som föder sina ungar i gryt och kan hålla sig gömda första tiden har i allmänhet moderkakor som är mer lika människans.Nu blir jag nyfiken, varför gör inte idisslares moderkakor det? Vet man det?
Huh, intressant! Man lär sig något nytt varje dagInget direkt blodutbyte från mamma till foster ger mindre avslag/efterblödningar som drar till sig rovdjur, har jag för mig anses vara orsaken. Djur som föder sina ungar i gryt och kan hålla sig gömda första tiden har i allmänhet moderkakor som är mer lika människans.