Ljud från grannarna, vad göra?

Hej, min första tråd här. :)

Det är så att det har flyttat in en barnfamilj i lägenheten under oss, och i och med det har jag börjat störas av ljud därifrån. Barnen springer omkring (förstås, det är ju så barn gör), och just dunsarna från deras steg hörs mycket väl upp till oss, plus att man hör när de stänger dörrar och skåp. Röster hörs däremot nästan inte alls, inte så att det stör. Jag har väldigt oregelbundna arbetstider så jag måste sova på morgnarna och förmiddagarna, men just de här ljuden går till och med igenom öronpropparna. Jag vaknar tidigt av "duns-duns-duns-stänga dörr", sen blir det tyst och jag försöker somna om men då kommer "duns-duns-duns-skrammel" igen, och så där håller det på. :arghh:

Nu måste ju barn få röra sig och folk få leva normalt i sina hem, men är det någon som vet om jag kan göra något åt ljudet uppe hos mig? Lägga mattor eller något sånt? Eller är det grannlägenheten som skulle behöva någon form av isolering (vilket ju blir svårt, jag kan ju inte tvinga dem att köpa mattor)? Vi bor i hyresrätt så några större ingrepp kan man ju inte göra.

Vilka tider gäller det?
Där jag bor så ska man hålla ljudnivån nere mellan 22-07, jag tror att det är rätt standard. Din hyresvärd kanske har någon regel som kan gälla?
 
Det är dock inget som grannar behöver ta någon hänsyn till. Tiderna för när det ska vara lugnt och man bör tänka på att inte störa är baserade på "normala" arbetstider. Dvs att folk kliver upp på morgonen, jobbar över dan och sover på nätterna.

Att man hör sina grannar när de lever ett normalt liv övriga tiden är ofrånkomligt och inget man kan klaga på eller förvänta sig speciellt hänsynstagande för. Speciellt inte från barn.

Skulle tro att du kommer att vänja dig med ljuden med tiden och om inte så får du köpa bättre hörselskydd.

Fast TS skrev ju i ursprungsinlägget att hon undrar om hon kan göra något hos sig och att de måste få leva normalt. På dig låter det som att hon "klagar på eller förväntar sig speciellt hänsynstagande" som du skrev.

Till @Umbria Lider med dig. Det är skitjobbigt att inte få sova oavsett anledning. Att prata med någon i en byggaffär om tips lät bra.
 
Oj, silikonöronproppar måste jag testa! :bump:Menar du såna där som man inte stoppar in i hörselgången utan liksom trycker fast utanpå om du fattar vad jag menar? Jag provar nog det och mattor innan jag pratar med grannarna, det känns lite taskigt... Jag har ju själv haft småbarn som har stökat runt i lägenheten en gång i tiden.
Testa vanliga, dom där gula öronpropparna inuti öronen och sen silikonöronpropparna i själva örat.
Kan rekommenderas!
Dödar inte precis alla ljud, men det är mitt bästa tips i alla fall. :up:
Funkar över förväntan! :p
 
Testa vanliga, dom där gula öronpropparna inuti öronen och sen silikonöronpropparna i själva örat.
Kan rekommenderas!
Dödar inte precis alla ljud, men det är mitt bästa tips i alla fall. :up:
Funkar över förväntan! :p
Dubbla alltså? Går det att få dem att sitta kvar? :confused:
 
Om de är precis nyinflyttade kan du lägga fram det så här: Hej jag störs en hel del av att era barn springer omkring. Är det så att ni inte hunnit få upp mattor, möbler osv än så att man kan förvänta sig att det blir tystare snart eller är det värt att jag själv satsar på att ljudisolera mitt hem?
Då får de en påminnelse om att deras barn kan störa grannarna men inga krav eller anklagelser.
 
Happy Ears öronproppar (finns på apotek) har gjort att jag kan bo där jag bor! Tillräckligt bekväma så att jag kan använda de så ofta jag vill.
Har också testat "sova gott" funkar bra men gör ont i örat efter ett tag.
Silikon fungerar bra när de är alldeles nya men tappar funktion fort.
Sedan har jag haft vänner som har sovit med hörselkåpor men det kan jag inte tänka mig är så bekvämt.
 
Jag rekommenderar Ohropax Classic gjorda av vax.
6 st för 39 kr och de enda som jag hittills testat som dels sitter kvar i mina miniöron samt dämpar mycket bra. Formas efter tycke och smak :) Tappar inte form eller funktion men blir smutsiga efter ett antal användningar. Gör absolut inte ont, jag är känslig men kan ändå sova med dom. Använder dom när jag reser och har svårt att sova pga ljud samt när grannarna har fest eller jag jobbar natt och ska sova och inte pallar höra ventilationen i rummet...
 
Var köper man de vita kladdiga som @niphredil tipsar om, säljer Apoteket de med?
Jepp!

De blir dyra eftersom man bara kan använda dem ett begränsat antal gånger. Men för mig är det ovärdeligt att ha det som en backup när jag blir störd av en granne.
 
Jepp!

De blir dyra eftersom man bara kan använda dem ett begränsat antal gånger. Men för mig är det ovärdeligt att ha det som en backup när jag blir störd av en granne.

Det enda som händer för mig med sånna är att de faller ur på natten och fastnar i mitt hår :rage:
Har det hänt dig nångång?
 
Ständiga återkommande ljud brukar man vänja sig vid såpass att man inte ens märker dom,efter en tid :)
Ge det lite tid skulle jag säga, hyreshus är för många människor på liten yta det blir ljudligt då.
 
Dubbla alltså? Går det att få dem att sitta kvar? :confused:
Jag vet, visst låter det galet? :p
Jodå, det går och jag har extremt små öron. ;)

Börja med att stoppa in dom gula så långt det går, utan att det gör ont.
Se till att knöla ihop dom så dom blir smala, stoppa in dom snabbt och låt dom expandera i örat.
Sen kan du dra ut litegrann bara så att dom ligger precis vid hörselgången.

Sen tar du silikongrejerna, mjukar upp dom och trycker in dom i ytterörat.
Knepet är att få dom lite varma av din kroppsvärme, sen är det lätt att forma dom så att dom täcker hela ytterörat.
Skulle dom lossna lite så går det att trycka till dom och "fylla" ut örat s a s.

Inser att det jag just skrivit låter extremt idiotiskt! :o :D

Men, testa! Det funkar och dämpar ljud väldigt bra. :)
 
Silikonpropparna var da shit när jag jobbade natt! de en stoppar in i örat drog jag ur i sömnen, silikon kunde jag sova med! :)
 
Man kan ju snällt informera dem om att det låter upp till dig när barnen springer omkring och sen fråga om de kan lägga in lite fler mattor eller nåt.

När vi bodde i lägenhet så skaffade grannen ovanför en stor (50+ kg) unghund som de lekte med i lägenheten. Det lät som en flock vilda elefanter på taket! De bad jag faktiskt om de kunde gå ut och leka med hunden på en gräsmatta istället.

Annars är det nog bara att gilla läget eller flytta. Trist men så är det när man bor så nära andra. Nåt jag hoppas slippa göra igen.
 
Jag vet, visst låter det galet? :p
Jodå, det går och jag har extremt små öron. ;)

Börja med att stoppa in dom gula så långt det går, utan att det gör ont.
Se till att knöla ihop dom så dom blir smala, stoppa in dom snabbt och låt dom expandera i örat.
Sen kan du dra ut litegrann bara så att dom ligger precis vid hörselgången.

Sen tar du silikongrejerna, mjukar upp dom och trycker in dom i ytterörat.
Knepet är att få dom lite varma av din kroppsvärme, sen är det lätt att forma dom så att dom täcker hela ytterörat.
Skulle dom lossna lite så går det att trycka till dom och "fylla" ut örat s a s.

Inser att det jag just skrivit låter extremt idiotiskt! :o :D

Men, testa! Det funkar och dämpar ljud väldigt bra. :)
Och jag har löjligt små öron så det kanske funkar på mig också. :D
Jag lägger det på "att testa"-listan. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 950
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 766
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 678
  • Artikel
Dagbok Är inte en person som normalt blir väldigt upprörd eller arg över saker i min vardag, men, nu har saker samlats på hög under en längre...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp