Ljud från grannarna, vad göra?

Prioriteringar . Billigare boende innebär att man behöver mindre inkomst. Varför en inkomst på runt 500.000 om året för att försörja sex personer är så privilegierad är lite intressant . En månadslön på 20.000 kr per vuxen? Ja, det är privilegierat gentemot många i världen. Det ger vissa friheter, jämfört med noll inkomst.

Landet låter inte ett skit. Typ. Ingen noise eller light pollution alls på många ställen. Inga fyrverkerier . Inga människor.

Nej, alla har inte samma förutsättningar. Varför är det intressant att påpeka?
Ja en inkomst på 500' om åtet är väldigt privilegierat.
 
Jag har valet liksom 70% av resten av folket. Inte alla. Har aldrig påståtts.
Om alla dessa 70 % väljer att flytta ut i glesbygd får vi återgå till ett bondesamhälle...

Vilka dessa 70 % nu är. Avser du inkomst? Det är ju inte bara pengar som styr valmöjligheter. För den som saknar körkort är det en skaplig uppförsbacke att flytta till landsbygd, som exempel.
 
@sjoberga
Jag tolkar dig som att du inte ser dig som privilegierad? Det förvånar mig.
Jag har en inkomst som är något lägre än din. Och jag ser mig som väldigt privilegierad. Jag är väldigt tacksam för att den ger mig möjlighet till det boende jag har idag och det liv jag har.
Sen är min inkomst en följd av val jag gjort och att jag valt bort en hel del saker. Jag har valt att prioritera mitt jobb och jobba mkt istället för intressen. Jag har också valt bort att jobba med mina drömyrken och satsa på något annat.
Men - ja... du och jag är privilegierade. Så är det bara.
 
@sjoberga
Jag tolkar dig som att du inte ser dig som privilegierad? Det förvånar mig.
Jag har en inkomst som är något lägre än din. Och jag ser mig som väldigt privilegierad. Jag är väldigt tacksam för att den ger mig möjlighet till det boende jag har idag och det liv jag har.
Sen är min inkomst en följd av val jag gjort och att jag valt bort en hel del saker. Jag har valt att prioritera mitt jobb och jobba mkt istället för intressen. Jag har också valt bort att jobba med mina drömyrken och satsa på något annat.
Men - ja... du och jag är privilegierade. Så är det bara.

Jag är privilegierad. Med svenska mått klart övre hälften. Inkomsten är sammanlagd för 2 vuxna så extrem är den inte med svenska mått. Med globala mått är det extremt privilegierat.

Jag har inte på något sätt antytt att jag inte är privilegierad.

Dessutom har jag levt på extremt liten inkomst tidigare.
 
Jag är privilegierad. Med svenska mått klart övre hälften. Inkomsten är sammanlagd för 2 vuxna så extrem är den inte med svenska mått. Med globala mått är det extremt privilegierat.

Jag har inte på något sätt antytt att jag inte är privilegierad.

Dessutom har jag levt på extremt liten inkomst tidigare.
Du skrev tidigare " varför en inkomst på 500' för att försörja sex personer är privilegierat är lite intressant"
Så jag tolkade det som att du inte tycker du är privilegierad.
Att du har sex personer att försörja är ju ditt eget val och att kunna skaffa många barn är verkligen privilegierat.
 
Du skrev tidigare " varför en inkomst på 500' för att försörja sex personer är privilegierat är lite intressant"
Så jag tolkade det som att du inte tycker du är privilegierad.
Att du har sex personer att försörja är ju ditt eget val och att kunna skaffa många barn är verkligen privilegierat.

Ja, det jag menar är att många verkar tycka att det är extrema inkomster vilket det inte är. Snarare under medel för 2 vuxna. Men ändå privilegierat jämfört med de som har det tuffare.
 
@sjoberga Men kom igen nu, det här börjar ju bli tramsigt. Det blir så uppenbart att du lever i en helt annan verklighet än många andra.

1. Du har tidigare på Buke beskrivit dig som höginkomstagare. Du har tidigare på buke beskrivit hur ni har hästar, hur ni reser etc etc. Du har många barn (poppis nu bland folk med pengar). Du väljer bra och schysst mat, väljer köttet noggrant. Du är priviligerad och lever ett liv HELT olikt det som exempelvis mina grannar lever. Man är inte mindre privilegierad bara för att man har många räkningar till följd av sitt privilegierade liv.

2. Det är INTE en halmgubbe att argumentera emot dig om att vem som helst kan flytta vart som helst. Du kom in väldigt kaxigt i tråden och uppmanar dem som inte trivs med att höra sina grannar att flytta till ett hus nånstans. Sen följer du upp med att det är ett val att bo i lägenhet. Fakta är att i dagens Sverige är det dem med pengar som kan välja där de ska bo, vi andra bor där vi kan. Det råder bostadsbrist på de flesta håll där det finns jobb.

3. Det är ett faktum att människor som INTE är privilegierade har en helt annan syn på vilka risker man kan ta och vilka möjligheter i livet man har. Att du väljer att låtsas som att det inte är så löser inga som helst problem alls. Du är inte liberalt cool när du bestämt hävdar att mina grannar minsann kan ta sitt pick och pack och flytta vart de vill, det är bara ignorant och nonchalant. Och pinsamt uppenbart att du inte är samhällsvetare eftersom du är uppenbart okunnig om de mekanismer som påverkar människors val och de strukturer vi lever i. Om du inte tror mig: kom och besök några av stockholms mest segregerade förorter. Träffa människorna som bor där, se hur de lever, se hur skolorna ser ut, prata med morsorna i tvättstugan. Du skulle bli chockad tror jag, med tanke på din bild av Sverige.

4. Du väljer dessutom att dra igång det här i en tråd där TS uttryckligen sagt att hon INTE kommer att tala med sina grannar utan att hon vill lösa situationen själv, i sin lägenhet. Du var inte den första att dra igång den eviga tävlingen om vem som minsann embracar och står ut med mest jävla stök från grannarna, men man måste ju liksom inte haka på.

5. Du och alla i den här tråden som tjatar om att vi som bor i lägenhet minsann måste acceptera att man får stå ut med störningar: ni har alla missat att även de som STÖR har valt att bo i lägenhet och således också faktiskt får ta lite hänsyn. Precis som att jag inte kan förvänta mig total tystnad kan inte min granne ovanför tro att han kan ha hög musik och stök och vrål fram till klockan två en tisdag. Punkt jävla slut.
 
Jag tror du missade min poäng, det är inte det att hon går utan snarare att hon klampar omkring på nätterna. Jag själv går försiktigare på nätterna för att inte störa andra. Just nattetid bör man vara lite försiktigare och inte klampa omkring för att visa hänsyn mot sina grannar om det är ett lägenhetshus där det hörs igenom väldigt väl.
Jag hade inte velat vara den som klampar omkring på nätterna så att grannarna stör sig.
Dagtid och helger bryr jag mig inte, endast de nätter när jag ska upp tidigt och jobba dagen efter. Skulle du vilja möta en trött lastbilschaufför för att denne inte fått sova pga en oförsiktig klampande granne på nätterna?
Hur vet du att du inte hörs när du går? Jag går jätteförsiktigt på kvällar/nätterna och min granne under säger ändå att den hör när jag går. Nu är jag dock en sådan som rör på mig på nätterna en del så det är inte så mycket att göra åt, jag förflyttar mig så tyst jag kan.
 
@sjoberga Jag ser nu att du säger att din fru och du tjänar 20' var per månad. My bad, då är du ju långt från höginkomstagare! Jag visste inte ens att ingenjörer med erfarenhet (i din ålder) tjänade så lågt. Inte ens min man har så låg inkomst som nyutexaminerad ingenjör, och då arbetar han i Spanien.
 
@sjoberga Jag ser nu att du säger att din fru och du tjänar 20' var per månad. My bad, då är du ju långt från höginkomstagare! Jag visste inte ens att ingenjörer med erfarenhet (i din ålder) tjänade så lågt. Inte ens min man har så låg inkomst som nyutexaminerad ingenjör, och då arbetar han i Spanien.
Med tanke på att du skrivit att du är utvecklingschef på ett företag och utbildad civilingenjör låter ju 20' som extremt låg lön måste jag säga.
 
Och hur tycker du att det gick? :rofl:

Hoppas du inte blev avskräckt, det är inte alltid det slutar i krig om något helt annat (men rätt ofta). ;)
Haha nä minsann, jag är inte avskräckt! :p Jag har läst här en hel del tidigare så jag är inte förvånad. Jag tycker det är kul att det blev så många svar i tråden, jag hade trott att kanske 1-2 pers skulle ta sig tid att svara lilla obetydliga mig. :o

Jo, jag har VALT att bo i hyreslägenhet eftersom jag tycker fördelarna överväger enormt. Den enda nackdelen är just den som har dykt upp nu. Då valde jag att kontakta Buke för lite råd om hur man kan åtgärda problemet. Det ser jag som problemlösning, inte som att klaga på ett val jag har gjort. Och många bra tips har jag fått! :love: :bow:

Har börjat med Apotekets Sov Gott-öronproppar som funkar bra. Sen ska jag också testa @Vallmo s De Luxe-variant med dubbla proppar. :) Kanske det blir heltäckande matta också så småningom även om jag drar mig för att lägga en massa pengar på det om det sen kanske inte hjälper. Kanske testar med några fulmattor från second hand först och täcker med.
 
Härligt @Umbria att du hittat lösningar som funkar OK än så länge :). Det är gissel när man blir störd av grannarna, särskilt när det är störningar man liksom verkligen inte har rätt att klaga på (om du förstår hur jag menar). Jag är superljudkänslig och drömmer ibland om att få köpa ett litet hus nånstans där det är lugn och ro men eftersom jag älskar mitt jobb är det inte ett alternativ att flytta nånstans långt bort i tok liksom.

Uppdatera gärna sen om hur det går med mattor och allt, finns säkert fler med samma problem som uppskattar tips :).
 
Nu skriver du igen något jag inte skrivit. En nettoinkomst på en bit under 500.000 om året är bra, men inte extrem.
Va? Du skrev själv att ni tjänar 20000 kronor var?
Varför en inkomst på runt 500.000 om året för att försörja sex personer är så privilegierad är lite intressant . En månadslön på 20.000 kr per vuxen?
Det är ju rekorddåligt med tanke på din ålder och vad du jobbar med.
 
@sjoberga Men kom igen nu, det här börjar ju bli tramsigt. Det blir så uppenbart att du lever i en helt annan verklighet än många andra.

1. Du har tidigare på Buke beskrivit dig som höginkomstagare. Du har tidigare på buke beskrivit hur ni har hästar, hur ni reser etc etc. Du har många barn (poppis nu bland folk med pengar). Du väljer bra och schysst mat, väljer köttet noggrant. Du är priviligerad och lever ett liv HELT olikt det som exempelvis mina grannar lever. Man är inte mindre privilegierad bara för att man har många räkningar till följd av sitt privilegierade liv.

2. Det är INTE en halmgubbe att argumentera emot dig om att vem som helst kan flytta vart som helst. Du kom in väldigt kaxigt i tråden och uppmanar dem som inte trivs med att höra sina grannar att flytta till ett hus nånstans. Sen följer du upp med att det är ett val att bo i lägenhet. Fakta är att i dagens Sverige är det dem med pengar som kan välja där de ska bo, vi andra bor där vi kan. Det råder bostadsbrist på de flesta håll där det finns jobb.

3. Det är ett faktum att människor som INTE är privilegierade har en helt annan syn på vilka risker man kan ta och vilka möjligheter i livet man har. Att du väljer att låtsas som att det inte är så löser inga som helst problem alls. Du är inte liberalt cool när du bestämt hävdar att mina grannar minsann kan ta sitt pick och pack och flytta vart de vill, det är bara ignorant och nonchalant. Och pinsamt uppenbart att du inte är samhällsvetare eftersom du är uppenbart okunnig om de mekanismer som påverkar människors val och de strukturer vi lever i. Om du inte tror mig: kom och besök några av stockholms mest segregerade förorter. Träffa människorna som bor där, se hur de lever, se hur skolorna ser ut, prata med morsorna i tvättstugan. Du skulle bli chockad tror jag, med tanke på din bild av Sverige.

4. Du väljer dessutom att dra igång det här i en tråd där TS uttryckligen sagt att hon INTE kommer att tala med sina grannar utan att hon vill lösa situationen själv, i sin lägenhet. Du var inte den första att dra igång den eviga tävlingen om vem som minsann embracar och står ut med mest jävla stök från grannarna, men man måste ju liksom inte haka på.

5. Du och alla i den här tråden som tjatar om att vi som bor i lägenhet minsann måste acceptera att man får stå ut med störningar: ni har alla missat att även de som STÖR har valt att bo i lägenhet och således också faktiskt får ta lite hänsyn. Precis som att jag inte kan förvänta mig total tystnad kan inte min granne ovanför tro att han kan ha hög musik och stök och vrål fram till klockan två en tisdag. Punkt jävla slut.

Jag tycker att man måste ha hög tolerans när man bor i flerbostadshus eller andra täta områden. Och visa hänsyn, men knappast till den grad att man måste anpassa sig massor till andras krav.

Och har man väldigt svårt med det, är andra bostadsformer en möjligt bättre lösning, för den stora andel som kan välja.
 
Men kan du inte förklara det citerade då? Vad menar du exakt?

Varför en inkomst på runt 500.000 om året för att försörja sex personer är så privilegierad är lite intressant . En månadslön på 20.000 kr per vuxen?
Istället för att upprepa ett nej kan du ju förklara det du själv skrivit?
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 955
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 777
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 679
  • Artikel
Dagbok Är inte en person som normalt blir väldigt upprörd eller arg över saker i min vardag, men, nu har saker samlats på hög under en längre...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp