ljudbokstips önskas

ameo

Trådstartare
Moderator
Efter ett flertal år med Storytel börjar jag få svårt att hitta böcker att lyssna på. Det känns som allt är genomlyssnat och jag tänkte försöka undvika att börja om från början och lyssna på samma böcker igen. Så nu vill jag ha tips på nya författare/boktitlar att ge mig på...

Jag gillar biografier och romaner, gärna historiska romaner (men inte om krig...). Det kan vara både på svenska och på engelska.
Deckare är ointressanta.

Jag tar tacksamt emot alla tips. Skriv gärna något om vad boken handlar om, då min dator brukar hänga sig när jag försöker gå in och läsa om alla böcker...
Risken är väl stor att en hel del av det som tipsas om redan är läst/lyssnat, det är smällar jag får ta om jag inte ska rabbla varenda bok jag lyssnat på...
 
Lite krig är det ju - men har du läst (lyssnat på) Astrid Lindgrens Krigsdagböcker? Jag blev både gripen och berörd och det var inte alls vad jag väntade mig.

Jag har samma problem som dig, "allt" är lyssnat på. Fick när jag bad om tips förslag på just den. Tog lång tid innan jag tog mig för det då det kändes som "inte min smak". Oj vad fel jag hade. Lite segt i början men sen så.
 
Lite krig är det ju - men har du läst (lyssnat på) Astrid Lindgrens Krigsdagböcker? Jag blev både gripen och berörd och det var inte alls vad jag väntade mig.

Jag har samma problem som dig, "allt" är lyssnat på. Fick när jag bad om tips förslag på just den. Tog lång tid innan jag tog mig för det då det kändes som "inte min smak". Oj vad fel jag hade. Lite segt i början men sen så.
jag började lyssna på den men den fastnade inte hos mig...
Kan ju ge den ett nytt försök, kanske...
 
Kolla på Bill Brysons "En kortfattad historik över nästan allting" (eller "A short history of nearly everything" på engelska). Ingen roman utan en sorts kortfattad genomgång om allt från fysik till kemi till evolution till djur och människor och allt däremellan. Asbra!
 
Kolla på Bill Brysons "En kortfattad historik över nästan allting" (eller "A short history of nearly everything" på engelska). Ingen roman utan en sorts kortfattad genomgång om allt från fysik till kemi till evolution till djur och människor och allt däremellan. Asbra!
låter spännande, tack!
 
En annan bok som satte sig fast länge länge var "En molnfri bombnatt". Även den ett tips från andra. Som också dröjde att börja med men sen så... och märker när jag skriver det här (jag lyssnade på den för ett år sen) att den fortfarande berör.

utspelas även den under andra världskriget.
 
jag började lyssna på den men den fastnade inte hos mig...
Kan ju ge den ett nytt försök, kanske...

Jag minns jag hade svårt med den i början men sen så.. men det är ju en smaksak med vad man tycker om. Känns det för motigt brukar jag strunta i det. Astrid var jag precis på väg att ge upp när det vände för mig.
 
In order to live av Yeonomi Park. SÅ bra om hur det är att leva i Nordkorea och hur hon lyckas fly därifrån.


Little princes av Connor Grennan. Om hur Connor som ska arbeta dom volontär på ett barnhem i Nepal för en kort period fastnar för gott. Om vardagen på barnhemmet, om jakten på barnens föräldrar och om framtiden och kärleken. SÅ BRA BOK!

Sedan såklart Jag vill inte dö, jag vill bara inte levatt.
 
In order to live av Yeonomi Park. SÅ bra om hur det är att leva i Nordkorea och hur hon lyckas fly därifrån.


Little princes av Connor Grennan. Om hur Connor som ska arbeta dom volontär på ett barnhem i Nepal för en kort period fastnar för gott. Om vardagen på barnhemmet, om jakten på barnens föräldrar och om framtiden och kärleken. SÅ BRA BOK!.
båda lyssnade på svenska... :D
 
Jag brukar gå till bokhandeln :angel: och kolla titlar och hitta intressanta böcker. Sen söker jag dem på Storytel. Gillar man deckare är ju utbudet betydligt större, dock. :D

Har du lyssnat på Kungar, drottningar, älskare och älskarinnor? Kvinnokungen, om Drottning Christina? Conn Igguldens böcker om Rosornas krig? (Stormfågel, Solvarg, Blodsfejd).

Helenas hämnd, Drottningkronan, Ringens gåta? Olika författare, men det är en släktkrönika.

Bodil Mårtenssons böcker om Magnus Erikssons tid - Blodbokens tid, Kastanjeträdets makt och I ekens tecken?

Om man har dragning åt skräplitteratur så finns det mååånga alternativ. Barbara Cartland? :o;)
 
Har du läst Diana Gabaldons "Främlingen"-serie? :) Den går även som serie nu, Outlander. Så bra!
Från Adlibris: Andra världskriget är över och Claire Randall och hennes man reser till Skottland för att lära känna varandra igen efter krigsårens påtvingade separation. Vid en utflykt till häxringen Craigh na Dun hemsöks Claire av magiska krafter som ett viljelöst offer dras hon in i en klyfta i stenformationerna.Tidsresan har börjat. Året är nu 1743. Claire är en främling i en oförsonlig tid. De skotska klanerna kämpar ett blodigt frihetskrig mot den engelska kungamakten. Claire misstänks vara engelsk spion och tas till fånga av klanen MacKenzie. Hon möter nu Jamie Fraser som blir hennes beskyddare och älskare. Mellan dem växer en passion som är starkare än tid och rum. Claire inser att Jamie är mannen hon väntat på i hela sitt liv. Med fruktan ser hon fram mot den stund då hon måste välja mellan honom och att återvända till sin egen tid ...


Eller Johanne Hildebrandts böcker om Sagan om Valhalla?
 
Jag brukar gå till bokhandeln :angel: och kolla titlar och hitta intressanta böcker. Sen söker jag dem på Storytel. Gillar man deckare är ju utbudet betydligt större, dock. :D

Har du lyssnat på Kungar, drottningar, älskare och älskarinnor? Kvinnokungen, om Drottning Christina? Conn Igguldens böcker om Rosornas krig? (Stormfågel, Solvarg, Blodsfejd).

Helenas hämnd, Drottningkronan, Ringens gåta? Olika författare, men det är en släktkrönika.

Bodil Mårtenssons böcker om Magnus Erikssons tid - Blodbokens tid, Kastanjeträdets makt och I ekens tecken?

Om man har dragning åt skräplitteratur så finns det mååånga alternativ. Barbara Cartland? :o;)
Jo, utbudet på deckare verkar vara mycket större, men de intresserar mig inte alls...
"Kungar, drottningar, älskare och älskarinnor? Kvinnokungen, om Drottning Christina?" -> dem ska jag kolla upp!
Släktkrönikan är jag nästan klar med, har sista delen igång just nu...
Bodil Mårtenssons böcker tror jag att jag lyssnat på alla - vet att jag är klar med blodboken och kastanjeträdet, måste nog kolla på eken....
Jag lyssnade på en Barbara Cartland härom veckan och tja, för att ha nåt att lyssna på kanske... Den var väl ingen höjdare direkt, men uppläsaren gjorde den ju inte direkt bättre.

Generellt så finns ett antal böcker som jag förkastat efter en stund, då uppläsaren är rätt värdelös. Det finns ju till och med uppläsare som får ett "kärleksmöte" att låta som en väderprognos...
 
Har du läst Diana Gabaldons "Främlingen"-serie? :) Den går även som serie nu, Outlander. Så bra!
Från Adlibris: Andra världskriget är över och Claire Randall och hennes man reser till Skottland för att lära känna varandra igen efter krigsårens påtvingade separation. Vid en utflykt till häxringen Craigh na Dun hemsöks Claire av magiska krafter som ett viljelöst offer dras hon in i en klyfta i stenformationerna.Tidsresan har börjat. Året är nu 1743. Claire är en främling i en oförsonlig tid. De skotska klanerna kämpar ett blodigt frihetskrig mot den engelska kungamakten. Claire misstänks vara engelsk spion och tas till fånga av klanen MacKenzie. Hon möter nu Jamie Fraser som blir hennes beskyddare och älskare. Mellan dem växer en passion som är starkare än tid och rum. Claire inser att Jamie är mannen hon väntat på i hela sitt liv. Med fruktan ser hon fram mot den stund då hon måste välja mellan honom och att återvända till sin egen tid ...


Eller Johanne Hildebrandts böcker om Sagan om Valhalla?
Jag har plöjt de första Gabaldonböckerna men tyckte inte att de var tillräckligt bra för att fastna totalt i serien (vilket jag har bekanta som gjort, så jag får uppdateringar på fejjan om dem... :p )
Och Hildebrandts böcker vet jag att jag börjat på, men inte riktigt fastnat för heller.
 
Jag gillar livläkarens besök och Margaret Atwoods trilogi om oryx och craig. De finns i alla fall i min ebokssite, vet inte om de finns på storyteller
 
Jag gillar livläkarens besök och Margaret Atwoods trilogi om oryx och craig. De finns i alla fall i min ebokssite, vet inte om de finns på storyteller
tack för tips
Atwoods fanns bara som e-bok, inte inläst - vilket är en förutsättning för mig...
 
alltså, Guillou är en person som jag har svårt för rakt av, så jag har liksom inte velat ge mig på hans böcker... det tar liksom emot, bara för att det står hans namn på dem :o
Jag har precis samma känsla för honom! Men övertalades här på buke att testa Brobyggarna, och de är inte alls som hans andra böcker. Det är ett historiskt dokument över "Det stora århundradet". Och Bolme är mycket bra som uppläsare!
 
Jag lyssnade på en Barbara Cartland härom veckan och tja, för att ha nåt att lyssna på kanske... Den var väl ingen höjdare direkt, men uppläsaren gjorde den ju inte direkt bättre.
.
Nej, där finns mycket övrigt att önska. Lyssnade på en, där uppläsaren envisades med att säga "marksisinnan" varje gång.

Om du vill prova nåt nytt - d v s deckare - kan jag tipsa om Elly Griffiths böcker, där arkeologen Ruth är huvudperson. De flesta av liken är flera hundra år och böckerna handlar mer om relationer, druiden Cathbads märkliga sätt, engelskromersk historia och keltiska myter. "Flickan under jorden" heter den första.
 

Liknande trådar

Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
454
Senast: Yeah but
·
Fritid Mitt nyårslöfte var att lyssna på (jag kan inte läsa längre) på 35 böcker i år. Jag har inte läst en enda än så länge. Däremot har jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 158
Senast: Enya
·
Kultur Jag vet att det finns många här som läser mycket och har bra koll på böcker, nu vill jag ha er hjälp :D Själv har jag usel koll på...
Svar
18
· Visningar
907
Senast: Badger
·
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 595
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp