ljudbokstips önskas

Har du läst Evervall och Samuelssons böcker? Som ex den lm Florence Stephens? Intressanta böcker om intressanta personer tycker jag.

Sen finns ju Kate Atkinsons böcker, där framförallt Liv efter liv var oerhört fascinerande. Men även En Gud i spillror och I museets dolda vrår är böcker som verkligen har varit en läsupplevelse.

Sen har du Sarah Waters som skriver historiska, bra, romaner. Vissa utspelar ju sig under kriget men handlar egentligen inte om själva kriget.

Det är samma med Ljuset vi inte ser - där handlar det mest om personerna i ett krig snarare än själva kriget. Otrolig bok dessutom.

Ytterligare en bok som var klart annorlunda, läsvärd och med historiska inslag är Olive Kitteridge. Eller ja, den är ju inte historisk som så men sträcker sig över 25 år så lite tillbakablick blir det ju.

Och sen är även Yxmannen (av ray celestin) en fascinerande bok som handlar om en yxmördare i new Orleans. Så den är alltså inte en helt filtiv deckare utan väldigt välarbetad kriminalroman med mängder av porträtt av staden och människorna i den där vissa inslag ändå kommer från den verkliga historien.
 
Michael Mortimer Jungfrustenen är jättebra! Den första i en serie. Andra boken heter Fossildrottningen.

Från Bokus:
"1769 gör Linnés lärjunge Daniel Solander ett märkligt fynd på Nya Zeeland: en sten med besynnerliga egenskaper som utmanar hans läromästares syn på naturen, och därför göms undan. Stenen går i fyra bitar och under historiens gång hamnar de i händerna på så vitt skilda personer som Niels Bohr, Greta Garbo och Josef Stalin.

Mer än tvåhundra år efter Solanders död får studenten Ida Nordlund ett mystiskt samtal från sin mormor. Ida blir ombedd att ta hand om en ask, men något går fel. Den som ger henne asken dör och snart är hon eftersökt inte bara av polisen, utan också av ett hemligt nätverk av forskare som gör vad som helst för att komma åt den gåtfulla asken.

Ida jagas nu i högsta thrillertempo genom Norrland, in i Finland och slutligen in i Ryssland, mot sin hemlighetsfulla mormor. På vägen har hennes fosterfar Lasse anslutit.

Vad var det för sten Solander hittade? Vad var det Linné lät gömma inuti några flodpärlmusslor? Och varför övergavs Ida av sin mor Eva, som försvann för många år sedan?

Jungfrustenen är första delen i en serie om sex böcker. Med ett berättardriv som saknats i senare tiders svenska litteratur kombinerar Michael Mortimer pojkboksäventyrets berättarlusta med dystopins angelägenhet, agentromanens komplexitet med den muntliga skrönans dråplighet."
 
Är du intresserad av poddar? Det är smidigt att hitta olika kategorier med castbox appen. Allt du velat veta, är en riktigt matnyttig podd om alla tänkbara ämnen, intressant och allmänbildande. Sedan finns ju p3 dokumentär, penntricket och häst och ryttare som jag själv har behållning av.
Lyssnade på en podd om polarexpeditionen häromdagen som fler borde höra, riktigt bra.
 
tack för era tips! (kom gärna med fler...)
Jag lägger dem alla på minnet och går tillbaka till den här tråden när jag behöver påfyllning på bokfronten!
 
låter spännande, tack!

Kan tillägga att jag bara lyssnat på den engelska versionen (och den uppläsaren är suverän, tycker jag). Kan dock tänka mig att man egentligen har mer behållning av den svenska eftersom det är en hel del knepiga begrepp och märkliga namn. :D
 
Kan tillägga att jag bara lyssnat på den engelska versionen (och den uppläsaren är suverän, tycker jag). Kan dock tänka mig att man egentligen har mer behållning av den svenska eftersom det är en hel del knepiga begrepp och märkliga namn. :D
det verkar finnas två versioner av den på engelska på storytel, om jag fattade rätt
knepiga begrepp är inget jag lägger vikt vid, jag läser ju kurslitteratur på engelska :wtf:
 
det verkar finnas två versioner av den på engelska på storytel, om jag fattade rätt
knepiga begrepp är inget jag lägger vikt vid, jag läser ju kurslitteratur på engelska :wtf:

Ah, såg det nu. Den med rött omslag är den jag lyssnat på, den med blått omslag är inläst av författaren själv. Den blev jag ju nyfiken på att lyssna på. :D

Tillägg: Provlyssnade lite, och jag föredrar den andra snubben. :p
 

Liknande trådar

Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
454
Senast: Yeah but
·
Fritid Mitt nyårslöfte var att lyssna på (jag kan inte läsa längre) på 35 böcker i år. Jag har inte läst en enda än så länge. Däremot har jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 145
Senast: Enya
·
Kultur Jag vet att det finns många här som läser mycket och har bra koll på böcker, nu vill jag ha er hjälp :D Själv har jag usel koll på...
Svar
18
· Visningar
907
Senast: Badger
·
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 594
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp