Lodjur sköts i hästhage

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Usch ja, det var obehagligt. Dock har vi inte sett nåt mer lodjur, vilket är skönt. :D
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Man ser hur det skrivs om från tidning till tidning... Eldur stod inte ens i den hagen ju...:grin: Men det ska ju låta dramatiskt!!

Var en av de jagade hästarna din pålle, Kolbeinn?

Fy, jag är livrädd sedan Jane berättade om detta. Jag är orolig för mina fölisar i sommar... Men vi har lite fler rådjur häruppe så för hoppningsvis kanske vi slipper oroa oss:crazy:
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Näe. Eldur stog 100-200 m bort.. Näe, min blev inte jagad men han stog och kollade på från sin hage antar jag. Var inte "hemma" när det hände, utan jag var hos en kompis 5 mil bort.. :p

Dock går han i den hagen nu (vi har bytt hagar) och jag hoppas det inte kommer nåt nytt.. :eek:
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Min häst gick i den hagen där lodjuret var inne och jagade..var inte där men det var mycket otäckt att få höra om det..och man har märkt att hästarna de närmaste dagarna efteråt varit mer på sin vakt och svårare att slappna av även ute i hagen...

Varför det står i artikeln att Eldur gick i hagen är för att expressen bara koperat av två olika delar av originaltexten som skrevs i tidningen jakt och jägare..där stod det att han gick i hagen bredvid och ägaren undrade vad staten ersatt med med tanke på hans höga värde..
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Ginnies, läs det finstilta! Det står till och med i artikeln att källförteckningen är Jakt och jägares hemsida " - säger Tommy Jonsson till nättidningen Jakt och Jägare", alltså har de tagit nyheten från en annan hemsida(som jag redan läst långt innan denna!)
Där kan man läsa mer precist att Eldur inte stod just i DEN hagen. Det jag menade var att det blir en höna av en fjäder, lite typiskt tidningar att bara skumläsa och plocka ut så det låter Maffigt! Men sedan ska man ju inte minimera den hemska upplevelsen hästarna och dess ägare fick i och med detta. Jag har medlidande med dig lotta334. Det är inte lätt att sova gott om natten när man vet att ens häst varit jagad av ett lo..... :(
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Ginnies, läs det finstilta! Det står till och med i artikeln att källförteckningen är Jakt och jägares hemsida "

Jag har medlidande med dig lotta334. Det är inte lätt att sova gott om natten när man vet att ens häst varit jagad av ett lo..... :(


Men man tar väl inte för givet att en annan tidning felciterar orginalartikeln?

Men är det så farligt med ett lodjur i hästhagen?
Jag är betydligt mer rädd för hundar, större modell, än ett harmlöst lodjur.
Undrar om byssen kommit fram så snabbt om en hund sprungit och jagat hästarna?
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Och jag hade nog blivit glad att jag fått se ett lodjur :D
Visst, har man föl i hagen kanske man tänker annorlunda, men jag hade mer sett det som en upplevelse.
Och jag hade också gjort mer för att få bort lodjuret, inte ett varningsskott och sen om det kom tillbaka gett upp och be att få skjuta det.
Många försök hade jag gjort och under tiden tagit kort :love:
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jag hade definitivt tänkt mer på att skydda mina hästar än att ta kort. (Om lot bara hade promenerat förbi så är det en sak, men nu var det ju inte riktigt så.)

Och så hade jag inte varit så naiv så jag skulle tro att det gick att permanent jaga bort ett lo som fått smak på att jaga hästar... förr eller senare dyker de upp igen. Det vet jag, som fått mina hönor ihjälbitna av räven.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jag är också tveksam till att ett djur på drygt 20 kg kan ta en frisk vuxen häst. Rådjur och renar vet jag den kan ta men det är flera gånger mindre djur än hästen. Ensamma föl utan stoets beskydd kan ju däremot kunna bli ett byte.
Det är heller aldrig känt eller bevisat att de har anfallit människor. Till och de som arbetar med lodjur och som har gått fram och undersökt ungarna har inte blivit attackerade även om honan har morrande cirkulerat runt.
Så om man inte finner nöje i att skjuta lodjur skulle det nog funka med att gå in och skrika till istället, för att få det på flykt.
Som (för tillfället ej aktiv) jägare vet jag att Lodjuret står högt upp på önskelistan för en del jägare.:mad:
Som alltid beror rovdjursrädsla oftast på okunskap......

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Nej IslandsMalin det var mycket svårt att inte tänka mycket på det de närmaste dagarna efteråt..snacka om att man fick en klump imagen när man två dagar efteråt kommer ut till stallet och får se hästarna tokspringa genom hagen igen..inte en gång till hann man tänka..som tur var hade de bara allmänt tokrejs med varandra denna gång..

Rolle: Om du läst artiklarna så kan du där se att man sköt ett varningsskott för att skrämma bort lodjuret, men det försvann evdast i fem minuter för att igen komma tillbaka och jaga..Jag har följt debatten på tidningen jakt och jägares sida där det finns beskrivningar där man hittat stora fullvuxna kronhjortar som blivit både dödade och allvarligt skadade av lo vilka är i samma storlek som om inte större än en islandshäst. Även om det inte dödar så kan det skada mycket allvarligt.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Som (för tillfället ej aktiv) jägare vet jag att Lodjuret står högt upp på önskelistan för en del jägare.:mad:
Som alltid beror rovdjursrädsla oftast på okunskap......

Rolle
Islandshästar på lösdrift

I artikeln står också att personen som sköt lodjuret inte tyckte om att behöva göra det, men hade ringt om råd och fått tillstånd att skjuta..inte som om han har gjort det för nöjes skull
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jag hade definitivt tänkt mer på att skydda mina hästar än att ta kort. (Om lot bara hade promenerat förbi så är det en sak, men nu var det ju inte riktigt så.)

Och så hade jag inte varit så naiv så jag skulle tro att det gick att permanent jaga bort ett lo som fått smak på att jaga hästar... förr eller senare dyker de upp igen. Det vet jag, som fått mina hönor ihjälbitna av räven.


Sånna här inlägg får mig att undra vad folk tror egentligen :angel:
Självklart vill man väl skydda sina djur :crazy:

Och vet du, jag anser att man får ta att man kan få besök av vilda djur. är inte bara vi som ska leva här på jorden med våra tamdjur. Du får väl se till så inte räven kan ta dina höns och ha ett ordentligt stängsel mm.
Man kan göra mycket, men folk är för lata och bekväma.

Har tjoats förr att lodjur har rivit småhästar, sen visade det sig att det var hundar.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Hoppas att det inte ligger några lodjursungar och svälter ihjäl nu :cry:
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jag missade ett en gång, var inne o läste när frugan bankade på fönstret utifrån paddocken, visade sig senare att det satt ett lodjur i o titttade på när hon red!!!
Vi var dock aldrig oroliga för hästarna.
Har även synts lo häromkring så vi var en aning oroliga för lammen i början.
Nog är det konstigt att detta är ett solklart fall av skyddsjakt medans kraven när det gäller varg ställs enormt mkt högre.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Lodjur sköts i hästhage

där stod det att han gick i hagen bredvid och ägaren undrade vad staten ersatt med med tanke på hans höga värde..

Ska staten ersätta viltskador på tamdjur? Trodde det var sånt man hade försäkringen till- särskilt om nu hästen är så värdefull?
För övrigt ska det nog mycket till innan ett lodjur kan skada en islandshingst...
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

I artikeln står också att personen som sköt lodjuret inte tyckte om att behöva göra det, men hade ringt om råd och fått tillstånd att skjuta..inte som om han har gjort det för nöjes skull


.... men då kan ju alla som ser ett lodjur ringa och säga att den jagar ens hästar eller vad det nu är man har, och snabbt få tillstånd att skjuta. Fast det inte behöver vara sant.:mad:

Kanske hade varit ett bättre alternativ att ta in sina ponnyer om man nu var så rädd om dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 059
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Rie
·
  • Artikel
Hästnyheter Kommunens tekniker traskade rakt in i hästhagen utan att underrätta hästägaren. Att de stod en hingst i hagen såg de inte, förrän...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp