Bukefalos 28 år!

Lodjur sköts i hästhage

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Rolle: Om du läst artiklarna så kan du där se att man sköt ett varningsskott för att skrämma bort lodjuret, men det försvann evdast i fem minuter för att igen komma tillbaka och jaga..Jag har följt debatten på tidningen jakt och jägares sida där det finns beskrivningar där man hittat stora fullvuxna kronhjortar som blivit både dödade och allvarligt skadade av lo vilka är i samma storlek som om inte större än en islandshäst. Även om det inte dödar så kan det skada mycket allvarligt.

Nä, ett helt skott ja,ja.....
Tidningen Jakt och jägares hmmmm det är ju inte där som de som gärna vill fälla något rovdjur finns, eller..........

I artikeln står också att personen som sköt lodjuret inte tyckte om att behöva göra det, men hade ringt om råd och fått tillstånd att skjuta..inte som om han har gjort det för nöjes skull

Nä, det skulle han ju gärna erkänt med en gång :rofl:

Ursäkta att jag är lite sarkastisk men är så trött på att folks okunskap ska göra att rovdjursrädslan och hatet finns.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Ja staten bör ersätta rovdjursskador på tamdjur.
Vi bör solidariskt vara med o betala vad det kostar!
Ang fallet tråden handlar om, är det ngn som har koll på hur lodjur jagar?
Jaga hästar runt runt i hagen så länge att man kan fixa tillstånd att avliva.
Kattkräket borde dött i cirkulationskolaps innan dess!
PL
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Sånna här inlägg får mig att undra vad folk tror egentligen :angel:
Självklart vill man väl skydda sina djur :crazy:

Och vet du, jag anser att man får ta att man kan få besök av vilda djur. är inte bara vi som ska leva här på jorden med våra tamdjur. Du får väl se till så inte räven kan ta dina höns och ha ett ordentligt stängsel mm.
Man kan göra mycket, men folk är för lata och bekväma.

Har tjoats förr att lodjur har rivit småhästar, sen visade det sig att det var hundar.

Jag tyckte det var lite väl naivt av dig att tro att om man ropar Buh till ett lodjur tre-fyra gånger så försvinner det... :angel: om du nu förstår det bättre. :crazy:

För min del så spelar det ingen roll om det skulle vara hund, varg, lo, örn eller galna gubbar med kniv som jagar mina hästar.... det verkar vara nån slags tabu på buke att ens skyddsinstinkter vaknar när nåt sånt händer.

Visst ska man förebygga allt i möjligaste mån, med stängsel osv. Stängsel kan ju stänga ute varg, men lo - jag vet inte, har ingen aning faktiskt! Men om man inte har haft rovdjur i sina trakter då är det kanske inte så självklart att stänga ute dem. Tvivlar dessutom på att det går att bygga bort allt.

Ang. hönsen så stängde vi in dem, men räven kom ju tillbaka ändå - hoppades att det skulle vara ett tydligt nog exempel på att det inte är så lätt att skrämma bort rovdjur
med många försök samtidigt som man tar kort :crazy:
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

*kl*

Jag hoppas bara på att hon inte hade några ungar att livnära, så desperat som hon verkade vara. :(
Sedan undrar jag varför man inte använder mer gummikulor eller salthagel? Det vore hur lätt som helst att skrämma iväg rovdjur med ett sådant skott och göra det skyggt för människor i all framtid. Istället väljer man att sätta en dödande kula i djuren. Obegripligt.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

*kl*

Jag hoppas bara på att hon inte hade några ungar att livnära, så desperat som hon verkade vara. :(
QUOTE]

Kanske var djuret sjukt. Friska djur brukar hålla sig ifrån bebyggda trakter.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jag tyckte det var lite väl naivt av dig att tro att om man ropar Buh till ett lodjur tre-fyra gånger så försvinner det... :angel: om du nu förstår det bättre. :crazy:

:


Är din egen tolkning och egna ord. Så har jag aldrig skrivt.

Är just det jag menar med min kommentar, om folk kunde läsa och tänka till lite innan de gissar och tror hur folk tänker.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

*kl*

Jag hoppas bara på att hon inte hade några ungar att livnära, så desperat som hon verkade vara. :(
QUOTE]

Kanske var djuret sjukt. Friska djur brukar hålla sig ifrån bebyggda trakter.

Det där brukar också folk skylla på. Men är vi som bygger/tar ner skog och tränger bort våra vilda djur. Inte konstig att de ibland hamnar nära oss.

Vi har ofta sällskap av både älgar och rådjur på vår gård, och friska är dom också.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

.snacka om att man fick en klump imagen när man två dagar efteråt kommer ut till stallet och får se hästarna tokspringa genom hagen igen..inte en gång till hann man tänka..som tur var hade de bara allmänt tokrejs med varandra denna gång..


Sprang de inte värre än allmännt tokrejs vid "lodjursattacken" börjar man ju undra.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

I artikeln står också att personen som sköt lodjuret inte tyckte om att behöva göra det, men hade ringt om råd och fått tillstånd att skjuta..inte som om han har gjort det för nöjes skull


Och samtidigt som han inför media beklagar sig över sitt nödvärnagerande ler han i mjugg och kastar lystna blickar på sin trofe.:mad:
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Sprang de inte värre än allmännt tokrejs vid "lodjursattacken" börjar man ju undra.

Som jag skrev i mitt första inlägg så var jag som sagt var inte där och såg när hästarna blev jagade så hur det såg ut då vet jag inte, men jag kan tänka mig att det inte var inärheten av "allmännt tokrejs" iaf..beskrivningen av det har varit helt annan
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Till alla som undrar om den lodjurshonan som sköts i hagen hade ungar så nej..lodjur föder ungar betydligt senare på sommaren..

Vad som drev djuret att gå på våra hästar vet vi inte, men det var en hona som enligt "vittnen" var smal och antagligen såg hästarna som ett försök att få mat då man inte längre kan se några rådjur och liknande på åkrarna runt omkring i landskapet..

Jag tycker inte heller om att djur ska skjtas för nöjes skull eller vad man ska säga, men ska man bara stå och titta på när de försöker attackera ens hästar eller andra djur och se dem stressas upp och jagas, vilket kan ge andra skador än bara det djuret kan åstakomma?

En del har sagt att man borde kunna stängsla bort dem vilket jag tror är omöjligt, iag mot lo..de är viga och kan hoppa över nästan vad som helst..kan också tala om att vi har täta trästolp runt hela hagen med dubbla band löpandes runt hela hagen..en rätt långt ner..

Och tänk er in i situationen själva..hur hade ni agerat om det vart ert djur som blev jagade och attackerade?
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Det där brukar också folk skylla på. Men är vi som bygger/tar ner skog och tränger bort våra vilda djur. Inte konstig att de ibland hamnar nära oss.

Vi har ofta sällskap av både älgar och rådjur på vår gård, och friska är dom också.

Vi har gott om vildmark här i Sverige, tillräckligt för att rovdjuren ska få plats utan att gå in i häst- och fårhagar.

Och nu handlar det inte om betande djur...
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Är din egen tolkning och egna ord. Så har jag aldrig skrivt.

Är just det jag menar med min kommentar, om folk kunde läsa och tänka till lite innan de gissar och tror hur folk tänker.

Älgar kan också bli agressiva. Vi hade en sån i vårt grannskap, som jagade in folk igen när dom gick ut.

Vad skulle du göra åt det?
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Och tänk er in i situationen själva..hur hade ni agerat om det vart ert djur som blev jagade och attackerade?

Jag hade gjort vad jag kunnat för att försvara mina djur, det är ett som är säkert. (Har skrivit mer om detta i ett annat inlägg i tråden)

Tycker överhuvudtaget diskussionen blir väldigt fabricerad: Hon kanske hade ungar. Kanske tokrejsade hästarna för att de hade kul. Kanske var den stora stygga blodtörstiga jägaren bara ute efter en dyr päls? För alla jägare är så elaka ... Ni bara spekulerar utan att ha kunskap. Är så vi ska föra rovdjursdebatten? Med fabricerade fantasier?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 615
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 753
Senast: Rie
·
  • Artikel
Hästnyheter Kommunens tekniker traskade rakt in i hästhagen utan att underrätta hästägaren. Att de stod en hingst i hagen såg de inte, förrän...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp