Bukefalos 28 år!

lodrät sits - "hoppsadelssits"

HannaZ

Trådstartare
lodrät sits - \"hoppsadelssits\"

Jag har funderat lite på hur man inverkar i en hoppsadel. Sitsen blir ju då väldigt annorlunda än den lodräta sitsen.

Kan man inverka lika bra, vara lika följsam i höfterna tex?
 
Re: lodrät sits - \"hoppsadelssits\"

Hej Hanna!

Svar: Nej
Hoppsadeln är gjord för att hoppa i och där fungerar den perfekt. Om man sitter i trepunktsits eller lätt sits så hamnar man ju "lodrätt" igen med överlivet över fötterna. När benen förs så mycket framåt som de gör i hoppsadeln så får höftleden svårt att vara lika rörlig som när man kan "släppa ned" benen under sig. Har man en stilla, men följsam, sits i dressyrsadeln kan man naturligtvis rida behjälpligt i hoppsadeln också. Men för daglig skolning är det ingen höjdare.
Vi ses ikväll :)

Mvh/Marie
 

Liknande trådar

L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 361
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 264
Senast: Stekspaden
·
Utrustning Har häst med rak rygg vid arbete, stora skulderblad och stora bogrörelser och ganska hög manke, kräver riktigt bred kanal. Funderar på...
Svar
7
· Visningar
1 292
Senast: TessanK
·
Utrustning Jag rider WE och fälttävlan, har en mellanpris hoppsadel som ligger ok på hästen men oskön för mig att sitta i samt en äldre...
2
Svar
24
· Visningar
2 026
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp