Löneanspråk

Poppiesandpeonies

Trådstartare
Hur vet man vad man ska ange i löneanspråk? Har en intervju bokad och de bad mig att ta med mig löneanspråk till intervjutillfället.

Jag tjänar idag helt okej men flyr (bokstavligen) från en arbetsplats med en helt vidrig arbetsmiljö och chefer, så egentligen är lönen inte det viktiga men jag vill ju inte ange ett helt galet anspråk. Ringer man facket och kollar? Finns det andra vägar att gå? Jag har verkligen ingen aning om vad som är rimligt och har aldrig angett löneanspråk tidigare, jobbat på samma arbetsplats i 10 år.. 🙈
 
Hur vet man vad man ska ange i löneanspråk? Har en intervju bokad och de bad mig att ta med mig löneanspråk till intervjutillfället.

Jag tjänar idag helt okej men flyr (bokstavligen) från en arbetsplats med en helt vidrig arbetsmiljö och chefer, så egentligen är lönen inte det viktiga men jag vill ju inte ange ett helt galet anspråk. Ringer man facket och kollar? Finns det andra vägar att gå? Jag har verkligen ingen aning om vad som är rimligt och har aldrig angett löneanspråk tidigare, jobbat på samma arbetsplats i 10 år.. 🙈
Facket har lönestatistik. Du kan kolla på deras hemsidor. Det finns överlag en hel del statistik på nätet.

Löneanspråk beror ju på jobb, var i landet du bor och hur kvaificerad tjänsten och du själv är.

Fört brukade jag begära medianlön för tjänsten.
Numera har jag en rätt bra uppfattnign om vad personer med min typ av jobb tjänar så jag bbegör det. Sedan är det upp till arbetsgivaren att svara på det. Förra jobbet erbjöd de 2' under mitt anspråk men jag godtog det eftersom jag var desperat..... Nuvarande jobbet bad jag om ett förslag och det var så bra att jag itne ens tvekade. :)
 
Om jobbet är på en kommun eller annan myndighet kan du ju mejla lönekontoret och be att få ut en lista över löner för anställda med samma befattning. Det är bra att vara påläst och kunna argumentera för ditt anspråk.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur lämnar man ett relevant löneanspråk i en bransch man är helt ny i och som inte är sökbar på lönestatistikssidor? Jag matchar vad...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 148
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 500
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Åh, jag tycker att det här med löneanspråk är så himla svårt :nailbiting: Jag jobbar som projektledare och har gjort i 8 år nu, och på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 357
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag funderar på att ev söka ett jobb. Och då kommer funderingarna kring löneanspråk. Jag HATAR sånt. Senaste tre jobben jag haft så det...
2
Svar
20
· Visningar
2 307
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp