Löneförhandla vid nytt jobb? Hur gör ni?

Newbee

Trådstartare
jag har sökt ett jobb som om man går efter avtalsenlig lön ligger ca 6000 innan skatt under den lönen jag har nu. Jobbet ligger 5-10 min bort medan mitt jobb måste jag pendla 1h om dagen. Så 2000kr känner jag att jag kan dra av för pendlingen.. Men hade ju velat ha 4000kr upp utöver avtals enl lön. Hur har ni förhandlat? Jag har tyvärr ingen erfarenhet inom det yrket som jag kan använda mig av som orsak, men jag brukar bli jäkligt bra på allt jag tar mig för.

Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!
 
Få se om jag förstår det hela rätt. Du har idag ingen erfarenhet av yrket du har sökt..men vill ändå ha högre lön än avtalet ligger på?
 
jag har sökt ett jobb som om man går efter avtalsenlig lön ligger ca 6000 innan skatt under den lönen jag har nu. Jobbet ligger 5-10 min bort medan mitt jobb måste jag pendla 1h om dagen. Så 2000kr känner jag att jag kan dra av för pendlingen.. Men hade ju velat ha 4000kr upp utöver avtals enl lön. Hur har ni förhandlat? Jag har tyvärr ingen erfarenhet inom det yrket som jag kan använda mig av som orsak, men jag brukar bli jäkligt bra på allt jag tar mig för.

Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Tror nog att de flesta (potentiella) arbetsgivare skiter totalt i dina eventuella pendlingskostnader och lön från tidigare arbetsplatser ;). Du blir betald för din insats hos arbetsgivaren. Punkt. Om jag var du hade jag tryckt på vad jag har att erbjuda AG istället för att komma med argument som är likgiltiga för denne. Alltså: vad kan du ge dem som andra inte kan :)?
 
Jag vill ju inte gärna gå ner 6000 kr i lön

Om arbetsgivaren behöver dig mer än du behöver jobbet hade jag sagt precis det här. Samt tryckt på andra erfarenheter och egenskaper av värde.

Om du behöver jobbet mer än arbetsgivaren behöver dig hade jag försökt förhandla upp lönen litegrann men avvaktat med större krav tills jag arbetat in mig på arbetsplatsen och visat vad jag gått för.
 
Det beror ju på hur gärna du vill ha jobbet. Kan du tänka dig att vara kvar på ditt gamla jobb så säger du precis så, att du är väldigt intresserad av tjänsten men att det inte är möjligt för dig att gå ner i lön så pass mkt. Antingen så matchar de eller så blir det inget. Eller då möts ni halvvägs.
 
Finns det fler sökande och vad gör dig så pass mycket bättre än dem att du både är värd jobbet och en högre lön?
Har du någon utbildning för tjänsten? Har du någon annan utbildning som är positiv för tjänsten? Har du tidigare erfarenheter som är positiva för tjänsten?

Är svaren nej inte direkt på de frågorna så tror jag att du kommer att få otroligt svårt att få en så pass mycket högre lön som ingångslön.
Hade jag begärt 4000 kr extra av min chef när jag började på mitt jobb hade han skrattat och troligtvis gett jobbet till någon annan.
 
När lönepunkten kommer upp så säg vad du tjänar nu och att du inte vill gå ner. Då är det ju upp till arbetsgivaren att avgöra om du är värd mer än avtalet säger.
Det förutsatt att du inte verkligen vill ha jobbet och att fortsätta pendla skulle vara värt dom tusenlapparna du får på ditt gamla jobb
 
Det beror på vad du kan anses vara värd - precis som flera redan skrivit.

Jag höjde lönen med 2' vid stundade jobbytet. Och det helt utan förhandling. (hade jag behövt förhandla hade jag begärt mindre :o :o ) Men jag har erfarenhet och väldigt goda referenser.

Plus att et väl beror på i vilket löneläge du rör dig. Sex papp om man tjänar 20 är mycket, men om man tjänar 50 är det inte lika mycket.
 
Jag har 24-25000kr nu å skulle få ca 19400 så skulle gå från 18-19000 till 14908kr.. Rättså stor skillnad :-(
 
Men fy vilken trist inställning här i tråden. Vem tusan lyckas med sin löneförhandling om man blir bombad med "varför skulle de vilja ge dig så mkt i lön"?

Om arbetsgivaren vill anställa en så får man ju anta att de gjort det urvalet på god grund. Sen om man kan komma överens om lönen, det är en annan sak. Men klart du ska försöka och sen får du ta ställning till hur du vill göra när arbetsgivaren nått sitt maxtak.
 
Jag har kunnat säga typ "nu har jag XX i lön och vill förstås egentligen inte gå ner för mycket, men kan naturligtvis tänka mig att mötas på halva vägen", eller så.

Sedan vet man ju aldrig riktigt med avtalsenlig lön heller. När jag fick mitt nuvarande jobb hade jag tänkt gå in på en siffra och tyckte att jag var ganska djärv - de erbjöd direkt några tusenlappar mer än jag hade vågat hoppas på, innan jag ens hade sagt mitt.
 
Jag sökte ett jobb en gång där de erbjöd mig 4000 kr mindre än vad jag hade på dåvarande arbetsplats. Det var ju inte så intressant så jag sa som det var men de var inte villiga att förhandla så jag tackade till slut nej och det är väl så du också måste tänka. Lyssna först på vad de erbjuder och är det för lågt för din smak så försök förhandla upp lönen men går inte det så får du ju antingen acceptera det eller tacka nej.
 
jag har sökt ett jobb som om man går efter avtalsenlig lön ligger ca 6000 innan skatt under den lönen jag har nu. Jobbet ligger 5-10 min bort medan mitt jobb måste jag pendla 1h om dagen. Så 2000kr känner jag att jag kan dra av för pendlingen.. Men hade ju velat ha 4000kr upp utöver avtals enl lön. Hur har ni förhandlat? Jag har tyvärr ingen erfarenhet inom det yrket som jag kan använda mig av som orsak, men jag brukar bli jäkligt bra på allt jag tar mig för.

Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Generellt:
Jag har vid anställning valt att begära något mer i lön än jag väntat mig att få. Dock har jag varje gång fått det jag begärt (relativt högt men uppenbarligen rimligt).

Specifikt din situation:
Det är en sak vad som är avtalsenlig lön. Vet du om övriga (redan) anställda ligger på avtal eller har högre?
Om man har "avtalslönen" så tror jag att det är svårt för dig att på ett nytt jobb begära mycket mer i lön än de har som har erfarenhet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har sökt ett jobb jag verkligen vill ha och gått vidare i processen. Fick frågan om jag hade något löneanspråk och i så fall vad...
Svar
12
· Visningar
1 934
Senast: Sofie_B
·
Skola & Jobb En vän har ledsnat på sitt nuvarande jobb och funderar på att säga upp sig. Hen har länge velat byta bransch och har sökt enstaka nya...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 317
Senast: TygerTyger
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 341
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 222
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp