Bukefalos 28 år!

Lös hingst!

T

Tuki

För några dagar sedan red jag förbi en hage med islandshästar. De blev så klart nyfikna när det kom förbi en häst och sprang fram till staketet. En av dem, en liten hingst, lyckades ta sig under staketet och sprang rakt fram till min häst. Hingsten anföll, min häst blev vansinnig, skrek och slog tillbaka. Mitt i allt detta, fick jag en sekund över, hoppade ur sadeln och fick tag i lillhingstens grimma. Sedan stod jag med en bråkstake i ena handen och en annan i den andra tills ägaren kom och kunde ta hand om sin skyddsling.

Nu gick det ju bra, då den anfallande hingsten var liten. Men jag blev lite rädd då jag började tänka på vad som kunde ha hänt om hingsten hade varit i min hästs storlek och de började slåss. jag menar vad gör man i en sådan situation som ryttare. Flyr? Kastar sig av hästen? Vad skulle ni ha gjort?
 
svår situation! Jag tror jag skulle kastat mej av hästen...om jag hade ett spö, försökt sära på dom med det...

För några år sen skulle jag rida ut med min kompis och hennes unghingst och han fick ett ryck och hoppade upp på min valack och skulle betäcka honom. Satte en broddad hov i mitt knä och högg tag i nacken på min vinterjacka. Vi fick ordning på det hela rätt fort, men unghingsten kastrerades fort och min stackars pålle var skiträdd för honom. Så kan det åxå gå...

/Malin
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 511
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp